Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

tengmert

Ny medlem
Ser i tidningarna bilder från hockeymatcher även från nätet. . Kanonskärpa, shyssta färger inget brus.
Jag har provat att fotografera hockey ett antal gånger. Jag kör med ISO 800-1600, sedan blir det för brusigt. Det blir brusigt i alla fall. Får rörelseoskärpa och bildena ser inte kul ut. har en Pentax K20D.
Det är väl okay ljus, men ISO 800, bländare 5.6, 1/60 sek blir inte bra.
Hajar inte hur dom gör som fotar. Pratade med en fotograf på Hovet, han körde med ISO 6400?
Förmodligen hade han en mycket bättre utrustning, men skiljer det sig så mycket?
Är det någon som vet? Måste jag byta upp mig?

Med vänlig fråga // Leif
 

Drogen

Aktiv medlem
Det finns flera trådar om sportfoto. Förutom att vara en duktig fotograf så är det en "materialsport" inom foto också. Du behöver runt 1/250 till 1/500 i slutartid för att frysa så snabba rörelser och i inomhushallar med hyfsat ljus så går det åt bländare 2,8 och ISO 3200 eller mer. Det är den bistra sanningen. Det finns exempel på bra bilder med "sämre" grejor men det är helt klart svårt. Frågan är också på vilken nivå det spelas. Elitidrott har krav på belysning m.m. och förutsättningarna är bättre för fotografer att få schyssta bilder. På amatörnivå finns inga krav och det sparas en del på strömmen. När jag plåtar grabbarnas evenemang så använder man bara en tredjedel av belysningen i hallen för att det räcker för att se bollen/pucken...
 

rautio

Aktiv medlem
ef 70-200 2,8L
800-1000 iso
320 - 500 tid
bländare 2,8
al servo

funkar på dom flesta ok belysta hallarna.

nuförtiden ger mark 4an möjligheten att köra auto iso, 3,2 bländare och tiden 500.

Men pröva nå dom förstnämna talen och plåta raw så får du en början åtminstone, du kan ta upp ljuset lite grann i efterhand.


ps. råkade med lite sökning hitta fjolsäsongens hockey bild från finska ligan jag vill minnas att jag tog med typ dom inställningarna, tror nån jävel dock har beskurit lite :( (minns inte dock riktigt säkert:))

http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uutiset.shtml/arkistot/jaakiekko/2010/03/1073988
 
Senast ändrad:
ANNONS