Annons

Ojämn exponering med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som har problem med ojämn exponering med systemblixt?

Jag höll på och kämpade som fan igår för att balansera blixt ljus med naturligt ljus. Första bilden blev en något överblekt unge med mörk bakgrund. Ställer ner effekten på blixten och hela bilden blir för mörk. Ställer tillbaks blixten på fullt och då får jag ett mellanting mellan de båda första bilderna.

Jag blir helt konfys på exponeringen på denna kamera. Skulle min analoga bilder bli lika ojämna skulle jag slutat fotografera för länge sen.

Någon som vet rätt teknik för att balansera det naturliga ljuset med blixten?

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag har skrivit om detta förrut men tar det en gång till. Jag har en 7i med 5600-blixten. Upplättning utomhus fungerar perfekt ned till ca 50mm brännvidd, under det så får jag ofta våldsamma överexponeringar av blixtljuset.

jag har gjort lite tester & kommit fram till att det i svagt ljus (exempelvis inomhus) går alldeles utmärkt att använda 28mm & blanda blixt med befintligt ljus. Går jag däremot ut i kraftigt solsken & använder 28mm så skiter det sig.

Går jag då upp i brännvidd så börjar exponeringen att fungera nånstans runt 40-60mm??? Har snackat med Minolta support som inte har nån förklaring utan vill att jag ska skicka in utrustningen, själv så tror jag att det är en missanpassning mellan blixt & kamera.

Fredrik, gå ut i solskenet & testa, gärna i lite motljus med nåt i förgrunden (helst en människa). Börja på 28mm & gå sedan uppåt i brännvidd succesivt & kolla om du får samma fenomen som jag.

Jag har testat alla möjliga blixtmätningslägen samt dragit ned effekten på blixten men fastnat för att använda ADI samt att dra ned blixtexpokompensationen -0,7 till -1,3 steg.

Du skrev att bakgrunden blev mörk, tänk på att se till att tid & bländare är inställda så att du får in tillräckligt med befintligt ljus. Om du kör tidsautomatik & har blixten avslagen så kommer tiden att bli så lång som det behövs beroende på inställd bländare, slår du däremot på blixten så petas tiden upp till det värde som kameran tycker är det längsta du kan handhålla på, krångligt ja...

Använd bländarautomatik istället & kör ned tiden tills du ser att bländaren börjar stänga, det är lättare att hålla koll då.

Jag väntar med spänning på dina resultat.

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Har i en annan tråd diskuterat med Maverick om ojämn blixtexponering på 7i/hi med systemblixt. Där påpekade han att han fått höra att ett sådant problem är känt & ska bero på ett felaktigt kretskort.

Har i eftermiddag haft kontakt med en kille på Minolta som bekräftar ett det finns ett problem med ett kretskort som "kan" ge ojämn blixtexponering.

Jag har vant mig vid detta eftersom det inte är så ofta det blir fel i mitt fall. Det finns dock förhållanden som är helt hopplösa vilket jag fick lära mig vid bröllopsfotografering för nån vecka sen.

Det var till att kompensera om mest hela tiden, tur att man kan förhandstitta på bilden då & korrigera om.

Min kamera samt blixt åker dock in nu framöver & jag har skrivit ett brev som jag ska skicka med där jag säger att jag förutsätter att kameran blixtexponerar optimalt när jag får tillbaks den, vi får väl se...

Nu undrar jag, hur upplever ni andra detta vid upplättningsblixt ute? Det är då jag ibland får problem. Vid normal blixtfotografering inomhus så fungerar det bra.

Ni andra som använder moderna TTL-blixtar tillsammans med analoga eller digitala kameror, fungerar det bra utomhus vid alla brännvidder & finns det tillfällen då det blir överexponerat, som i mitt fall vid vidvinkel?


Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag använder ofta blixt utomhus för upplättning med mina analoga kameror och har aldrig haft problem. Kan förvisso bero lite på labbet, jag kontrollerar inte alltid att neggen ser bra ut utan nöjer mig med att granska kopian.

Generellt sett tycker jag inte att det varit några problem att hantera blixten med min analoga utrustning utan den sköter sig själv så att säga. Det finns ju däremot olika sätt att styra det på och jag är inte säker på att jag har funnit det rätta. Men för det mesta ställer jag ner effekten på blixten så att det stämmer med avståndstabellen på blixten och sedan låter jag kameran sköta resten.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Tror att vi diskuterat detta förr, om att ställa ned effekten på blixten.

Vid inomhusfotografering så ska man inte behöva göra nåt annat än att se till att bländaren inte är för liten för avståndet. Vill man kompensera så görs det på blixtexponeringskompensationen i kameran.

Utomhus vid upplättning så ska man för att få en naturlig känsla i bilden kompensera ned blixten något, -0,7 till -1,3 steg. Detta gör man på blixtexponeringskompensationen i kameran, ingen annanstans. Jag antar att din analoga kamera har bixtexpokompensation på ungefär samma sätt som D7i?

På D7i/hi så håller du in exponeringskompensationsknappen samt trycker pil upp eller ned. Blixtexpokompensation syns då i sökaren samt på panelen på samma sätt som den vanliga exponeringskompensationen syns.

Att hålla på & greja med effekten på blixten vid TTL tycker jag låter mycket krångligt, kompensering sker mycket lättare samt snabbare i kameran.

Sen var det en annan sak att 7i/hi har problem med blixtexponeringen...

Mvh/Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Nja, vet inte om jag håller med om att det är krångligare. Men det beror lite på vilken blixt man har och vilken kamera. I det avseendet kan jag tycka att blixten 5600HS(D) har gått bakåt jämfört med blixten 5200i. På den senare är det en knapp som man justerar effekten med utan att man måste trava igenom en massa menyer först.

Sedan vet jag inte om jag tycker att blixtkompensation är riktigt samma sak. Annledningen till att jag justerar ner effekten på blixten är att jag vill balansera blixten med det naturliga ljuset. Vid blixtkompensation så har jag fått intrycket av att kameran använder blixten som huvudljus vilket ger för mörka bakgrunder tycker jag. Nu finns det iofs en knapp för att balansera ljuset men jag har inte använt den så mycket så jag vet inte hur bra den fungerar.

Det jag lagt märke till att balanseringsknappen kan ge väldigt långa slutartider och jag har inget riktvärde på hur långa slutartider man kan ha med blixt utan att det blir skakningsoskärpa. Då tycker jag att det fungerade bättre att ställa ner effekten på blixten, iaf på den digitala kameran. Nu går det ju tyvärr inte att överföra värdena till en analog sådär bör man väl testa lite mer först. Men som upplättning så brukar jag ställa ner blixten till minimum eller näst intill och tycker det fungerar bra.

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Maverick skrev:


Sedan vet jag inte om jag tycker att blixtkompensation är riktigt samma sak. Annledningen till att jag justerar ner effekten på blixten är att jag vill balansera blixten med det naturliga ljuset. Vid blixtkompensation så har jag fått intrycket av att kameran använder blixten som huvudljus vilket ger för mörka bakgrunder tycker jag.
Mvh
Maverick
Blixtkompensationen är till just för att kunna bestämma hur mycket ljus blixten ska ge, det ger exakt samma effekt som att ställa ned effekten på blixten med den skillnaden att du inte sänker ledtalet, om mycket ljus behövs så finns all effekt i blixten tillgänglig vilket den inte gör om du ställer ned effekten.

Dra ned blixtexpokompensationen i kameran 1 steg & testa ute en solig dag, under förutsättning att det fungerar som det ska så bör du få en fin balans mellan blixt & befintligt ljus. Tycker du att det blir för mycket blixtljus så drar du ned till -1,3.

Nackdelen med att dra ned effekten på blixten är att du då på långa avstånd inte får blixtljuset att räcka till pga att du begränsat effekten.

Om du tittar på dom som kör SLR-kameror så lovar jag dig att dom gör som jag säger. Effektjusteringen på blixten används mest vid manuell blixtexponering.

Jag har fotat på detta sätt i sommar & bortsett från mina vidvinkelbilder så har resultatet blivit mycket gott. Problemet med vidvinkel & upplättningsblixt har jag berört förut & det är ju tydligen ett problem i dessa kameror.

Ang. mörka bakgrunder som du skriver...

D7i/hi ska lämpligen köras på S vid upplättningsblixt. P är uteslutet eftersom kameran då konsekvent väljer tider efter brännvidd (Ex. 1/250 sek vid 200mm), om man då inte är uppmärksam & kanske använder en liten bländare så kan man få en underexponerad bakgrund.

I A-läget som man kan använda så gör den samma sak och man måste ha koll på om det befintliga ljuset är tillräckligt, dvs blända upp.

I S-läget så väljer du en tid tills du ser att bländaren börjar stänga, då räcker det befintliga ljuset till.

Mina första upplättningsexponeringar blev som du sa innan jag kom på detta.

Mvh/Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Ett tillägg ang. P-läget.

Kameran väljer som jag sa tid efter brännvidd men väljer även största bländare till ljusintensiteten blivit tillräckligt hög. Mao så borde detta kunna ge bra resultat exponeringsmässigt vid upplättning i dom flesta fall.

Däremot så tycker jag att P-läget är ointressant pga att det hämmar kreativiteten vid blixtanvändning, programshiften fungerar nämligen inte när blixten är tillslagen. Detta gör att man inomhus alltid får största bländare vilket självfallet inte alltid är önskvärt.

Larsa
 
ANNONS