Annons

Utfrätt hund

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Tjena. Brukar fotografera mina hundar ibland, men väldigt ofta när jag kommer hem och tar in bilderna i datorn ser jag att det vita färgen mina hundar har mellan ögonen nästan alltid blir utfrätt. I Lightroom kan man hålla in ALT för att se vart det är föör mycket och det visar alltid att det är det där. Hur förhindrar jag detta?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Svar 1:
Färga det vita håret gråbrunt så att hundarna är mer fotovänligt tecknade..

Svar 2:
Underexponera med ca 1 Ev, och använd "Brightness" i stället för "Exposure" för att lätta upp bilden. Fungerar bäst på lägre ISO.

Svar 3:
Underexponera med ca 0.5 Ev, och använd "Recovery" för att dra in det sista vita.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad för kamera du använder men på nikons systemkameror så kan man se överexponerade områden direkt i kameran och anpassa exponering efter det
 

William Spiik

Aktiv medlem
Svar 1:
Färga det vita håret gråbrunt så att hundarna är mer fotovänligt tecknade..
Bra idé! :-D

Svar 2:
Underexponera med ca 1 Ev, och använd "Brightness" i stället för "Exposure" för att lätta upp bilden. Fungerar bäst på lägre ISO.

Svar 3:
Underexponera med ca 0.5 Ev, och använd "Recovery" för att dra in det sista vita.
Hmm.. vad betyder "1 Ev"? Vart ändrar man det? Sen undrar jag också vart man ändrar "Brightness", "Recovery" och "Exposure"?

Nu vet jag inte vad för kamera du använder men på nikons systemkameror så kan man se överexponerade områden direkt i kameran och anpassa exponering efter det
Dessvärre använder jag en kamera av ett riktigt märke, Canon EOS 1000D.
 

snap01

Aktiv medlem
Bra idé! :-D



Hmm.. vad betyder "1 Ev"? Vart ändrar man det? Sen undrar jag också vart man ändrar "Brightness", "Recovery" och "Exposure"?



Dessvärre använder jag en kamera av ett riktigt märke, Canon EOS 1000D.
det finns väl högdager varning på dom flesta canon kameror? Oavsett lär dig histogrammet o ändra exponeringen så du inte bränner ut högdagarna.
 

Walle

Aktiv medlem
-1 EV betyder att du minskar exponeringen med ett helt bländarsteg. Antingen bländar du ned från t.ex f/2.8 till f/4, eller så halverar du slutartiden. Du kan även använde exponeringskompensationen, ställer du den på -1 så fixar den det åt dig.
 

bjoele

Aktiv medlem
Dessvärre använder jag en kamera av ett riktigt märke, Canon EOS 1000D.
Det borde väl funka på den med? Läs under "Watch your highlights" på http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2666

Nu har jag ingen 1000D själv, men det skulle förvåna mig om de har snålat bort detta.

Exponering kan vara lite lurigt när det är stora skillnader i ljus, men en sak som hjälpte mig bli bättre var http://www.amazon.com/PhotoVision-One-Shot-Calibration-Collapsible-Exposure/dp/B000E44QNE - dels är själv gråkortet smidigt, men det följer också med en instruktions-DVD som lär ut ganska vettigt hur det hela fungerar (och alla exempel är med Canon-kameror dessutom). Motsvarande utbildning borde väl dock gå att skaffa sig på annat håll :)
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Bra idé! :-D



Hmm.. vad betyder "1 Ev"? Vart ändrar man det? Sen undrar jag också vart man ändrar "Brightness", "Recovery" och "Exposure"?



Dessvärre använder jag en kamera av ett riktigt märke, Canon EOS 1000D.
Får jag rekommendera att du tar dig tid att öppna bruksanvisningen? Och stydera den dessutom. Den följer ju med kameran av en viss anledning, och det är inte som packmaterial. Så är det i alla fall när det gäller andra riktiga kameror oavsett fabrikat.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Har du Lightroom på svenska är översättningarna så här:

Brightness = Intensitet

Recovery = Återställning

Exposure = Exponering
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Får jag rekommendera att du tar dig tid att öppna bruksanvisningen? Och stydera den dessutom. Den följer ju med kameran av en viss anledning, och det är inte som packmaterial. Så är det i alla fall när det gäller andra riktiga kameror oavsett fabrikat.
En riktig karl behöver ingen bruksanvisning.

1. Ägna minst 10 timmar år att försöka lösa det utan att läsa bruksanvisning.
2. Googla
3. Fråga på FS
4. Stäng in dig ensam någonstans och se till att ingen kan störa dig. Öppna sedan bruksanvisningen och läs snabbt, Kom ut och låtsas som ingenting.
 
ANNONS