Annons

Fotografera på museum

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Imorgon ska jag göra ett skolarbete - fotografera på ett museum.
Hade varit uppskattat med några direkta tips. Vilka manuella inställningar bör jag göra?

Tack på förhand!
 

atotowi

Aktiv medlem
Hej

Imorgon ska jag göra ett skolarbete - fotografera på ett museum.
Hade varit uppskattat med några direkta tips. Vilka manuella inställningar bör jag göra?

Tack på förhand!
Vad är det för museum?
Är det OK att använda blixt, många museer gillar det inte eftersom många objekt inte fixar ljus så bra..

Stativ kan nog vara bra om du har tillgång till ett.
Har du möjlighet att ordna med en kabel (synk.-sladd) eller liknande så att du kan ha blixten på annat ställe än kameran så ger det bra möjligheter.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Vad är det som skall fotograferas på museet? Stativ är säkert ett måste eftersom det är vanligt att blixt inte får användas.

Med stativ funkar i så fall Aperture mode fint. Bra om trådutlösare används för att undvika oskärpa pga kamerarörelse. Vet inte om det går låsa spegel på d40, men detta kan också vara bra vid längre slutartider. Stäng av vr på objektivet om stativ används. Och välj bländare som ger skarpa bilder, såvida du inte vill öppna upp helt för mer bakgrundsoskärpa.
 

POV

Avslutat medlemskap
Nej, blixt blir nog inte bra.
Jag tog den här bilden på seriemuseet på Tidö slott på frihand och utan blixt.
Ganska svagt befintligt ljus.
Tycker den blev rätt bra.
Högt ISO: 1600. Slutartid 1/30. f/4.
D40X och kitobjektivet.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Vad är det som skall fotograferas på museet? Stativ är säkert ett måste eftersom det är vanligt att blixt inte får användas.
Minst lika vanligt att stativ inte får användas. Av ganska lättbegripliga skäl.

Dock tror jag att om man tar kontakt med museet, förklarar sitt ärende och kan plåta vid de tider museet föreslår så kanske man kan få lov att använda både stativ och blixt.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Frågade en gång på ett museum här i Sverige,det var blixt och "utfälltbart" stativ dom inte godkände.Det är ljusstark optik och högre ISO som gäller om man vill få bra resultat och gärna en kamera som hanterar hög-ISO på ett bra sätt.MVH.
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
De flesta stora och seriösa museum tillåter kameror (så som Musée du Louvre). Blixt är ofta totalförbjudet (både akvarell och pastell kan ta stor skada av blixtljuset). Stativ är i regel alltid totalförbjudet. Höj iso, testa och hoppas på det bästa; det brukar alltid fungera.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
ANNONS