Annons

nikon f 801s

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalier

Medlem
hej någon som har använt nikons 801-s? kanske någon som tycker att den är sämst, eller bäst. eller bara har lite smarta saker att säga om den. jag vill har tänkt att köpa en liten bättre kamera...och fått 801-s som förslag...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Hej har själv haft en Nikon F801 och 801 modellen är väldigt robust och tålig ovh en väldigt bra modell
det enda negativa är väl att af sensorn är väl liten och att autofokusen är lite väl långsam.
Tidigare disskution
 

Escalier

Medlem
nikon

ok. men jag använder aldrig af men det skulle ju varar trevligt att ha det. har på tidigare kameror inte haft den funktionen. men har du kanske någon annan kamera som du kan föreslå...
 

Chano

Aktiv medlem
Har både 801 801s F90X.
Nikon F90X är en suverän kamera.
Otroligt bra exponeringar i svåra lägen.
Fotar mycket i snöiga förhållanden och det är mycket sällan jag behöver komensera exponeringen.
Det är mitt tips om du vill ha nikon.
Den har också en af som fungerar mycket mer distinkt och överhuvudtaget bättre än sina småsyskon.
-Anders
 

Escalier

Medlem
jo den verkar vara ´bra, men priset på en sån är lite över min "gräns" är den av metal? eller har den ett plastskal. du sa att du hade en 801, och en 801s du vill inte sälja din 801s eller känner någon som vill göra det för en billig summa? som detkänns nu ska jag försöka få tag på en 801s iallfall men tusen tack för tippsen. det är sällan fotografer vill dela med sig. tack
 

macmolarin

Aktiv medlem
Jag har sett en 801s på Gunnar Olssons Foto på Hornsgatan. De skulle ha 2500:- för den och den såg ut att vara i hyfsat skick förutom ett fult klistermärke...

www.gofoto.se

Har en likadan själv och det är en av de skönaste kameror jag använt. Ok, mer traktor än sportbil men den utstrålar styrka och känns som en pansarvagn.

Tillägg: Ska kanske berätta att Gofoto ligger i Stockholm.
 

Chano

Aktiv medlem
F90X:en är väldigt robust kamera!!
Också en stridsvagn.
Tyvärr säljer jag ingen kamera.
Även om jag tycker bättre om F90x så visst är 801s en bra kamera.
Min 801s är ganska hårt använd. har varit i naturen vinter som sommar i alla väder och klarat det. Jag börjar befara att det inte är så mycket kvar av den fast den fungerar.
Så att sälja den känns lite fel mot köparen.
Ett som är helt klart är att fokuseringen är det som är helt klart sämre hos 801s gentemot F90X.
Prova en 801s så kommer du att upptäcka att fokuseringen ändrar lite varje gång du trycker på avtryckaren även om du håller stilla på samma motiv i sökaren. Så har man lite dålig syn kan det bli problem på korta skärpedjup om man inte ser oskärpan i sökaren. Så är alla 801 och 801s som jag kommit i kontakt med.
Men det är ett överkomligt problem som man kan lära sig leva med.
Som sagt, det är svårt att ge råd i kameraköp och ofta är det pengarna som styr.
Och har man inte pengar då går man ner ett steg och då är 801s en riktigt bra och slitstark kamera som jag har haft mycket trevligt med.
En sak som jag värdesätter hos alla dom här kamerorna vi snackar om är AA-batterier som ju finns överallt. Även i stora delar av Lappland:)
Lycka till!
Mvh/-Anders
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Det är en lysande kamera. Lite långsam AF och lite tung, men jag har aldrig haft några problem med min. Jag rekomenderar den verkligen.
 

Escalier

Medlem
jag har faktiskt köpt mig en 801s nu och jag känner mig bra nöjd! finns ett litet problem. det är så att jag inte har en manual till den. är det någon som vet om man kan hitta den på nätet gratis eller måste jag lägga en förmögenhet på den oxo?
 

stäck

Aktiv medlem
Jag köpte en F-801s begagnad för ett par månader sedan, och har lyckats lista ut hur allt fungerar med undantag av en enda grej. På baksidan, till höger om sökaren, sitter en knapp som heter "AE lock". Den i sig är inget konstigt (lås av exponeringsmätning), men bredvid den sitter en liten, omärkt (märkningen har väl nötts bort) gummiknapp, som jag inte vet vad den är bra till. Jag märker inte att det händer något när jag trycker på den, och det är ingen funktion i specarna som jag inte hittat var den sitter. Nån som vet vad den är bra till?

I övrigt är jag helnöjd med kameran. Har den som "extrakamera". Tung och trygg som en stridsvagn, funkar precis som man förväntar sig. Autofokusen upplever jag inte alls som slö på något sätt (gäller väl mest den äldre 801 "icke-s"), och exponeringsmätningen har ännu inte gjort något dumt.
 

Stadan

Aktiv medlem
stäck skrev:
på baksidan, till höger om sökaren, sitter en knapp som heter "AE lock". Den i sig är inget konstigt (lås av exponeringsmätning), men bredvid den sitter en liten, omärkt (märkningen har väl nötts bort) gummiknapp, som jag inte vet vad den är bra till.
Jag har haft min i 13 år. Knappen du skriver om har en lite glödlampa som symbol. Jag använder aldrig knappen, men jag tror att man kan lysa upp den displayen i sökaren med den.

Det bra med kameran är att den är lätt att använda manuellt. Man ser exponeringen i + 2 steg. Den har spotmätning, vilket jag gillar. Den har hålligt bra trots plastkåpan, som jag dock bytt två gånger. Nu tror jag att det inte görs reservdelar längre, så man får väl vara försiktigare.

Det dåliga är långsam autofokus och att finesser på nyare gluggar inte kan användas.

/Staffan
 

barba

Aktiv medlem
Knappen tänder displayen i sökaren, men bara under en speciell omständighet; Om det är tillräckligt ljust är kameran programmerad att inte lysa upp displayen, för det kommer tillräckligt med ljus genom det grå fältet frampå prismat. Tycker du då att du ändå vill ha grönt ljus i sökardisplayen kan du tända det med just den knappen.
 

Escalier

Medlem
jag har inte hittat en manual än men det kanske finns nån som kan hjälpa mig ändå. när man slår på kameran från off till on så så finns det ytterligare ett steg vad är det alltså. off-on-?
 

Chano

Aktiv medlem
På sista läget ger den ifrån sig ett pip när slutartuden blir för lång (enligt kameran)
-Anders
 

sigge32

Aktiv medlem
Det är väl att displayen har ett sparläge det ena, d.v.s. slocknar efter en viss tid tills du aktiverar igen med avtrycket.
 
ANNONS