Annons

fokus...tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

dust

Aktiv medlem
Hejsan,

Att Minolta dimage 7 har en dålig AF verkar de flesta vara överens om här. Men jag har även problem med den manuella fokusen. Jag tycker ringen man rattar med är sladdrig och man får verkligen skruva på för att det ska hända något.

Ändå är mitt största problem att jag inte kan se när man fått bra fokus. Även om jag använder den digitala zoomen för att se om jag har detaljskärpa så blir bilderna ibland oskarpa pga fokusfel. Är det någon som har något tips på hur man lättast set när man fått in fokusen rätt. De där små LCD skärmarna är ju så små!

Tack på förhand för tips.
 

janc

Aktiv medlem
De gånger jag använder den manuella fokusen brukar jag "fokusera förbi" och sedan gå tillbaka igen till det är skarpt. Helst med förstoringen påslagen.
 

Micke H

Aktiv medlem
När jag är osäker så brukar jag använda så liten bländare som går(utan att det blir skakoskärpa), det ger största möjliga skärpedjup.

Jag har framgångsrikt plåtat både snowboard och andra skidåkare med min D7Hi.

Det är så många som klagar på kameran, jag har lärt känna den istället.Det ger bättre bilder:)


Lycka till med fokuseringen!
/Micke
 

dust

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Micke, det är ju bra att du delar med dig av dina erfarenheter så att vi andra också kan lära oss kameran och klaga mindre =). Efter en vecka med kameran har jag inte lärt mig den alls. Men det kommer, det är jag säker på.
 

janc

Aktiv medlem
För egen del är det bara i väldigt speciella situationer jag använder manuell fokus t.ex om kameran står på intervallfotografering och fokus inte ska påverkas av vad som händer i bilden.

Men - de bilder jag tar kräver inte att jag använder kontinuerlig autofokus och det är där jag uppfattar att en del har problem, kanske speciellt med 7 och 7i ?

Det jag däremot använder ibland är möjligheten till "spot AF" och att flytta fokuspunkten.

Skulle jag önska en förbättring i handhavandet när det gäller manuell fokus skulle det vara att det avståndsvärde som visas i sökaren hade bättre upplösning än nu.
 

dust

Aktiv medlem
Har du gjort någon ändring i iställningarna för att få en vettig AF?

Tycker det räcker med att det är lite framåt kvällen för att AF inte ska fungera (eller mitt i en granskog).
 

Micke H

Aktiv medlem
Filip, jag är också säker på att det kommer att gå bra för dig!

D7 är verkligen inte någon "point and shoot"kamera.

Den är som ett par dyra skor. Skaver lite i början, men när de väl är ingångna så går man långt.
Billiga skor är sköna i början, men är snart utslitna....

/Micke
 

Maverick

Aktiv medlem
Den förstoringen som det pratas om, den finns bara på LCD:n va? Jag har iaf inte fått igång någon i evf:en. Som en av de troligen mest missnöjda ägare av en 7Hi har jag slutat försöka ställa fokus manuellt. Eftersom kameran bara själv lyckas 6ggr av 10 så räknar jag inte med att jag ska lyckas bättre.

Fast det går jag att ta bra bilder med den... Jag är rätt nöjd med min bröllopsbild.

Förfokusering brukar jag använda mig av till allt som är snabbare än en lat sköldpadda.

Mvh
Maverick
 

janc

Aktiv medlem
Jag använder bara EVF och föstoringen fungerar, pendla mellan förstorad och vanlig sökarbild genom att trycka ner avtrycket halvvägs. Men förstoringen fungerar inte då sökaren går över i ljusförstärkande läge.
 

.Z.

Aktiv medlem
Fredrik.

Om du ska få förstoringen att fungera i Evf så måste du ställa in det i setupmenyn. Där väljer du om den lilla fyrkantiga knappen nertill höger bakpå kameran ska fungera som aktivering av digitalzoom eller förstoring i evf.

När du fixat detta i setup så går du över i manuell fokusering samt trycker in nämnda knapp, nu ska bilden bli förstorad. Sedan kan du växla mellan förstorad bild eller normal genom att trycka ned avtrycket till hälften.

Filip

Skärpan i Evf är oberoende av dioptriinställning ingen höjdare, därför så kan det kännas svårt att veta om man ställt skärpan rätt. Ett knep är att kika efter sk aliasing, när du ser att konturer börjar "flimra", då har du hamnat rätt. Detta fungerar dock bäst när det finns mycket ljus, i andra fall så får man försöka att ställa in det så att det ser så "lite oskarpt" ut som möjligt i sökaren.

Larsa
 

Henkeman

Aktiv medlem
Jag tycker inte AF:en är så dålig som folk säger, jag fotar mycket flyg och den funkar bra på plan som rör sig mot och förbi kameran (cirka 150 knop) vid landning. Men visst vid tex. sportfotografering då får man förfokusera manuellt.

EDIT: Har en 7Hi
 

.Z.

Aktiv medlem
Beror ju självfallet på avståndet till motivet (planet), är det över 50m så går ju kameran över i oändligt vid 200mm.

Vad jag ofta har problem med är närporträtt vid tele där motivet rör sig, då är manuell fokus att föredra.

Mvh, Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Är den också på verkstan! Känns nästan som om jag snart är ensam om att inte ha haft problem...

He he, alla som gett den en 5:a på hållbarhet i recensionerna bör ta sig en funderare.

Mvh/Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Det är andra gången jag fått skicka in den på verkstan dessutom. Jag är så less på den kameran...

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
HAr fått lite info gällande min kamera. Om det är fler som tycker att exponeringen blir ojämn med systemblixt så kan det mycket väl vara så.

Jag hade en väldig subtil kännsla av att blixtbilderna inte blev som de borde och att resultatet var väldigt ojämt under vad jag tyckte var lika omständigheter. Det har nu visat sig att det var ett fel i nått av kretskorten.

Bara ett tips till andra som upplever att de har ett ojämnt resultat på blixtbilder.

Jag har dock inte fått tillbaka kameran än då det är fler fel som skall åtgärdas <:(

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Den exponerar helt klart inte riktigt jämnt med systemblixt. Skillnaderna sker vid olika brännvidder & problemet uppstår inte om du håller dig vid samma brännvidd då den exponerar jämnt, dock kan den ligga lite fel.

Jag upplever att jag ofta får kompensera blixten beroende på brännvidden jag använder, störst problem har jag som jag tidigare nämnt vid vidvinkel när det omgivande ljuset är kraftigt, tex vid upplättningsblixt utomhus.

Inomhusbilder med svagt ljus ställer dock sällan till med några problem.

Tack för din info Fredrik, ska ta kontakt med Minolta.

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Har nu haft kontakt med en kille på Minolta som bekräftar ett det finns ett problem med ett kretskort som "kan" ge ojämn blixtexponering.

Jag har vant mig vid detta eftersom det inte är så ofta det blir fel i mitt fall. Det finns dock förhållanden som är helt hopplösa vilket jag fick lära mig vid bröllopsfotografering för nån vecka sen.

Det var till att kompensera om mest hela tiden, tur att man kan förhandstitta på bilden då & korrigera om.

Min kamera samt blixt åker dock in nu framöver & jag har skrivit ett brev som jag ska skicka med där jag säger att jag förutsätter att kameran blixtexponerar optimalt när jag får tillbaks den, vi får väl se...

Larsa
 
ANNONS