Annons

Polaroid Land Camera Model 110

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mr Spider

Avslutat medlemskap
Nu hoppas jag att jag har landat i rätt kategori i forumet.

Jag är nu ägare (efter det att mina föräldrar rensat ut förådet) till en Polaroid Land Camera Pathfinder model 110,. skulle tro att det är en 110A efter det att jag googlat och läst lite om den.

Förpackningen är i bra skick, har en gång i tiden varit på väg att släppa i kanterna men är tejpad för att förhindra detta. Kameran är i fullt fungerande och fint skick.

Min fråga är om där är ngn här somkan upplysa/informera mig om det finns ngt ekonomiskt värde i denna kamera.??

Tacksam för all hjälp.
 

Bilagor

The Mr Spider

Avslutat medlemskap
Allt hänger på vad den har för glugg...om det sitter en ektar eller iaf en solinar på den så kan den ha ett visst värde.
Hej Fabian

Hur kollar jag vad det är för en glugg där sitter??

Vad jag kan läsa av det som står på den så är det följande:
Raptar No: A92570 WOLLENSAK 127 mm f / 4.5
Utan på denna sitter en Polaroid Lensadapter.

Kan denna info vara till ngn hjälp ??
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Den gluggen är av xenar/tessar typ och inte alls så dålig. det betyder att du med godbehållning säkert kan testa kameran iaf innan du sjunger iväg den.
 

The Mr Spider

Avslutat medlemskap
Den gluggen är av xenar/tessar typ och inte alls så dålig. det betyder att du med godbehållning säkert kan testa kameran iaf innan du sjunger iväg den.
Jag har testat vad jag tror är rätt och vad jag kan.
Eftersom jag inte har ngn film så kan jag inte test den biten.
Men vad jag vet av den info jag fått så skall den funka, och jag förstår inte varför den inte skulle göra det.

Jag utgår från att det är uppe vid linsen jag "laddar" för att ta bild och sen trycker av nere vid höger hörn strax under linsen (beroend på hur du håller kameran) Där klickar det; som vad jag tror, som det skall.
Bälgen är hel.

Där är en Polaroid ljusmätare extra till som man fäster i "blixtskon".
Orginalförpackning.

Eftersom jag inte känner till så mycket om äldre kameror, och framför allt inte denna, så känner ja mig lite osäker på hur / om jag skall lägga ut den på auktion och om jag skall sätta ngt resarvationspris eller starta den på 1:-
Trader vet jag ju hur det funkar så de i e där problemet ligger.

Finns det ngt intresse för denna ?
Tycker inte riktigt om att jag kanske skall behöva dynga iväg den för en 1:-.
Då kan den lika bra stå här hos mig.
Där finns inget affektionsvärde då den inte är ngt ärvegods, det var bara så att farsan köpte den för en massa år sen eftersom han oxå är, eller var, fotointresserad.
Jag tror att han testa den ngr ggr och sen åkte den in i en hylla och blev liggandes där.

Lägger upp ett par bilder till.
 

Bilagor

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Polaroid kamera

Den har en bra, skarp glugg, film finns inte att få tag på annat än gammal sådan i så fall. Det går att bygga om den till en 4X5 " kamera för storformatskasetter. Lite pill men det är inte dåligt att kunna
fota storformat handhållet. Den tecknar knappt ut 4X5 " men rätt bra 9X12 cm Slutaren är bra också

mvh

Lasse

Ps.Om du ska sälja den så lägg den på E-bay där får du mer för den än på Tradera..
 

The Mr Spider

Avslutat medlemskap
Den har en bra, skarp glugg, film finns inte att få tag på annat än gammal sådan i så fall. Det går att bygga om den till en 4X5 " kamera för storformatskasetter. Lite pill men det är inte dåligt att kunna
fota storformat handhållet. Den tecknar knappt ut 4X5 " men rätt bra 9X12 cm Slutaren är bra också

mvh

Lasse

Ps.Om du ska sälja den så lägg den på E-bay där får du mer för den än på Tradera..
Tackar för denna informationen. :)

Jag får fördjupa mig i E-bay och se om jag kan lägga ut den till försäljning där. Har än så länge bara handlat på e-bay, och då behöver man inte använda sig av så mycket engelska för att ro i land en "köp nu" affär där.

Jag misstänkte oxå att det nog är bättre med E-Bay än Tradera om jag vill ha ngt för kameran.

Hade ett par lådor till som jag skall kika på, tror det tillhörde denna kamera.
 
ANNONS