Annons

Hjälp med blixtinställning Canon 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigfuss

Aktiv medlem
Med risk att avslöja min gedigna okunskap måste jag bara be om hjälp......jag har frotterat mig i alla inställningar i min fantastiska 1Ds och insett att jag säkerligen inte förstår hälften av dom - en av alla dessa är hur i all världen jag ställer in kameran för att få automatiska slutartider med blixten monterad.
Jag har testat AV läget för att få den att ställa in "rätt" slutartid, men den mäter ändå bara det befintliga ljuset och drar av en blixt med alldeles för lång slutartid, med blandat resultat...

Blixten jag har är Canons Speedlight EX, är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag bättrar på mina resultat med blixt?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Med risk att avslöja min gedigna okunskap måste jag bara be om hjälp......jag har frotterat mig i alla inställningar i min fantastiska 1Ds och insett att jag säkerligen inte förstår hälften av dom - en av alla dessa är hur i all världen jag ställer in kameran för att få automatiska slutartider med blixten monterad.
Jag har testat AV läget för att få den att ställa in "rätt" slutartid, men den mäter ändå bara det befintliga ljuset och drar av en blixt med alldeles för lång slutartid, med blandat resultat...

Blixten jag har är Canons Speedlight EX, är det någon som kan ge mig lite tips på hur jag bättrar på mina resultat med blixt?
Av-läget är lite speciell och fungerar som du beskriver. Enklast och bäst är att sätta kameran i M-läget och låta TTL göra sitt jobb.

/Stefan
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Av-läget är lite speciell och fungerar som du beskriver. Enklast och bäst är att sätta kameran i M-läget och låta TTL göra sitt jobb.

/Stefan
Jag försökte mig på det också, men det lyckades inget bättre det heller......skulle du kunna beskriva hur jag går till väga för att göra det och hur kameran förväntas bete sig? Skall iväg idag och ta lite bilder "under jord" och har perfekt möjlighet att pröva tipsen då.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Utgå ifrån lämplig bländare och slutartid (f/4 1/125 till exempel), blir de inte ljust nog höj ISO lite, eller sänk slutartiden till kanske 1/60 och öka upp bländaren.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag försökte mig på det också, men det lyckades inget bättre det heller......skulle du kunna beskriva hur jag går till väga för att göra det och hur kameran förväntas bete sig? Skall iväg idag och ta lite bilder "under jord" och har perfekt möjlighet att pröva tipsen då.
Har du eTTL igång? eller du kör manuellt? Hur är blixten riktad, har du exempelbild?

Utgå ifrån lämplig bländare och slutartid (f/4 1/125 till exempel), blir de inte ljust nog höj ISO lite, eller sänk slutartiden till kanske 1/60 och öka upp bländaren.
Det fungerar föga om eTTL är igång oavsett vilket läge du är på.
Dvs hjälper föga när det gäller exponering, men bilden blir ju annorlunda ;)

/Stefan
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Har du eTTL igång? eller du kör manuellt? Hur är blixten riktad, har du exempelbild?

Just nu har jag kameran på AV, då står det i blixtens display: "ETTL M Zoom 28mm" det är lite mystiskt eftersom jag har ett 70-200 objektiv monterat så 28mm måste vara någon grundinställning.
Skall kameran också ställas in för ETTL eller känner den automatiskt av att blixten sitter på?
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Gjorde nu en liten test för säkerhets skull och riktade kameran ner under skrivbordet för att få lite skugga, på f/5.6 får jag en slutartid på en hel sekund och bilden blir ordentligt överexponerad...så här har den alltid betett sig tycker jag, med resultatet att man alltid får ta en bild och upptäcka att den överexponerar och med lite otur har man missat tillfället redan då, annars får man dra ned slutartiden och göra om försöket.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att sätta zoomen på automatik, inte manuellt på 28 mm som den är nu. Exakt hur man gör beror på vilken av Canons blixtar du har.

Om du sätter kameran på Av exponerar den omgivningen så som den skulle göra om du inte hade blixt (ungefär), och sen lägger den till blixtljuset främst för att belysa förgrunden. De kameror jag har begriper själva att underexponera bakgrunden lite så att det ska "finnas plats" att lägga till lite blixtljus, utan att överexponera förgrunden. Bakgrunden förväntas blixten inte räcka fram till ändå. Men tar du bilder under ett bord är det förstås inte lätt att undvika att belysa allting med blixten också.

Varför använder du Av? Får man anta att det är för att du vill ha en viss bländare?
Gör isåfall som sagts ovan: Ställ kameran i läge M, ställ in bländaren du vill ha och välj någon slutartid som är möjlig och som du trivs med. Kanske 1/125 sekund. Låt blixten stå kvar i E-TTL.
Ta bild och kolla om du gillar den. Om bakgrunden blir för mörk får du antingen öka exponeringen, genom att välja längre tid, högre ISO eller större bländare. E-TTL kommer att anpassa blixtljuset därefter.

Sedan går det förstås att justera blixtens styrka med exponeringskompensation för blixt, i E-TTL.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Du råkar inte ha någon fill flash påslagen? Då kommer ju blixten att gå av mycket kortare än slutaren.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ta bild och kolla om du gillar den. Om bakgrunden blir för mörk får du antingen öka exponeringen, genom att välja längre tid, högre ISO eller större bländare. E-TTL kommer att anpassa blixtljuset därefter.

Sedan går det förstås att justera blixtens styrka med exponeringskompensation för blixt, i E-TTL.
Man måste ändra på blixtens exp. komp. Bara ändra slutartid, bländare eller iso hjälper inte eftersom blixtens eTTL kommer justera blixten så att själv exponeringen (läs totala ljusinsläppet) blir densamme.
EDIT: om blixyen är i eTTL läget alltså. Är den i manuell så är det en annan femma och bör endast användas efter man skaffat sig lite mer erfarenhet om blixtar.


Att ändra de andra parametrarna förändrar dock förhållandet mellan blixtljus och det beftintilga ljuset för att få mer kontroll över hur mycket ljus av varje du vill få med.

Dock håller jag med kameran verkar ligga i Manuellt läge och det kan man inte ändra i blixten kontrollpanel sålänge den sitter på kameran. Denna inställning hittar du i kamerans meny för blixtinställningar. Gå in där och välj Extern blixt och välj därefter e-TTL mätning.

/Stefan
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Man måste ändra på blixtens exp. komp. Bara ändra slutartid, bländare eller iso hjälper inte eftersom blixtens eTTL kommer justera blixten så att själv exponeringen (läs totala ljusinsläppet) blir densamme.
EDIT: om blixyen är i eTTL läget alltså. Är den i manuell så är det en annan femma och bör endast användas efter man skaffat sig lite mer erfarenhet om blixtar.


Att ändra de andra parametrarna förändrar dock förhållandet mellan blixtljus och det beftintilga ljuset för att få mer kontroll över hur mycket ljus av varje du vill få med.

Dock håller jag med kameran verkar ligga i Manuellt läge och det kan man inte ändra i blixten kontrollpanel sålänge den sitter på kameran. Denna inställning hittar du i kamerans meny för blixtinställningar. Gå in där och välj Extern blixt och välj därefter e-TTL mätning.

/Stefan


Nu när jag testade så använde jag kamerans manuella inställning, alltså M. I kameran har jag inget som heter "extern blixt", det enda jag kan hitta som jag kan relatera till blixtinställningar är under "Egen programmering (C.FN), där jag har olika menyer och dom som jag härleder till att ha med blixten att göra heter:

C.Fn 14 ETTL II 0: Evaluerande / 1: Genomsnitt
C.Fn 15 Synk med första eller andra ridån 0: Synk med 1:a ridån/ 1: Synk med 2:a ridån

Sedan har jag bara en massa inställningar för fokuspunkter och dylikt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu när jag testade så använde jag kamerans manuella inställning, alltså M. I kameran har jag inget som heter "extern blixt", det enda jag kan hitta som jag kan relatera till blixtinställningar är under "Egen programmering (C.FN), där jag har olika menyer och dom som jag härleder till att ha med blixten att göra heter:

C.Fn 14 ETTL II 0: Evaluerande / 1: Genomsnitt
C.Fn 15 Synk med första eller andra ridån 0: Synk med 1:a ridån/ 1: Synk med 2:a ridån

Sedan har jag bara en massa inställningar för fokuspunkter och dylikt.
Ok, kollade nu menyerna på 1DS MKII och där finns som du säger ingen meny för extren bilxtstyrning. Då styr man manuell och auto i själva blixten. I 580EX II trycker in MODE knappen ett par ggr tills ETTL. De andra EX modellerna får du läsa manualen på.

/Stefan
 
ANNONS