Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera "avståndsringen" på Agfa Silette

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Till att börja med ska jag be om ursäkta för att jag har dålig koll på terminologin kring detta, därför har jag svårt att söka information själv. Hoppas ni förstår frågan!

Jag har köpt en Agfa Silette på loppis mycket billigt, den ser ok ut men jag tror att den varit skruvad med. Fokusringen rörde sig bara mellan 0.9 - 3 meter, sen var det stopp. Jag lossade de tre skruvarna till själva ringen och kunde lyfta av den, sen kommer ju första linsen som sitter i en fingängad hållare. Problemet är att jag inte vet hur lång denna ska vara inskruvad när man låser fokusringen. Tidigare var den troligen inskruvad för långt (av tidigare ägare?) när fokusringen låstes, vilket gjorde att den gick i botten när man skulle ställa på längre avstånd än 3 meter.

Det här måste väl kalibreras in på nåt sätt, hur gör jag? Kan man sätta nåt istället för film (är det det som kallas mattskiva?) för att visuellt kunna kalibrera in skärpan vid ett visst avstånd?

Självklart är det inte värt att lämna iväg till nån som fixar då kameran kostade ett par tjugor. Jag vill hellre labba själv efter bästa förmåga! :)

TACK!
 

ojanson

Aktiv medlem
Istället för en mattskiva kan du öppna bakstycket och spänna lite matt tejp över filmöppningen. Sedan använder du en lupp för att se när objektivet är fokuserat.

Lycka till. :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Istället för en mattskiva kan du öppna bakstycket och spänna lite matt tejp över filmöppningen. Sedan använder du en lupp för att se när objektivet är fokuserat.
Det är ju smart, men kräver det inte rysligt bra precision på tejpens placering för att funka? Tejpen måste ju sitta exakt där filmen normalt sitter, annars fokuserar man i fel plan. Jag har inte sett kameran ifråga; det kanske inte är så svårt.

Per.
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att tejpen kommer hamna exakt där filmen normalt ligger. :) Det är värt ett försök iallafall, jag offrar gärna en rulle + framkallning för test när jag justerat in den på detta vis.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Var på den säkra sidan och skär i rätt storlek ut en bit transparent plast, t.ex. från ett överblivet cd-fodral, och fäst matt tejp på ena sidan så att hela ytan täcks av tejpet. Då har du en enkel plan mattskiva att trycka mot filmläget.
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Har testat lite fram och tillbaka nu, men det går inte sådär riktigt bra. Jag får aldrig nån riktig skärpa, varken bättre eller sämre. Det är inte helt omöjligt att den här kameran har varit isär i fler delar än jag gissade, och allt kanske inte sitter riktigt där det ska.

Kanske får låta denna kamera gå till de sälla jaktmarkerna och gå över till nästa objekt!

Tack för era svar dock, det är nyttig information till nästa gång!
 
ANNONS