Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag undrar lite om det finns någon anledning till att rätt många döljer sina inställningar (EXIF) det haft vid fotografering. Jag tycker att om man lägger ut en bild för kritik borde man visa EXIF för den bilden. Det kan hjälpa en att ge kritik samt att man själ kan få mer kunskap om inställningar vid olika fotograferingstillfällen, ett sätt att lära sig av andra, eller vad tycker ni?
Hälsningar Ann
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Många av de som inte har med det döljer det nog inte medvetet, många redigeringsprogram tar bort EXIF-infon eller delar av den när man bearbetar bilden och exporterar den.

Men jag håller med, det är intressant att se EXIF!
 

ankarback

Aktiv medlem
Jag håller med men jag tror det kan vara något konstigt när man laddar upp bilderna hit. Jag sparar alltid med EXIF-info i photoshop. Den syns i datorns bildvisare och på andra internetsidor men inte när man laddar upp bilderna på fotosidan. Ändå klickar jag i "visa EXIF" när jag laddar upp bilderna.

/Johan
 

Tell

Aktiv medlem
Photoshop sparar ju kameradata i xmp-format istället för vanlig exif, o det verkar ju inte fotosidan stöda tyvärr..
 

Makten

Aktiv medlem
EXIF är lite som att skriva vilka penslar konstnären haft då han eller hon målat en tavla. Knappast något som bör påverka hur betraktaren bedömer bilden. Möjligen till hjälp för andra, men inte för fotografen själv.
 
EXIF är lite som att skriva vilka penslar konstnären haft då han eller hon målat en tavla. Knappast något som bör påverka hur betraktaren bedömer bilden. Möjligen till hjälp för andra, men inte för fotografen själv.
Tack för era upplysningar, har inte tänkt på det där med nedladdningen mm. Sen förstår jag vad du menar med att EXIF inte borde påverka hur man bedömmer bilden men det beror också på vad man ska bedömma, det tekniska eller bara en vackert välexponerd, komponerad bild.
 

Peterus

Aktiv medlem
EXIF är lite som att skriva vilka penslar konstnären haft då han eller hon målat en tavla. Knappast något som bör påverka hur betraktaren bedömer bilden. Möjligen till hjälp för andra, men inte för fotografen själv.
Jag uppskattar verkligen när andra skriver vilka inställningar de haft.
Då kan jag lära mig själv av andras lyckade bilder eller eventuella misstag.

/Peter
 

dumbo

Aktiv medlem
EXIF är lite som att skriva vilka penslar konstnären haft då han eller hon målat en tavla. Knappast något som bör påverka hur betraktaren bedömer bilden. Möjligen till hjälp för andra, men inte för fotografen själv.
Varför inte? Har man tillgång till exif så kan man enkelt se om det finns någon (teknisk) anledning till att fotografen gjort som denne gjort eller om det är avsiktligt eller om denne bara varit tanklös.
Det är många gånger jag funderat över vad för inställningar som använts för att kunna ge bättre kritik och kan man på ett bättre/enklare sätt ge kritik så hjälper det fotografen.

Och visst kan man väl föreslå för en konstnär att man kunde använd en smalare pensel eller pensel med finare hår för att få ett annorlunda/bättre resultat. Varför skulle det annars finnas olika penslar, om alla penslar gav samma resultat?
 
Varför inte? Har man tillgång till exif så kan man enkelt se om det finns någon (teknisk) anledning till att fotografen gjort som denne gjort eller om det är avsiktligt eller om denne bara varit tanklös.
Det är många gånger jag funderat över vad för inställningar som använts för att kunna ge bättre kritik och kan man på ett bättre/enklare sätt ge kritik så hjälper det fotografen.

Och visst kan man väl föreslå för en konstnär att man kunde använd en smalare pensel eller pensel med finare hår för att få ett annorlunda/bättre resultat. Varför skulle det annars finnas olika penslar, om alla penslar gav samma resultat?
Just det, det är lite så jag menar, fotosidans mening är väl också det att man ska kunna lära sig av varandra och jag tycker det är intressant vad ett fint foto har för EXIF för det är en kunskap i sig. Det konstnärliga tycker jag ligger i att kunna komponera, redigera om så vill eller hitta sin egen stil inom fotografering. Bara för att man lånar någon annans pensel behöver inte betyda att motivet blir det samma.
 

j2^

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar lite om det finns någon anledning till att rätt många döljer sina inställningar (EXIF) det haft vid fotografering. Jag tycker att om man lägger ut en bild för kritik borde man visa EXIF för den bilden. Det kan hjälpa en att ge kritik samt att man själ kan få mer kunskap om inställningar vid olika fotograferingstillfällen, ett sätt att lära sig av andra, eller vad tycker ni?
Hälsningar Ann
Jag döljer aktivt för att jag vill främja en diskussion kring bilderna. Vill någon göra mer än att spekulera i hur jag har gjort: Fråga, typ.
 

hurf

Aktiv medlem
Jag och många med mig fotar inte med digitalkamera. Då negativen skannas in så överförs ingen intressant exif-info automatiskt. En sådan regel skulle därmed stänga ute de som ej fotar digitalt och fungerar därför inte i allmänhet.

Dock håller jag med om att det är intressant att se vad folk har haft för inställningar då de fotograferar.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag sätter ut EXIF ibland, ibland utelämnar jag det medvetet och ibland försvinner EXIF under bildens resa genom de olika bildbehandlingsprogram jag använder. Tycker att EXIF kan ta bort uppmärksamheten från själva bilden. Speciellt om jag av någon anledning använt andra inställningar än de man "bör" i en viss situation så brukar jag utelämna EXIF. Detta för att slippa kommentarer om vad man "borde" tänka på då det gäller kamerainställningar som syns i EXIF. Det viktiga är ändå bilden. Vill någon ändå veta vilka inställningar jag använt går det bra att fråga.
 

Twilice

Aktiv medlem
EXIF är lite som att skriva vilka penslar konstnären haft då han eller hon målat en tavla. Knappast något som bör påverka hur betraktaren bedömer bilden. Möjligen till hjälp för andra, men inte för fotografen själv.
Det är klart man vill se inställningarna. Ofta tänker man när man ser en bild, "kan jag också ta en sådan bild"? Specielt när det gäller vilda djur. Om bilden är photoshoppad är man förmodligen mindre intresserad av vilka penslar man använt, kanske bara i stora drag. Jag tror inte man vill ha infon för att se bilden på ett sämmre sätt, utan för att man vill lära sig, "jaha, en bild kan bli sådan vid de inställningarna". Eller att vissa saker kanske inte går att få till genom bara kameran utan måste läggas till för hand i photoshop.

Speciellt intressant är det jue om någon har använt samma eller liknande utrustning som man själv haft.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag döljer aktivt för att jag vill främja en diskussion kring bilderna. Vill någon göra mer än att spekulera i hur jag har gjort: Fråga, typ.
På vilket sätt är inte det tenkiska i hur man gjort en diskussion runt bilden? Fotosidans syfte är, på det stora hela, att dess medlemmar ska bli bättre fotografer. Eftersom det finns en teknisk aspekt med ALLA foton så tycker jag att det snarare vore självklart att dela med sig av det tekniska, både för andra och för egen skull. Det förhindrar ju inte att man diskuterar runt komposition eller, om det finns en djupare tanke med bilden, att man diskuterar runt det.

Jag och många med mig fotar inte med digitalkamera. Då negativen skannas in så överförs ingen intressant exif-info automatiskt. En sådan regel skulle därmed stänga ute de som ej fotar digitalt och fungerar därför inte i allmänhet.
Jag uppfattade inte alls inlägget som att det skulle införas någon regel som säger att man MÅSTE bifoga vilka inställningar man använt, utan mer som en undran runt varför många väljer att inte göra det. I en del fall, som i ditt, finns det ju en bra anledning. Även om man kan skriva ner vilka inställningar man använt och lägga till den manuellt så är det kanske inte alltid så praktiskt. Det stora flertalet här fotar ju dock digitalt och får ju detta gratis
 

atotowi

Aktiv medlem
Det är inte först gången vi har den här diskussionen och det finns typ tre olika läger.
1) de som inte bryr sig och de kommer inte att delta i diskussionen
2) de som är mycket åt "Hantverkare" (definition enl Göran Segeholm - Konsten att ta vinnande bilder) där man som fotograf lägger extremvikt vid hur fotgrafen tagit bilden, kanske tom mer än motivet i sig
3) De som är mer Berättare där motivet är viktigt.

Slutsatsen av detta blir att bilden och informationen om bilden (Exif och annat) är olika viktiga för olika individer. Det som är ointressant för en kan vara väldigt intressant för en annan.

När man bedömer andra konstverk så är det inte bara motivet eller bilden i sig som bedöms. Man tittar även på tekniken som använts, Vilken typ av pensel, hur långa penseldrag, hur kraftigt-finkänsligt har målaren arbetat med olika partier etc.
Så totalt sett för en bild så är det alla faktorerna sammantaget som skapar bildens kvalité som jag ser det.
 

dumbo

Aktiv medlem
För att jag inte visar bilder för att lära andra hur man gör, utan för att ge uttryck för något. Har du någonsin sett någon EXIF-information på en fotoutställning?
Fast nu är inte fotosidan någon utställning. Det är inte ett ställe för att "visa andra sina bilder" utan ett forum för att få kritik för att bli bättre fotografer. Du har således helt missförstått vad fotosidan, primärt, är till för.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För att jag inte visar bilder för att lära andra hur man gör, utan för att ge uttryck för något. Har du någonsin sett någon EXIF-information på en fotoutställning?
Ja, fullständigt onödigt.
Intressant att du då tycker det är så viktigt att tala om att du t ex använt "Leica M8 + Voigtländer 28/2 @ f/2,8" att du faktiskt skriver in det i kommentarsfältet.
 
ANNONS