Annons

Hur står sig gamla EIZO CG241W mot SX2462W med IPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

petter-magnusson

Aktiv medlem
CG241W är ju ColorEdge dvs man kan anta bättre selekterad och grundkalibrerad, samt har hårdvarukalibrering, medan SX2462W har IPS-panel, och 98% av Adobe RGB och lite annat.....

CG241W går att köpa ny fortfarande för ca 12 papp, och kostar då lite mer än SX skärmen som ligger runt 10 papp..... vilken ska man ha????

Har en CG241 och behöver nu en skärm till, till min assistent.....vi jobbar med fotoredigering hela dagarna, men jag vill inte hosta upp vad en CG243 eller 245 tex kostar....

Nån som har koll? (Inte intresserad av % eller pixlar hit eller dit, bara vad som kan tänkas synas och ha betydelse för redigering i Photoshop.)
 

alfin

Aktiv medlem
Om du inte har speciella krav på hur du behöver kalibrera dina skärmar, så kan du hårdvarukalibrera SX2462 med Eizo EasyPix programvara. Du har dock inte så många inställningar att välja på.
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Om du inte har speciella krav på hur du behöver kalibrera dina skärmar, så kan du hårdvarukalibrera SX2462 med Eizo EasyPix programvara. Du har dock inte så många inställningar att välja på.
Hej, SX2462 klarar inte hårdvarukalibrering. (Hårdvarukalibrering i detta sammanhang är inte att koppla in en kalibrator, utan att skärmen kalibreras i stället för grafikkortet.)
 

alfin

Aktiv medlem
Hej, SX2462 klarar inte hårdvarukalibrering. (Hårdvarukalibrering i detta sammanhang är inte att koppla in en kalibrator, utan att skärmen kalibreras i stället för grafikkortet.)
Med EasyPix görs alla inställningar i skärmens LUT. Du kan ha upp till 3 olika kalibreringar som du skiftar mellan. Problemet med EasyPix är att du i princip inte kan välja parametrar, utan Eizo har redan valt dem åt dig. Däremot går det utmärkt att matcha skärm och utskrift, vilket tillsammans med hårdvarukalibreringen gör EasyPix till ett bättre alternativ än vanlig "mjukvarukalibrering", om du klarar dig med de inställningsparametrar du har att tillgå.
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Med EasyPix görs alla inställningar i skärmens LUT. Du kan ha upp till 3 olika kalibreringar som du skiftar mellan.
Mysko... Pratade med EIZo idag o de sa att SX2462 ej har hårdvarukalibrering. Det man kan göra för att hjälpa upp lite är att ställa skärmens färgtemperatur någorlunda rätt manuellt innan man kalibrerar, och det är möjligt att EasyPix gör det automatiskt. Gör man det slipper grafikkortet kompensera så mkt o resultatet blir ganska likt en skärm med hårdvarukalibrering.

De tyckte det var rätt jämn match mellan CG241 och SX2464 (med EasyPix då). Eftersom jag har en CG241 redan tyckte han att jag nog skulle ta en till sån för att få mest lika utsende.
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Hej, SX2462 klarar inte hårdvarukalibrering. (Hårdvarukalibrering i detta sammanhang är inte att koppla in en kalibrator, utan att skärmen kalibreras i stället för grafikkortet.)
Tyvärr är det nog ganska många missförstånd när det gäller EasyPix programmet.
Jo det är "hårdvarukalibrerat". Med EasyPix rör man inte grafikkortet.
Däremot har du "bara" möjlighet att ställa in temperaturen till 5500K eller 6500K.
Det finns också en möjlighet att mäta pappers vit i din belysning.

Vad som sedan skiljer SX2462 i övrigt med CG243W och CG245W är ganska mycket
ex. ytkalibrering (SX betydligt enklare CG hela gråskalan och flera punkter),
3D Lut för bättre färgmappning, utökad garanti som specificerar tid/ljusstyrka, mm.

Anders Jönsson
EIZO
 

alfin

Aktiv medlem

petter-magnusson

Aktiv medlem
Tyvärr är det nog ganska många missförstånd när det gäller EasyPix programmet.
Jo det är "hårdvarukalibrerat". Med EasyPix rör man inte grafikkortet.
Däremot har du "bara" möjlighet att ställa in temperaturen till 5500K eller 6500K.
Hmm....då har du nån hos er som behöver utbildning...;-)Tyvärr har jag glömt namnet...

Jag ringer dig!
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Hej, som jag förstod det är ColorEdge skärmarna möjligen lite bättre selekterade från början o får sedan en mer noga kaliberering över ytan. Båda har hårdvarukalibrering men ColorEdge kan du välja mer färgtemp osv (ganska viktigt tycker jag). Den nyare har mer features o större färgutrymme. Lite som en gammal merca mot en ny opel....;-)....? De på Eizo tyckte det var rätt jämn match. Jag hade en 241 sedan tidigare så valde en till sådan o det är jag glad för, för de matchar mkt bra i färg.
 
ANNONS