Annons

Blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

charlottes

Aktiv medlem
Jag tillhör gruppen som inte gillar blixt men har insett att jag har inget val - jag måste vid vissa givna tillfällen jobba med blixt. Jag har utrustning : Nikon D300s med 18-200 som standardglugg. Nikons blixt SB-600.

Att sätta ihop dom och få den att bränna av visst det funkar men jag vill få följande funktioner att funka:
Att blixten ska zooma med optiken per automatik.
Att blixten ska tända som extra blixt när den ligger vid sidan och ska lysa upp ett objekt .

Jag har läst manualer, jag har testat men jag får det inte att funka. Jag tänkte att jag skulle slänga ut frågan här i hopp om att någon skulle kunna förbarma sig över en totalt ointresserad blixtanvändare men som inser sitt behov i att använda den i alla fall.

Tack på förhand.

//Charlotte
 

danpe

Aktiv medlem
Att blixten ska zooma med optiken per automatik.
Sätt blixten på kameran, båda ska vara på.
Håll nere ZOOM och - på blixten i ungefär tre sekunder för att komma in i blixtens menysystem.
Då ska det stå OFF M ZOOM under varandra för att det ska fungera som du vill, står det On M ZOOM så tryck en gång på MODE och sen en gång på ON/OFF. Står det inte M ZOOM alls så stega igenom de olika menyalternativen med + eller -.
Blixten har fasta steg, så den går från 24 via 28, 35, 50 och 70 till 85 mm, förutsatt att den är hel.

Att blixten ska tända som extra blixt när den ligger vid sidan och ska lysa upp ett objekt .
Ta bort blixten från kameran.

På blixten:
Håll nere ZOOM och -, första alternativet borde då vara OFF och en kurvig pil, ett tryck på MODE så att det står On och ett tryck på ON/OFF så ställer du blixten i optiskt slavläge.
Nu på blixten ska det stå 1 CH och A GROUP där 1 och A kan variera. Om A är C så tryck två gånger på MODE och en gång på +.

På kameran:
http://www.momentcorp.com/review/nikon_d200commander.html borde vara enklare att förstå än något jag skriver. Channel i kameran måste stämma med CH på blixten och stäng gärna av den grupp du inte använder genom att under Mode i kameran välja -- så slipper du en förblixt.
 

PetFish

Aktiv medlem
Skriver lite jag med ...

Jag har aldrig använt SB600 men den kanske fungerar någorlunda likt SB800. Med SB800 fungerar den automatiska zoomfunktionen bara när blixten sitter på kameran, den stängs av om du fäller ner vidvinkelskivan, den stängs av om du sätter på den lilla vita bouncern och den stängs av om du tar blixten ur blixtskon.

Om du med SB800 i blixtskon zoomar blixten manuellt kommer den att övergå till manuellt zoomläge och inte att återgå till automatisk zoom förrän du manuellt zoomat blixten till den brännvidd du har på objektivet.

När du använder blixten vid sidan av kameran så är det viktigt att det lilla fönstret på höger sida av blixten kan se det ljus som ska trigga blixten. I ett rum med ljusa väggar är det kanske inte så viktigt då ljuset via väggar och tak kan studsa fram till blixten och lösa ut den. Utomhus är det dock viktigare. Att utomhus vrida kameran till höjdformat och då skymma utlösningsblixten med objektivet kan räcka för att den lösa blixten inte ska lösa ut.

Surfa in på youtube och sök på ”sb800 remote” så kommer du att få träff på några hyfsade exempel, den här och den här kanske kan hjälpa till.
 
ANNONS