Annons

Koll på skärpedjupet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Förr i tiden så fanns ju alltid en markering på objektiven där man kunde utläsa skärpedjupet vid olika bländare. Denna markering verkar objektivtillverkarna ha rationaliserat bort och ersatt med värdelösa automatiska funktioner. Jag använder Canon systemkameror som ju har en Dep-inställning. Den inställningen gör verkligen skäl för sitt namn, för den kan inte göra någon glad.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att få lite koll på vilket skärpedjup man egentligen har, och funderar på att ta fram någon slags lathund eller tabell som hjälp. Skärpedjupet är ju en funktion av bländaröppning, brännvidd och avstånd och det borde vara möjligt att räkna på detta - men hur?

Jag har sett en tabell på en mellanformatare en gång (tror det var en Mamiya), men jag förstod nog inte riktigt hur den var konstruerad eller hur den skulle användas.

Som jag skrev så gillar jag inte den funktion som finns i min kamera, och jag tycker inte heller att nedbländning ger någon större koll. Hur gör ni andra för att få bättre koll på skärpedjupet?
 

Maxell

Aktiv medlem
Snabbt svar Micha, tack för det. Sidan du hänvisade till verkar vid en snabb koll vara det jag söker.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ang. dep-funktionen så antar jag att du menar skärpedjupsautomatiken? Jag hade en gång en Eos 10 & tyckte att denna funktion var alldeles suverän, dock så skulle man ju även vilja kunna ha en manuell kontroll också.

Om det är samma funktion vi talar om så undrar jag om du satt dig in i hur den fungerar?

Om inte jag missminner mig så låser man först skärpan där man vill ha absolut fokus, sedan riktar man kameran mot den punkt där skärpedjupet ska ta slut & låser där. Kameran ställer då skärpan ngt bakom den första punkten samt väljer lämplig liten bländare, obs att den inte väljer en onödigt liten bländare utan exakt så liten som det behövs.

Du får därigenom ett optimalt skärpedjup, fiffigt tycker jag.

Mvh, Larsa
 

Maxell

Aktiv medlem
Det är nog den funktionen som jag menar Larsa, men jag har nog aldrig lyckats förstå hur den funkar. Jag känner inte riktigt igen din beskrivning. Att man ska låsa på två punkter kan jag inte påminna mig att det står något om i beskrivningen (har f.ö. en EOS 300 och en EOS 5 så det kan ju skilja i funktionerna).

Även om jag skulle lyckas lära mig använda funktionen så vill jag fortfarande ha koll på hur man gör det den manuella vägen.

Jag läste sidan som Micha hänvisade till, men jag fastnade på ett begrepp som jag inte förstår. Hyperfocal Distance - vad är det? I ett exempel så säger man att ett 50mm objektiv vid bländare 16 har "Hyperfocal Distance" 17 feet. Vad använder jag det till om jag vill veta skärpedjupet?

(Jag ska fortsätta läsa, men någon kanske kan förklara)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hyperfokalavståndet är den närmaste punkt man kan fokusera på vid en given bländare för att få skärpa till oändligheten.

Vill du bara räkna på skärpedjup så kan du ignorera hyperfokuseringen.
 

martinl

Aktiv medlem
jimh skrev:
Hyperfokalavståndet är den närmaste punkt man kan fokusera på vid en given bländare för att få skärpa till oändligheten
Kan även vara användbart att veta att skärpan sträcker sig så långt tillbaka som till halva hyperfokalavståndet. En 50mm fokuserad på 17 fötter vid bländare 16 ger mao skärpedjup från 8.5 fötter till oändlighet.

/Martin
 

Maxell

Aktiv medlem
Snabbt och lätt gjorde jag mig en snurra för mitt 100mm med hjälp av programmet som fanns på http://dfleming.ameranet.com/

Dessvärre så lyckas jag inte få med det område som jag egentligen är intresserad av. Snurran stannar vid 2m och under detta så får jag inga skalstreck. Eftersom det är ett macroobjektiv jag har så är det området under 1 meter som jag vill ha koll på. Nåja, nu har jag i alla fall kommit en bit på väg.

Det som jag såg på den där mellanformataren måste ha varit en "Hyperfocal chart", så nu fick jag förklaringen till den. Tackar!
 

.Z.

Aktiv medlem
Maxell skrev:
Jag känner inte riktigt igen din beskrivning. Att man ska låsa på två punkter kan jag inte påminna mig att det står något om i beskrivningen (har f.ö. en EOS 300 och en EOS 5 så det kan ju skilja i funktionerna).
Eos 5:an fungerar garanterat på det sättet, ungefär i allafall, var så många år sedan jag använde en sån.

Maxell skrev:
Även om jag skulle lyckas lära mig använda funktionen så vill jag fortfarande ha koll på hur man gör det den manuella vägen.
Självklart! Det är alltid en fördel att kunna hantera ett hantverk på det gamla hederliga sättet.

Mvh/Larsa, som är en mycket manuell kille...
 

Damocles

Aktiv medlem
Min Eos33 har också dep, först fokusering du på något för att aktiviera AFen. Sen punkt 1, verkar gilla att ha förgrund i punkt 1. Sen punkt2, bakgrunden...är det korrekt visar den lämplig bländare...bör nämnas att den inte alltid verkar gissa rätt... sen får man passa på att ta fotot innan den stänger av läget och man får fokusera om.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ni måste skilja på de olika typerna av Canons DEP-program. De tidigare modellerna (och vissa nuvarande) har DEP.

Detta fungerar så att du väljer en punkt till varifrån du vill ha skärpedjup. Sedan väljer du till var du vill ha skärpedjup (man kan trycka ned avtryckaren helt, ingen bild tages). Därefter komponerar du bilden såsom du vill ha den och fokuserar. Då får du av kameran ett bländarvärde som ger skärpa mellan dina valda punkter.

Till skillnad från Canons A-DEP.
Där väljer kameran själv punkterna med hjälp av de olika fokuseringspunkterna, dvs. helt godtyckligt från kamerans sida vad som ska vara inom skärpeområdet och inte... Skitkul........inte.

Varför Canon valt A-DEP på 10D är för mig en gåta (använder iofs inte det läget....heller.. ;))

Psst.. Mats. Din EOS 5 har DEP och din EOS 300 har A-DEP
 

Maxell

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Psst.. Mats. Din EOS 5 har DEP och din EOS 300 har A-DEP
Du kan din Canon Jesper!

Jag testade DEP-funktionen på min nyinskaffade EOS 5:a igår, och det var något helt annat än motsvarande funktion på min gamla EOS 300. På 5:an visade sig ju funktionen vara nästan användbar!
 
ANNONS