Annons

Är bilden redigerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tippler

Medlem
Går det på något sätt få reda på om en bild är redigerad i efterhand eller om den är rakt från en kamera? Jag har testat att plocka in en raw-fil i photoshop för att höja temperaturen från 3900 till 5500 och sedan spara filen till jpg, men jag kan inte se något som talar om att denna är redigerad, finns det något sätt att få fram den informationen?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nej, det är ingen skillnad på att höja färgtemperaturen från raw i kameran och att göra det från raw i datorn. Jag förstår inte heller varför man skulle vilja göra skillnad på det.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det finns vissa kameror som har en funktion för att kunna se om en bild är förändrad på något sätt, vilket gissningsvis används tex vid fotografering av bevismaterial osv. En del bildredigeringsprogram lägger till info om vilket program som använts i exif, men exif-datan är lätt redigera.
Det snabba svaret är nog att det, generellt, att, nej, det går inte på någåt säkert sätt att säga. Numera kan man ju utföra en del redigering i många kameror dessutom.
 

gorse

Aktiv medlem
Inte?? I min Windowsdator kan jag högerklicka på Jpeg-bilden, välja Properties, Details. Det är olika sektioner, "Description" har tex Title, Subject, tags ocksåvidare (är rätt vettigt att fylla i så är det lätta att söka bland bilderna med windows egen sökfunktion). Nästa sektion, "Origin" har Authors, Date taken och "Program name"=Adobe Photoshop CS3 Windows. Jpg direkt ur min kamer brukar ha detta fält tomt.
Många av fälten är dock redigerbara direkt i windows, men även i Photoshop och jag är övertygad om att det finns program som ännu bättre redigerar exifdata, även de fälten som inte är redigerbara.
 

erro.se

Aktiv medlem
Alla bilder är redigerade, oavsett om det sker direkt i kameran (med hjälp av kamerans olika inställningar) eller i efterhand i nåt bildredigeringsprogram.

Om du däremot vill jämföra två bilder för att se om något är förändrat så är nog den bästa varianten att öppna båda i t.ex. Photoshop, lägga dem som två lager på varandra i samma bild, och sen använda en funktion som "difference" som visar vilka pixlar som är olika mellan de två bilderna.
 
ANNONS