Annons

Videofilma med liten "stillbildskamera"

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Jag har alltid en liten kamera i fickan, även om den större utrustningen av olika skäl fått stanna hemma.
Under senare år har jag använt den inte bara till stillbilder utan också för att videofilma.

För ett tag sedan så hade jag förmånen att få vara med om en visning
av ett privat radiomuseum och då utnyttjade jag min fickkamera för att dokumentera. Museet innehåller en nästan komplett samling av radioapparater tillverkade av Svenska Radiobolaget (under namnet Radiola) på 20-talet, samt en hel del utländska. Förutom själva radiomottagarna finns där också en rik flora av tillbehör.
Det största nöjet av visningen fick jag genom ägarens gedigna kunskaper i ämnet och hans utomordentligt trevliga sätt att förmedla dem.

Filmen är ett försök att göra de privata samlingarna tillgängliga för intresserade och får tala för sig självt, de visas inte offentligt.

Videon kom till helt utan planering, den är filmad med hjälp av en handhållen stillbildskamera av enklare sort (Casio EX H10, i 1280 x 720 och 24 bps) och ljuset var inte det bästa. Men jag tycker ändå att den förtjänar att kunna ses, som ett tidsdokument om en tid när aktuell information för första gången blev trådlöst tillgänglig för de stora massorna. Kanske också för att visa att det går att använda också en enkel "stillbildskamera" för video :)!

Redigeringen gjorde jag som en test med den senaste versionen av Adobe Premiere Elements (9) som var en positiv bekantskap. Den tidigare versionen klarade inte av att redigera 720P utan frekventa omstarter, nu gick allt klockrent.

Du kan se videon på adressen:
http://www.youtube.com/watch?v=vO0gdhI7x1Y
 

AFJ

Aktiv medlem
Kanske också för att visa att det går att använda också en enkel "stillbildskamera" för video :)!

Redigeringen gjorde jag som en test med den senaste versionen av Adobe Premiere Elements (9) som var en positiv bekantskap. Den tidigare versionen klarade inte av att redigera 720P utan frekventa omstarter, nu gick allt klockrent.

Du kan se videon på adressen:
http://www.youtube.com/watch?v=vO0gdhI7x1Y
Bra jobbat.

Intressant det du säger om Premiere Elements. Jag har version 8 och det känns inte alltid helt stabil. Kanske värt att uppgradera.
 
ANNONS