Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertbilder utan blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Oddish

Guest
Hej allihop!

Jag är absolut ingen fotograf och tänkte därför fråga de eventuella proffs som besöker detta forum om råd. Jag har skaffat mig ett fototillstånd till en konsert och jag undrar lite om vilken film jag bör använda m.m. för att få ett lyckat resultat.

Jag får inte använda blixt och det faktum att musikerna rör sig hela tiden gör det svårare för en riktig amatör som jag. Jag kommer att använda farsans Canon. Jag vet inte vilken modell det är, men jag har för mig att det står E5 på den eller liknande, det är en amatörkamera i alla fall.

Jag skulle bli jätteglad om någon erfaren ville ge mig lite allmäna tips och råd utan att använda för många facktermer. Vilken film? Hur kompenserar jag för blixten? O.s.v.

Tack på förhand!

// Andreas
 

Jannesfoto

Guest
På färgfronten så funkar Fujis 800 väldigt bra eller om det är en väldigt mörk lokal så vore Fujis 1600 bra att ha med.

Svartvitt så gillar jag Fuji Neopan 1600.
 

micro

Aktiv medlem
Det är ofta mörkt på konserter, och eftersom du inte får ha blixt blir du tvungen att ha en ljuskänslig film. Jag antar att det är vanlig färgnegativ du ska ha.

Fuji superia/press iso800 är en superfilm till ett bra pris. Att det är en iso800 är VIKTIGT, finns inte på ica... Det har nu även kommit en iso1600 nu. Får du tag på den är det ännu bättre.

Gör så att du pressar filmen ett steg, det kommer nog behövas. Det innebär att du "lurar" kameran lite.
Kameran känner och ställer automatisk in att det sitter en iso800 film i kameran. Men det kan du ställa in manuellt också. Så om du har en 800film så ställer du in kameran på iso1600 istället. När du sedan lämnar rullen för framkallning säger du att filmen är pressad ett steg. (det blir samma sak som om du köpt 1600 filmen och struntat i pressningen)

Om du får tag på iso 1600 film så kan du gott pressa den ändå. Ställ då in kameran på 3200 istället, och vid framkallningen säger du också att den är pressad ett steg.

Denna metod innebär ungefär att du ger filmen mindre ljus än vad kameran tror att filmen behöver. Detta kompenserar sedan labbet för genom att höja temperaturen 1grad per steg i framkallningsmaskinen, filmen har alltså trots allt fått det ljus den behöver om den får framkallas i en högre temp.

Låter kanske krångligt, men är enkelt som tusan. Det ändå du behöver göra är att be din farsa ställa in det isotal manuellt du nu skulle ha, om du inte vet själv hur man gör på hans kamera, sen säger du bara till labbet att du pressat ett steg, simpelt. Dock är det vissa labb som vägrar göra detta, men de flesta gör det mot nån tia extra betalt.


Vad är då vitsen med detta?
Lite svårt att förklara eftersom jag inte vet hur mycket du redan kan.

Du vill ju inte gå under 1/60 sekund ungefär om musikerna står still, rör de sig kan du få använda ytterligare lite snabbare tid, 1/125sek t.ex men tyvärr är det inte alltid du kan det med tanke på det svaga ljuset.

Gör så här, ha under HELA konserten den absolut största bländare du kan, gissar att den ligger runt f4. Sen får du helt enkelt acceptera den tiden som behövs.


Det är här pressningen kommer in i bilden. Tänk dig att du har största bländare f4 (objektivet släpper in så mycket ljus det kan, ju lägre siffra ju mer ljus kommer in)
Du kan då med en iso 800 film kanske ha en slutartid på 1/30 sekund för att få rätt exponering (rätt ljusmängd). Det är för lång tid för att musikern ska bli skarp, men kanske hade du klarat dig om du hade lite lite snabbare slutartid. Med en iso 1600film hade du kunnat ha en slutartid på 1/60sekund istället och bilden kanske kunnat bli skarp! Med en iso 3200 film kunde du haft en slutartid på 1/125sekund och då är den skarp. Hade du för att överdriva lite en iso 6400 film hade du kunnat ha 1/250sekund, och då kan du nästan plåta sport skarpt!

Jämför detta med en iso 200 film från ica, då hade du haft en slutartid på 1/8sekund = inte sarpt för 5 öre eftersom musikern hunnit kuta över scenen tre gånger fram och tillbaka på en åttåndels sekund
:D

Är det så jäkla becksvart så du trots ljusstark film, pressning och helt öppen bländare inte får ner tiderna tillräckligt så får du leva med underexponerade bilder. Det får hellre bli för mörkt än att du börjar spela på tider neråt 1/15-1/30sek. Gå inte under 1/60 helt enkelt.

Sen ska du veta att det är svåra förhållanden att fota i även för duktiga fotografer, så förvänta dig inte för mycket. Lycka till // Micke
 

micro

Aktiv medlem
Trots tidernas längsta svar har jag lyckets missa något. Nackdelarna med att pressa....
Du får kornigare bilder och inte riktigt samma must i färgera.
Du kan ju mäta ljuset när kommer fram, och bestämma då om du verkligen behöver pressa, eller om det funkar bra med iso800, det gör nämligen oftast det, varierar lite. Gonatt /micke
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Framkalla pressad film

Du säger att det kostar nån tia extra att frammkalla en pressad film.

I sommras så pressade jag film på Sweden Rock Festival och fick världens chock när jag skulle framkalla.
Labbet som jag alltid annars använt tog hundra spänn rullen bara för framkallningen av filmen utan kopior. Dom sa att dom inte kunde göra det själva utan skickade den till ett labb i Malmö (jag bodde då i Trollhättan). Det tog också ungefär två veckor extra, fast det fick jag inte veta när jag lämnade filmen utan jag gick dit varje dag i en och en halv veckas tid och hoppades att få mina bilder.
Sen tog dom d-arna 100 spänn per rulle för inscanning.
Summa sumarium över 1000 spänn på framkallning.

Är det någon som har tips om ett lab i Lund där jag nu bor som framkallar pressad film utan att ta fantasipriser och utan att man måste vänta två veckor extra bara för att det är pressad film.

MVH
Greve Nickon:cool:

P.S. Om du ska stå en bit bort och använda tele, så får du tänka på at du måste ha snabbare slutartid för att undvicka skakningsoskärpa. D.S.
 

Jöörgen

Guest
Re: Framkalla pressad film

Greve Nickon skrev:
Är det någon som har tips om ett lab i Lund där jag nu bor som framkallar pressad film utan att ta fantasipriser och utan att man måste vänta två veckor extra bara för att det är pressad film.
Jag bor själv i Lund och mig veterligen så är det Malmö som gäller. Där finns säkert flera labb som pressar men jag har haft kontakt med Excellera (fd. Diateknik) och det var inga som helst konstigheter.

Jörgen
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Tipsen om 800 och 1600 film från Fuji är utmärkta. Jag har själv använt 800 filmen väldigt mycket och den har varit suverän. Kolla tiderna i kameran alldeles i början av konserten och ser du att tiderna är väldigt dåliga då så föreslår jag att du pressar filmen.

Nu hade du väl tillstånd att plåta. Då brukar man kunna få stå framför kravallstaket eller vad som nu skiljer publiken från artisten. Får du stå bland publiken så stå lite på sidan av mitten. Det är lätt att tänka att mitten är bäst att stå på. Men då får man bara ett mikrofonställ i ansiktet på artisten.
 

Jöörgen

Guest
Vet du hur kameran mäter ljuset?

Om du kan mäta ljuset i en liten punk (spotmätning) så är det att föredra och då ska du givetvis mäta på artisternas ansikten.

Om däremot kameran mäter ljuset över hela bilden (centrumvägd mätning) så får man tänka efter lite, speciellt om det är en mörk lokal. I så fall vill kameran också få ordning på den mörka bakgrunden vilket leder till att artisterna blir överexponerade. Får att komma runt detta så måste du underexponera ett steg eller två (lek och testa). En del kameror har speciella funktioner för att kompensera exponeringen annars kan du göra det manuellt eller genom att ställa in ett högre ISO-tal.

Det kanske bör tilläggas att det här inte rör pressningen. Om du vill pressa så gör det först ett steg eller två och kompensera därefter ytterligare för ljuset om det skulle behövas. Framkallning sker med hänseende på pressningen och de är inte intresserade av att exponeringen blivit kompenserad.

Vänligen,
Jörgen
 

Oddish

Guest
Tackar så hjärtligt för alla fina tips! Det visade sig att kameran var av modellen "Canon EOS 1000", ganska gammal alltså.

Det var mycket att tänka på men om jag sammanfattar de mest fundamentala tipsen så ska jag alltså skaffa mig ett par rullar Fuji superia/press iso800 eller om möjligt iso1600 och sedan ställa in slutartiden på högst 1/60 sekund. Eller kanske t.o.m. 1/125 med iso1600? Det där med bländare förstår jag nog inte riktigt. Är det viktigt att jag ställer in den manuellt, eller sköter kameran det själv? Jag tror jag får leta rätt på manualen till kameran och läsa på lite.:)

Jag kommer mycket riktigt att stå mellan kravallstaketet och scenen. Jag kommer ihåg hur hur det var sist (samma artist; Dream Theater) då jag stod och fumlade med farsans kamera med 200-film i :) och var så ivrig att jag brände av en rulle på en halv minut. Jag skulle önska att jag kunde ställa in kameran så mycket som möjligt innan jag står där framme stressad som en gasell med en leopard efter sig. Att mäta ljuset är nog lite överkurs för mig känns det som.

Har jag missat något nu?
  • Fuji superia/press iso800-1600.
  • 1/60-1/125 sekunders slutartid.
  • Eventuellt pressa filmen ett steg.
Jag kanske rent av borde köra på ett automatlägena, t.ex. den med en springande gubbe på :D
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nja inte springande gubbe men läget Tv (tidsautomatik). Eftersom kameran tar hänsyn till det iso-tal du ställt in behöver du inte oroa dig över det när du väl ställt in det.
Med tidsautomatiken väljer du tiden själv och så väljer kamera bländare (blinkar om det blir underexponering). Men detta kanske du redan visste.
EOS 1000 har även partiell mätning (mäter ljuset i cirklen i sökaren) som kan vara användbart för att få rätt exponering.
Skulle tro att du behöver en 1600 film till att fotografera med goda slutartider. Ev pressa superia 800.

Lycka till.
 

Jöörgen

Guest
Oddish skrev:
Jag kommer ihåg hur hur det var sist (samma artist; Dream Theater) då jag stod och fumlade med farsans kamera med 200-film i :) och var så ivrig att jag brände av en rulle på en halv minut. Jag skulle önska att jag kunde ställa in kameran så mycket som möjligt innan jag står där framme stressad som en gasell med en leopard efter sig. Att mäta ljuset är nog lite överkurs för mig känns det som.

Har jag missat något nu?
Jepp, det finns två alternativ. Antingen så är man ''inne'' i konserten och befinner sig direkt framför scenen eller så är man längst bak och muttrar något om att det var bättre förr.

Hmmm, ska jag vara seriös också?? Om du är ''inne'' i konserten så gör det så enkelt för dig som möjligt och räkna med att publikkänslan kommer att återspeglas i bilderna. Varför inte försöka att utnyttja det?

Om du däremot vill ha krispiga scenbilder av bandet så måste du nog ''stänga'' av konserten för en stund. Börja med att ta tio djupa andetag. :)

Glöm inte öronproppar.

Jörgen,
som kollade in bandets hemsida. Det är inte möjligtvis Dave McKean som gjort illustrationen med ansiktet?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
NEJ NEJ NEJ

Med tidsautomatik välje kameran tiden AUTOMATISKT i förhållande till av dig vald förinställd bländare.
om läget sdan heter Tv på en Canon vet jag inte.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
micro skrev:
Trots tidernas längsta svar har jag lyckets missa något. Nackdelarna med att pressa....
Du får kornigare bilder och inte riktigt samma must i färgera.
Du kan ju mäta ljuset när kommer fram, och bestämma då om du verkligen behöver pressa, eller om det funkar bra med iso800, det gör nämligen oftast det, varierar lite. Gonatt /micke
Dessutom så tappar du teckningen i dom mörka partierna
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Oddish skrev:


Har jag missat något nu?
  • Fuji superia/press iso800-1600.
  • 1/60-1/125 sekunders slutartid.
  • Eventuellt pressa filmen ett steg.
Jag kanske rent av borde köra på ett automatlägena, t.ex. den med en springande gubbe på :D
Tycker nog att du kan prova ha lite långsammare slutartider tex.1/8 1/15 1/30
Lite rörelseoskärpa kan ibland höja bilden.
dessutom beror det juh hur mycket artisterna rör på sig vilken tid man behöver.
men om du väljer bländare själv så löser sig slutartiden automatiskt om du kör på läge AV
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja naturligtvis gunnar.... Så är det, skrev bara i all hast men läget heter Tv, Bländarautomatik.
Rätt ska vara Rätt.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Re: Framkalla pressad film

Greve Nickon skrev:
Du säger att det kostar nån tia extra att frammkalla en pressad film.
Jag skickar alltid in till Fuji med förbetalda påsar 79:- Dom fixar alltid min pressning och har aldrig tagit ut någon extra avgift!

Mvh // Martin
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har någon använt Ilford Delta 3200 eller Kodak Tmax 3200? Tänkte testa någon av dem på en jazzfestival. Är Neopan 1600 bättre? Skulle vara trevligt om D76 funkar så jag kommer billigt undan.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har använt TMAX3200 och den är ju trevlig när det är mörkt. Jag har dock aldrig gjort någon kopia av dessa bilder.

Däremot försökte jag scanna in bilder via diascannern och det fungerade bra förutom att man måste stänga av ICE:n. Scannern uppfattar nämligen hela negativen som en enda stor rep- och dammtuss. Jag antar att det beror på att filmen är grovkornig, det brukar bli problem då.

Det vart iofs effektfullt men kanske inte som man hade tänkt sig.

Jag har heller inte skrivit ut något så jag kan inte yttra mig om hur dessa blir heller. Negativen är från tiden innan jag maniskt började vårda min negativremsor. Men å andra sidan har jag väl 10-15 gammla rullar ligger, så det är väl bara att få tummen ur r..en och testa igen.

MVh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Maverick skrev:
Däremot försökte jag scanna in bilder via diascannern och det fungerade bra förutom att man måste stänga av ICE:n. Scannern uppfattar nämligen hela negativen som en enda stor rep- och dammtuss. Jag antar att det beror på att filmen är grovkornig, det brukar bli problem då
ICE funkar inte med någon traditionell svartvit film. Den infraröda strålningen reflekteras av silvret.
 

Oddish

Guest
Jörgen skrev:
Det är inte möjligtvis Dave McKean som gjort illustrationen med ansiktet?
Mycket riktigt.

Tack igen för alla tips, allihop! Jag hittade instruktionsboken och tänkte läsa på lite och experimentera med kameran innan konserten. Jag har i alla fall grundtipsen. Jag ställer kameran på Tv (bländarautomatik) och ställer in en relativt kort slutartid (1/60 typ). Sedan får jag göra mitt bästa för att fokusera med det lilla plastiga objektivet. :)
 
ANNONS