Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar bildstabiliseringen båtrörelser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Hur effektiva är egentligen objektivens bildstabilisering (t.ex. Canon EF 100-400 L USM IS) på att hantera båtrörelser?

Ex 1: Vibrationer som uppstår i däcken på större turbåtar?
Ex 2: Gunget som uppstår i mindre båtar som driver med motorn på tomgång?


Hjälper bildstabiliseringen i dessa fall eller är det "fel" slags skak?


Tack på förhand

Mvh Anders
 

Janne H

Aktiv medlem
Hur effektiva är egentligen objektivens bildstabilisering (t.ex. Canon EF 100-400 L USM IS) på att hantera båtrörelser?

Ex 1: Vibrationer som uppstår i däcken på större turbåtar?
Ex 2: Gunget som uppstår i mindre båtar som driver med motorn på tomgång?


Hjälper bildstabiliseringen i dessa fall eller är det "fel" slags skak?


Tack på förhand

Mvh Anders
Min erfarehet är att vid exponeringstider mellan ca 1/4- 1/125s har du störst nytta av den.
Vad gäller din fråga så får du nog lite hjälp i båda fallen, men 100% bra blir det förmodligen ej.

Mvh.

/Janne
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Tja.......

Vibrationer eller gung.......vad är det? D.v.s. hur mycket?

IS har självfallet sina begränsningar. Jag fotar mycket från båt. Det skal mycket bergränsad gungning till för IS blir oanvändbart. Du kann ju prova på landbacken och gunga som et fyllo ;-)

Vibrationer i större båtar, t.ex. när dom backar, har IS noll chans at hinna med att parera.

Som oftast måsste nog fotografen vara IS'are i sådanna situationer.

/Emil
 

Fogel70

Aktiv medlem
Med lång brännvidd behövs det inte mycket gung innan det blir svårt att överhuvudtaget hålla motivet i sökaren. Jag tror till och med stabiliseringen kan vara en nackdel i detta fall då då det blir en slags fördröjning av rörelserna i sökaren som kan göra det svårare att själv kompensera för gunget.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Hur effektiva är egentligen objektivens bildstabilisering (t.ex. Canon EF 100-400 L USM IS) på att hantera båtrörelser?

Ex 1: Vibrationer som uppstår i däcken på större turbåtar?
Ex 2: Gunget som uppstår i mindre båtar som driver med motorn på tomgång?


Hjälper bildstabiliseringen i dessa fall eller är det "fel" slags skak?


Tack på förhand

Mvh Anders

Image stabilisation is effective with movement from 0.5Hz to 20Hz (1Hz is one movement cycle per second). This will cope not only with situations from simple camera shake (0.5Hz to 3Hz), but also the engine vibrations encountered when shooting from a moving vehicle or helicopter (10Hz to 20Hz).

http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/lenses/image_stabilisation.do
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Månne det, men....

Image stabilisation is effective with movement from 0.5Hz to 20Hz (1Hz is one movement cycle per second). This will cope not only with situations from simple camera shake (0.5Hz to 3Hz), but also the engine vibrations encountered when shooting from a moving vehicle or helicopter (10Hz to 20Hz).

http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/lenses/image_stabilisation.do
En båts gungning är som oftast < 0.5Hz, och maskin/propeller vibrationer > 20Hz.

/Emil
 

JazzBass

Aktiv medlem
Människan har själv en mycket effektiv vibrationsdämpning inbyggd i knän och andra leder, som gör att man trots att en båt vibrerar och gungar kan hålla kameran förhållandevis stadigt. Bildstabiliseringen är nog främst anpassad för att korrigera för svårigheten att hålla kameran exakt stilla, d.v.s. för händernas vibrationer, och inte till lika stor mån yttre vibrationer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dessutom är alla IS utom de allra senaster hybrid-IS gjorda för att kontra vinkelrörelser hos objektivet, inte translationer i vertikal- eller horisontalled.
En fyrcylindrig förbränningsmotor, som ju är vanlig i bilar, har vibrationskrafter som roterar med dubbla vevaxelvarvtalet. Går motorn 3000 r/min håller vibrationerna alltså 100 Hz. Sexor är bättre, speciellt raka sådana.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har använt åtskilliga IS-objektiv (men inget hybrid iofs) i mindre båtar och min praktiska erfarenhet är att det inte alls fungerar med bildstabilisering, helt oanvändbart i en gungig liten båt.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Med eller utan IS...eller höna.

När det gäller gungning så kann man leta et ställe båten där rörelsen är minst; det är vanligen midtskepps ( nära metacenter) eller något akteröver , samt mitt i båten i både höjd- och sidled......
men då är det en fråga om man hittar objektet ;-)

Som Janne H och Håkan använder jag mkt. sällan IS i båt. Den kann faktisk förvärra det hela.
Ex. gamla 300/4L IS är värdelös medan 70-200/4 L IS är något bättre.
När man oxå ofta måsste använda Polarizer tappar man en del ljus....svårt, men kul :)

Jag tycker at <1/800 sek. vid 200mm på APS-C är nödvendig för at hitta rätt från en mindre båt i moderat gungning; då har jag inte några vibrationsbekymmer.

IS och hönor är för landkrabbor!!

/Emil

Edit PS! Borde jag nämna at det ideella stedet på Stena's Kiel ferga är i baren på 3. däck......DS.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag kör på kortast möjliga slutartid med slutarprio när jag fotar från båt, har alltförmånga gånger råkat ut för att jag tycker att kortet ser bra ut på kameradisplayen men när jag kommer hem och blåser upp bilden så är det en massa rörelseoskärpa.

Fotar mestadels från en 2,3 ton 23fots båt och den rör sig nästan kostant även om det är långsamt.

Har inte testat dom senaste antivibrationssystemen så det vet jag tyvärr inte något om.
 

apersson850

Aktiv medlem
Använder du inte objektivet till något annat än att hissa mesanseglet på? Om du fotograferar på andra underlag kan ju IS vara bra att ha där.
 

nivas

Aktiv medlem
Kort svar: gungande ja, vibrationer nej. Men, allt beror ju som vanligt på...

Större båtar gungar sällan så mycket att man behöver stabilisering till den rörelsen, däremot kan det vara praktiskt p.g.a. långa brännvidder och polarisationsfilter (förlängda exponeringstider). Små båtar kan ganska ofta gunga så mycket att bildstabiliseringen ej kan hjälpa till att ta bort hela rörelsen. Men jag tycker att stabilisering i dessa lägen ändå är mycket bra att ha för att få en någorlunda lugn sökarbild att titta på.

Vibrationer fortplantas nästan bara om man har en "hård" koppling mellan båten och kameran. T.ex. stativ på däck eller armbågarna mot relingen. Här hjälper nästan bara att hålla kameran med fri hand.

I allmänhet tycker jag att bildstabilisering är en mycket bra grej på sjön, men den kommer inte att lösa problem - bara underlätta.

Jag tycker att det svåraste med att fota från gungande små båtar är att upp-ner rörelsen gör att den valda AF-punkten sveper över ett mycket stort skärpedjupsområde, vilket gör att att motivet gärna hamnar ur fokus.

Till sist: Om du nu står i valet och kvalet att välja objektiv, välj då ett som är vädertätat!
 

Kustbo

Aktiv medlem
Fotar mycket från mindre båtar i olika förhållanden och känner som oftast att bildstabiliseringen inte räcker till, det måste till en bra position på fotografen som får vara den stora stabiliseringen!

Korta slutartider är ett måste bara ljuset medger det men ju kortare desto bättre, ju mindre kontakt med båten Du har ju bättre blir det, att stöda armarna mot båten eller fast del av den leder till skaningsoskärpa om inte helt pajad bild.

Stå stadigt som nämts ovan med lätt böjda ben och låt knän och lår ta vibrationerna, placera Dig så mycket mitt i båten Du kan både längsled och på bredden, håll ett öga på sjön (vågorna) och förutse hur och när båten kommer att gunga om den rullar hela tiden så tima det som nnär Du panorerar och följ med i rörelserna så blir det mindre bekymmer.

Fota alltid i serier så blir iaf någon bild i varje serie användbar!

My 2 Cent
 

Janne H

Aktiv medlem
Tackar för svaren. Trevligt med faktiska erfarenheter!


Mvh Anders, som börjar luta åt att avstå IS men velar fortfarande
Avstå inte, har du fast mark under fötterna är IS något du INTE vill vara utan när du lärt dig använda det på rätt sätt. Att med ex 200mm kunna ta skarpa bilder på 1/30s eller ännu längre tider är något jag inte vill avstå ifrån numera!!

Mvh.

/Janne
 
ANNONS