Annons

High key hav, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heino

Medlem
Satt och bläddrade igenom några nummer av DigitalFoto när jag hittade den här bilden. Min fråga lyder då, hur gör man för att ta en sådan bild? Är det bara lång slutartid och liten bländare som gäller eller är det något mer krux?
Bilden
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mörkt

Satt och bläddrade igenom några nummer av DigitalFoto när jag hittade den här bilden. Min fråga lyder då, hur gör man för att ta en sådan bild? Är det bara lång slutartid och liten bländare som gäller eller är det något mer krux?
Bilden
Det är bara att ta med sig stativet och ge sig ut när dagen är till ända. Halvskumt eller helskumt är nyckeln. Variera exponeringarna. Själv använder jag manuellt läge och trådutlösare när jag ska fota på natten/kvällen. Exempel nedan. Ju mer du överexponerar desto lättare får du fram high-key-effekten i din bildbehandlare. Denna bild har inte mycket high-keyeffekt.
 

Bilagor

Heino

Medlem
Det är bara att ta med sig stativet och ge sig ut när dagen är till ända. Halvskumt eller helskumt är nyckeln. Variera exponeringarna. Själv använder jag manuellt läge och trådutlösare när jag ska fota på natten/kvällen. Exempel nedan.
Okej tack :) drar ner till havet med detsamma!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mera

Det är bara att ta med sig stativet och ge sig ut när dagen är till ända. Halvskumt eller helskumt är nyckeln. Variera exponeringarna. Själv använder jag manuellt läge och trådutlösare när jag ska fota på natten/kvällen. Exempel nedan. Ju mer du överexponerar desto lättare får du fram high-key-effekten i din bildbehandlare. Denna bild har inte mycket high-keyeffekt.
Här är en ljusare variant
 

Bilagor

Alagazam

Avslutat medlemskap
Satt och bläddrade igenom några nummer av DigitalFoto när jag hittade den här bilden. Min fråga lyder då, hur gör man för att ta en sådan bild? Är det bara lång slutartid och liten bländare som gäller eller är det något mer krux?
Bilden
Fördelen med den där bilden är att du ser slutartid, bländare och ISO.

Vad exakt som gjorts i efterbehandlingen framgår inte, men en gissning är att en vinjettering förstärkt det ljusa i bildens kanter.
 

gorse

Aktiv medlem
Det var fina bilder. Men inte så likt bildäcken om jag får säga. Om det är stilen av bildäcken du är ute efter så skulle jag prova att exponera mera, dvs sätta histogrammet mycker mer till höger. Jag är lat och orkar sällan mäta så pretatiöst utan bländar upp/föränger tid/exponeringskompenserar tills det displayen blinkar som en semafor över stora delar av bilden. Ser de mörka partierna bra ut, då får det duga. Hemma kör jag levels och kapar av histogrammet ytterligare på höger sida, suddar med suddgummit de detaljer jag inte gillar i de utbrända partierna. Sen lite renovering av den blaskiga bilden... Jag kapar tillbaka lite svärta genom att dra in svartpunkten tills det ser fint ut. Kanske ända in till histogrammets början, eller nånstans mittemellan vänsterkanten och histogrammets början. Om man sparar lite plats till vänster kan man måla med burn-verktyget på de ställen man vill ha mer svärta.
Gör inte så krångligt och ha ingen respekt för "rätta sättet". Våga exponera fel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ska man få vattnet att se ut så där på naturlig väg så ska det ju vara lite strömt eller blåsa lite lätt så att vattenytan rör sig. Sedan gäller det ju att hitta en slutartid där det blir lagom och inte bara en vit dimma.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ska man få vattnet att se ut så där på naturlig väg så ska det ju vara lite strömt eller blåsa lite lätt så att vattenytan rör sig.
Precis, ingen mening med lång slutartid om ytan är stilla.

Om du kollar i mitt album nedan så kan du se före och efter bilder, alltså med "normal" respektive "lång" slutartid. Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, var ett nattjobb mellan dagjobb ;-)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=291057
 
ANNONS