Annons

Blixtproblem 420ez

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbski

Ny medlem
Hejsan. Har fått tag på en speedlite 420ez till min 50d. funderingen är om det går att sänka styrkan på blixen på nå vis. har knappat på allt men blixten är på tok för stark, bilderna blir väldigt överexponerade. Är rätt novis på externa blixtar. Men vet att det ska vara ex blixtar men så är inte fallet nu.
Tacksam för svar.

Robban.
 

Robbski

Ny medlem
Genom att trycka på MANU knappen flera gånger ska man tydligen få fram de olika styrkorna för blixten.
har provar det också, från 1/1 till 1/32 men de blir bara en marginell skillnad. enda som funkar hyffsat är om man lägger bländaren på f18-22 men det är ju lite tråkigt om man alltid måste ligga på där.

Tack för svar. / Robban
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det låter som om du fotar på för kort avstånd till motivet. Finns ju manuella metoder att sänka styrkan, genom att sätta en strumpa på blixten, eller två.

Annars kan du också skaffa en radiosändare så du slipper ha blixten på kameran och kan styra ljuset mycket mer. Tex använda paraply för mjuka skuggor till porträtt mm

Har själv en gammal 430ez som jag triggar med radiosändare.
 

Robbski

Ny medlem
Det låter som om du fotar på för kort avstånd till motivet. Finns ju manuella metoder att sänka styrkan, genom att sätta en strumpa på blixten, eller två.

Annars kan du också skaffa en radiosändare så du slipper ha blixten på kameran och kan styra ljuset mycket mer. Tex använda paraply för mjuka skuggor till porträtt mm

Har själv en gammal 430ez som jag triggar med radiosändare.
Joo kan ju vara så kanske, får testa och prova lite mera. det kanske kan funka med en nån typ av bouncer oxå? Har faktist funderat på en radiosändare av nått slag.
Har du nå tips på nån modell som man vet funkar på dom äldre blixtarna?

Tack /Robban
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag använder Cactus V4, för att trigga flera olika märken, Canon , Sigma 500 Super, Vivitar 285 hv. Det fina med radisändare är att man kan använda Nikonblixtar eller andra tillverkares också.
Dock bör man kolla kompatabilitetslistan först. www.kaffebrus.com säljer cactus i Sverige. Man kan också beställa från Hong Kong via www.gadgetinfinity.com

Jag har ett litet galleri med bilder där jag använt mina kamerablixtar med radiosändare ... http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614601283165/
 

Robbski

Ny medlem
Jag använder Cactus V4, för att trigga flera olika märken, Canon , Sigma 500 Super, Vivitar 285 hv. Det fina med radisändare är att man kan använda Nikonblixtar eller andra tillverkares också.
Dock bör man kolla kompatabilitetslistan först. www.kaffebrus.com säljer cactus i Sverige. Man kan också beställa från Hong Kong via www.gadgetinfinity.com

Jag har ett litet galleri med bilder där jag använt mina kamerablixtar med radiosändare ... http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614601283165/
Den ser ju vekligen intressant ut den, till en vettig peng också, känns som man får lite mera frihet med ljuset då. ett plus är ju att den klarar flera tillverkare. Kan man köra med flera blixtar samtidigt då eller måste man köpa till flera mottagare då?

Väldigt fina bilder du tagit, Där finns inspiration att hämta. Men behövs nog lite träning och erfarenhet för att få sånt slutresultat:)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det är egentligen inte radiosändarens förtjänst att den klarar flera märken.
Det enda som behövs är att kortsluta en kontakt på blixtens blixtsko.
Att det inte fungerar på alla blixtar beror på att en del modeller har stiften på blixtskon i andra positioner eller med andra funktioner. Man önskar att det vore standard för alla blixtar.

Ett problem med externa blixt är att man inte kan ha snabbare slutartid än ca 1/200 sek. Det gör att det kommer in en massa ljus, så det går inte att ha ett kort skärpedjup, utan man tvingas till bländare f11 och mer Dock kan man använda ett gråfilter om man vill ha blixt och ett kort skärpedjup.
 

j2^

Aktiv medlem
pellepiano;1572714 Att det inte fungerar på alla blixtar beror på att en del modeller har stiften på blixtskon i andra positioner eller med andra funktioner. Man önskar att det vore standard för alla blixtar.[/QUOTE sa:
Det där stämmer inte. Utlösningsstiftet för sync-anslutning sitter på samma ställe på alla blixtskor.

DÄREMOT så saknar vissa blixtar helt stöd för att utlösas av "dumma" utlösare, utan kräver att man pratar med dem på ett högnivåprotokoll.

Allt detta för att spara (gissningsvis) två kronor i tillverkningsledet.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ok, det visste jag inte. Stötte på det problemet när jag från början hade siktat in mig på radiosändare och ett gäng Nissin Di622 som inte alls ville trigga med radiosändare.
 

j2^

Aktiv medlem
Di622 är känd för det där.

Med tanke på att den har en optisk slavcell är det ÄNNU mera märkligt att den inte har sync-ingång. (Den kan byggas om dock).
 

Walle

Aktiv medlem
EZ-blixtar använder A-TTL. Alla Canons digitala kameror (osäker på D30 och D60. Jag menar alltså verkligen D30 och D60, INTE 30D och 60D) använder E-TTL. Så blixtautomatik kan du inte använda.

Dock kan du ju alltid använda den som "dum" blixt med t.ex. radiosändare.
 
ANNONS