Annons

hdmi och minneskort

jridell

Aktiv medlem
hej jag undrar om någon vet hur stor skillnad det blir att visa sina filmer med hdmi till tvn.
Och minneskort jag har ett extreme 20 i skrivhastighet och ett trancend klass 10 går dem lika bra att filma med jag har en canon 550d
 

StefanK

Aktiv medlem
HD strömmen är ca 5-6MB/s på en Canonkamera så class 6 eller högre fungerar fint för video.

Class-talet är helt enkelt skrivhastigheten i antal MB/s.
Class 10 är det högsta för SDHC-kort, men det finns kort som är snabbare än 10MB/s i skrivhastighet.
Observera att det ibland är läshastigheten som är angiven om det står ett antal MB/s.


Vad menar du med "skillnad att visa sina filmer med hdmi till tvn."?
Skillnad mot video-composite (den gula kontakten)?

Video signalen är 576 linjer för composite och minst 720 för hdmi. Som skillnaden mellan vanlig tv och hdtv helt enkelt. Använder du inte hdmi får du ingen hd-signal ut. (du kan såklart använda andra uppspelare med hd-anslutning för att få full upplösning)

Om du ska använda utgången till en monitor vid inspelning så är upplösningen 480 under inspelningen (men högre i pausat läge).
 

jridell

Aktiv medlem
nu vet ja

köpte en hdmi kabel på klas olsson och det blev dag! otrolig skillnad. nu tycker jag att kameran klarar av filmningen bättre formaterade kortet och sen har det fungerat hyffsat tycker jag tack för all info mvh johanQUOTE=StefanK;1583143]HD strömmen är ca 5-6MB/s på en Canonkamera så class 6 eller högre fungerar fint för video.

Class-talet är helt enkelt skrivhastigheten i antal MB/s.
Class 10 är det högsta för SDHC-kort, men det finns kort som är snabbare än 10MB/s i skrivhastighet.
Observera att det ibland är läshastigheten som är angiven om det står ett antal MB/s.


Vad menar du med "skillnad att visa sina filmer med hdmi till tvn."?
Skillnad mot video-composite (den gula kontakten)?

Video signalen är 576 linjer för composite och minst 720 för hdmi. Som skillnaden mellan vanlig tv och hdtv helt enkelt. Använder du inte hdmi får du ingen hd-signal ut. (du kan såklart använda andra uppspelare med hd-anslutning för att få full upplösning)

Om du ska använda utgången till en monitor vid inspelning så är upplösningen 480 under inspelningen (men högre i pausat läge).[/QUOTE]
 

Frocli

Aktiv medlem
hej jag undrar om någon vet hur stor skillnad det blir att visa sina filmer med hdmi till tvn.
Och minneskort jag har ett extreme 20 i skrivhastighet och ett trancend klass 10 går dem lika bra att filma med jag har en canon 550d
Jag vet inte exakt vad du menar med din fråga, men det går utmärkt att visa film direkt från kameran med HDMI kabel inspelad med HD och 30 b/s och det går lika utmärkt att visa film inspelad med Full HD 24 b/s från Transcend class 10 kort.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ni som vet!

köpte en hdmi kabel på klas olsson och det blev dag! otrolig skillnad. nu tycker jag att kameran klarar av filmningen bättre formaterade kortet och sen har det fungerat hyffsat tycker jag tack för all info mvh johanQUOTE=StefanK;1583143]HD strömmen är ca 5-6MB/s på en Canonkamera så class 6 eller högre fungerar fint för video.

Class-talet är helt enkelt skrivhastigheten i antal MB/s.
Class 10 är det högsta för SDHC-kort, men det finns kort som är snabbare än 10MB/s i skrivhastighet.
Observera att det ibland är läshastigheten som är angiven om det står ett antal MB/s.


Vad menar du med "skillnad att visa sina filmer med hdmi till tvn."?
Skillnad mot video-composite (den gula kontakten)?

Video signalen är 576 linjer för composite och minst 720 för hdmi. Som skillnaden mellan vanlig tv och hdtv helt enkelt. Använder du inte hdmi får du ingen hd-signal ut. (du kan såklart använda andra uppspelare med hd-anslutning för att få full upplösning)

Om du ska använda utgången till en monitor vid inspelning så är upplösningen 480 under inspelningen (men högre i pausat läge).
[/QUOTE]

Hur påverkar typ av kabel om man tittar på sin HD-film på projektor via sin PC? Blir det då någon märkbar skillnad om man använder den vanliga gammaldags "vad den nu heter"-kabeln eller HDMI-kabel? (Har upplösning 1280x720 på projektorn)
 

StefanK

Aktiv medlem
Den vanliga kabeln (composite) med 3st kontakter (röd+vit för ljud och gul för video) skickar bara vanlig SD tv-signal 480 eller 576 linjer. HDMI klarar HD upplösning 1080 eller 720 linjer.

Skillnaden är den samma som mellan vanlig TV och HDTV
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Njet

Den vanliga kabeln (composite) med 3st kontakter (röd+vit för ljud och gul för video) skickar bara vanlig SD tv-signal 480 eller 576 linjer. HDMI klarar HD upplösning 1080 eller 720 linjer.

Skillnaden är den samma som mellan vanlig TV och HDTV
Nej jag menar PC-kontakten - den med en massa stift och en skruv vid varje sida! (samma som används till bildskärmar, tror den heter vga eller något sådant)
 

StefanK

Aktiv medlem
ok, läste lite slarvigt, missade att det var från PC trodde vi fortfarande pratade kamera.

Då är det inte så stor skillnad, en VGA-kabel klarar skicka samma upplösning som HDMI-kabel med skillnaden att VGA-signalen är analog, HDMI är digital. Kan vara marginellt bättre på HDMI.

(edit: En DVI-kabel har i princip samma signal som en HDMI.)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

ok, läste lite slarvigt, missade att det var från PC trodde vi fortfarande pratade kamera.

Då är det inte så stor skillnad, en VGA-kabel klarar skicka samma upplösning som HDMI-kabel med skillnaden att VGA-signalen är analog, HDMI är digital. Kan vara marginellt bättre på HDMI.
Tack för det!
 

Frocli

Aktiv medlem
hej jag undrar om någon vet hur stor skillnad det blir att visa sina filmer med hdmi till tvn.
Och minneskort jag har ett extreme 20 i skrivhastighet och ett trancend klass 10 går dem lika bra att filma med jag har en canon 550d
Transcend klass 10 SKALL klara video i Canon 550 i varje lge.

Men... Ett tag gjorde inte min, utnan efter ett antal sekunder stannade med texten att automatiskt stannat.
Visste inte vad ska jag göra, jag har bevisligen med samma kort har jag spelat in film obehindrat.

Lösningen? Formaterat om kortet, nu funkar det bra.
 
ANNONS