Annons

Hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
jag länkar till en bild här på Fs hoppas att det är ok,

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2180250.htm?set=lp

Hur får man bakgrunden att bli svart? Har en liten studio att leka i med 2 blixtrar. en med softbox 60*60 och en med silver paraply. Hur jag än belyser modell så blir inte bakgrunden svart..

Skall ta bilder av den typen på min gravida fru. och hennes tålamod med mig i studion är redan slut.

Någon som har några tips å trix?
 

Joggi

Aktiv medlem
Vad har du för avstånd mellan modellen och bakgrunden?
Har du bakgrunden för nära når blixtljuset dit.
Får du det inte svart genom att justera avståndet eller ändra blixtstyrka/bländare får du fixa till det i photoshop eller liknande program.
 

BikerBoyIEO

Aktiv medlem
1: se till att det inte är så mycket ljus från oomgivigen typ lampor fönster.
2 ha bra avstånd till vägg/bakgrund så att du inte belyser denna.
3 sätt sen din bländare, reglera slutar tiden så att allt bakgrundsljus försviner, snabbare slutartid =mindre omgivningsljus, och du vill ju ha en svart bakgrund så en snabbare slutartid alltså.
4. ta en bild, kolla, justera.

Ett tipps till är att gör klart inställningarna och ljussättning grovt innan du ropar på frugan så slipper hon sitta förlänge innan det blir bra.

sen skulle ja nog köra med softboxen som huvudljus och sen kanske ha den andra blixeten som backlight eller hairligt.

men som sagt pröva runt lite!
 

Sönder

Avslutat medlemskap
I brist på andra konkreta råd ska jag försöka återberätta vad jag läst (hittar inte sidan..letar)

För att få bakgrunden svart vill du begränsa ljuset så skruva ned slutartiden tills bilden blir helt svart när du tar en provbild, M-läge så klart och givetvis bländare efter vilket skärpedjup du nu vill ha.

Med blixtarna börjar du på väldigt låg effekt, och skruvar sen upp efter behov.


Nu är frågan om jag förstått tekniken rätt och sen om jag kommer ihåg rätt ;) Har själv aldrig fotat i studio eller med studioblixtar..
Viktigast av allt.. har frun lite mer tålamod över för mera experiment? haha
Rätta mig om jag har fel..


edit: se där, BikerBoyIEO hann före :p
 

xzxandra

Medlem
Före: Fixa mörk bakgrund och hitta en ljussättning som funkar med skuggor mm (helst innan du ropar på din fru).

Efter: Photoshop. Går på två röda att fixa till svärtan i camera raw.

Det blir sällan perfekt i början, men övning ger färdighet.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Men att få bakgrunden svart är som sagt väldigt enkelt om man har tillräckligt med utrymme. Om du tar en bild utan blixtarna skall hela bilden bli kolsvart då har du stängt ut allt annat ljus, det är alltså endast blixtarna som påverkar.

Sedan är det bara att ljussätta modellen så som du tycker blir snyggt, blir inte bakgrunden svart så får du och modellen backa från bakgrunden tills den blir helt svart. Svårare än så är det alltså inte.

Har du inte tillräckligt med plats så får du försöka skärma av blixtarna så ljuset inte sprids till bakgrunden, men det kan vara ganska svårt eller till och med omöjligt att lyckas med i många lägen (beroende på vilken ljussättning du vill ha)

Att fixa i lightroom är verkligen ingen bra idé. Ändrar du svärtan med inställningar för hela bilden så påverkas ju även svärtan i skuggorna på modellen, det funkar dock om bakgrunden är Nästan svart. Annars måste du alltså först isåfall klippa ut modellen från bakgrunden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Läs vad de skriver
1 Sandra: sätt ljuset INNAN modellen kommer.
2 Benjamin: i ett litet rum kommer ljuset från blixtarna att studsa runt åt alla håll, Du måste skärma av ljuset så att det BARA lyser där DU vill att det skall lysa.

Avkärmingen fixas med svart tyg, plysch=krossad sammet är verkligen SVART. Antingen hänger du upp det i taket eller så hänger du det över skärmar som du kan flytta runt( flyttbart är mer praktiskt när man testar).

Om du väljer ett svart bakgrundstyg så blir det givetvis också enklare.
 
ANNONS