Annons

Konsertfoto/Fototeknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jiez

Ny medlem
Hejsan, jag undrar lite över fototeknik gällande konserter. Det är så att jag vid ett antal tillfällen brukar hamna på spelningar av olika slag som fotograf. Ibland är ljuset riktigt kasst, liksom ett par glödlampor bara känns det som, men vid andra tillfällen är det normalt och man skulle kunna få riktigt snygga bilder.

Jag skulle behöva lite tips ang. konsertfoto, för att lyckas så bra som möjligt, med rätt inställningar osv.

Jag har en Nikon D90, och de ljuskänsligaste objektiven jag har är ett Nikkor 50mm 1.8f och ett Sigma 30mm 1.4f

Sen har jag ju mitt kitobjektiv på 18-105, men det brukar jag dock inte använda så mycket. Men linserna jag nämde ovan borde väl vara ganska bra i halvbra ljusförhållanden på konserter?

Om någon erfaren läser detta så skulle jag vilja veta mer om vilka inställningar man gör på kameran kombinerat med ett bra objektiv för ändamålet, för att få så ultimat och bra kvalite som möjligt, utan att bilderna blir alltför brusiga och kluddiga.


Tacksam för svar!
 

Seroth

Aktiv medlem
Dina fasta objektiv är riktigt bra, men tror att 30mm blir lite för vidvinkligt många gånger så använd 50mm. Även om det nog vore bättre med ett 2.8 normalzoom.

Inställningar skiljer ju mycket från konsert till konsert, men kör med så stor bländaröppning som möjligt, i detta fallet 1.8/1.4. Sen får du testa dig fram med ISO och slutartid.
Försök att aldrig gå under 1/60s slutartid, om inte artisterna står väldigt stilla, och försök att hålla dig under 800 ISO, även om du ibland måste skruva upp till ännu högre.

Förutom det så var vaksam om vad som händer på scenen, försök att hålla koll på vart det finns bra ljus någonstans och försök fånga de ögonblicken där artisterna är bra upplysta. Och med tanke på att du kommer använda fasta objektiv så kommer det bli mycket fotarbete också.
 

Jiez

Ny medlem
Konsertfoto

Blev inte så förvånad över att du skulle svara på detta Mattias, haha :) Träffade dig som hastigast vid Metaltown tidigare i år, fast är inte så säker på om du vet vem jag är. Tack för tipsen iallafall.

Jag önskar jag hade ett bra zoomobjektiv, jag har i och för sig tillgång till ett 70-300 ibland, vilket lämpar sig bra för utomhuskonserter under dagstid. Använde det mycket under Mustasch spelning på Liseberg, också tidigare i år.

Men jag vet inte, ibland känns det som att jag måste gå upp på högsta möjliga ISO vissa gånger, och nu snackar vi små lokalspelningar inomhus (oftast). Ibland blir det bra, men bruset är ju förjävligt ibland. Jag skulle vilja lära mig tekniken att få skarpa, bra och ljusa bilder med min kamera, för jag vet att det går. Antar att jag får prova mig fram.

Jag ska fota på kryssningen "Rockin' the galaxy" den 25:e november, ska du dit också? Isåfall, om du vet hur den scenen ser ut och är uppbyggd (typ samma som Close Up-båten) vad har du för tips som hastigast gällande såna spelningar?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
På en D90 kan du ju ställa in auto-iso vilket jag tycker är en kanonfunktion i liknande sammanhang. Kör i A-läge på största bländare och tala om vilken slutartid som är den längsta du går med på, t ex 1/60. Då höjs ISO automatiskt när ljuset blir för dåligt för dessa värden. Du kan också ange en högsta ISO-nivå som är ok, sen blir tiderna längre istället i alla fall.

Visst blir det brus på det här sättet men alternativet hade ju varit underexponerade bilder eller inga bilder alls.

/Robban
 
ANNONS