Annons

Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Vad jag undrar är hur man skall tänka när man väljer mellan att höja iso och blända ned för att få bättre skärpa. Om jag har ett objektiv som blir skarpare när jag bländar ned 1.8 till 4.0 med på kostnaden att jag får går upp i iso från 100 till 400 vad skall jag välja då? Vad påverkar bilden mest negativt.

Stativ, Fokus påverkar men det är inte vad jag frågar efter utan bara dessa två faktorer.
 

Makten

Aktiv medlem
Det beror på hur bra objektivet är vid stora bländaröppningar och hur lågt brus kameran ger vid höga ISO-tal. Det enda rätta svaret kan du komma fram till själv genom ett enkelt test som inte tar mer än någon minut.
 

Anders Östberg

Guest
Bländare, slutartid och ISO hänger ju alla ihop, det beror lite på vad du fotograferar vad som blir bästa kompromiss.

Bländaren ser jag i första hand som kontroll av skärpedjupet, inte så mycket skärpan överlag. Välj bländare efter hur du vill att bilden ska se ut.

Baksidan av nedbländning är då längre slutartid och därmed risk för skaknings- eller rörelseoskärpa. För att kontrollera det kommer ISO in - höj ISO tills slutartiden blir kort nog för det du fotograferar.

När du då valt slutartid och bländare kanske ISO blir högt med brus som följd, men det kan egentligen inte hjälpas då. Hellre brus än suddighet, bruset kan man tills viss del hantera i efterhand eller acceptera som det är, men det kan man inte med skaknings- eller rörelseoskärpa.
 

iBoat

Aktiv medlem
Sadana fragor ar svara att svara pa. Vad du antagligen hoppas pa ar att nagon har gjort en grundlig undersokning och dela med sig av denna. Det finns antagligen nagonstans pa nätet, men att det galler just DIN utrustning och forutsattningar ar osannolikt.

Darfor sager jag som Martin, - Prova sjalv! Det ar inte svart och ar gjort pa en kick. Bara du vet vad du vill ha for resultat.
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag gjorde ett test med lite olika objektiv jag har och mitt fall så vann jag på några av objektiven att blända ned 1 steg och höja iso med ett steg, vid 2 stegs nedbländing och två steg på iso börjar det bli sämre. Skall prova zommarna i morgon.

Men min tanke vad att upplösning måste ju bli sämre med högre iso i kameran. Men samtidigt så blir ju MTF bättre när bländar ned, så någon stans måste de ju möteas.

Det är ju inte de bilderna som man tar med stativ och mäter skärpedjup etc. Utan handhållet i mörka rum. Där jag innan oftast har valt största bländare med lågast möjliga iso. Nu har provat att blända ned från 1,4 - 1,8 ned ca 1 steg. Och skruva upp iso. Det gav mig bättre iso.
 

Janne H

Aktiv medlem
Vad jag undrar är hur man skall tänka när man väljer mellan att höja iso och blända ned för att få bättre skärpa. Om jag har ett objektiv som blir skarpare när jag bländar ned 1.8 till 4.0 med på kostnaden att jag får går upp i iso från 100 till 400 vad skall jag välja då? Vad påverkar bilden mest negativt.

Stativ, Fokus påverkar men det är inte vad jag frågar efter utan bara dessa två faktorer.
På någorlunda moderna kameror skiljer det väldigt lite mellan iso 100 o 400.
På skärm kanske du kan se skillnad men i tryck eller på utskrift blir skillnaden försumbar mellan 100-400 iso.
Slutsats, behöver du 400 iso så använd det!!
Behöver du däremot 800 eller 1600 bör du testa o prova hur det ser ut med just din kamera o ditt objektiv, det är det enda rätta.
Teoretiska resonemang i frågan leder nog inte långt och dessärre säkerligen i olika riktning beroende på vem du frågar!!

Mvh.

/Janne Höglund
 
ANNONS