Annons

Plugga foto

Produkter
(logga in för att koppla)

nofearjj

Aktiv medlem
Jag börjar sista året på gymnasiet nu och är vädligt intresserad av att plugga vidare sen inom foto av något slag.

så tänkte fråga om någon här vet vilka skolor i sverige som är bra?

och även om nån här på fotosidan har pluggat utomlands med foto (altså vid en unversitet)
är intresserad av vilka som finns och hur man går tillväga osv.


MVH Erik
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
Hej Erik!

I FOTO nr 4/03 hade de en bra guide över olika fotoutbildningar främst här i Sverige men även några av de större utomlands. Om du kan få tag på det nrt (t.ex. på biblioteket) så borde du kunna hitta någonting som passar dig.
 

Montenegro

Aktiv medlem
Jag har läst foto på universitet i australien.
Tycker att det överträffade mina förväntningar rent foto-mässigt. Var inte direkt nån expert när jag åkte dit, men nu efter 1.5 år känner jag mig som en helt annan fotograf och nästan i stort sett redo att gå ut som yrkesfotograf... om det nu fanns några jobb att få tag på ;)

Den utbildningen är på 3 år och ligger i Townsville på australiens östkust. Klimatet är som i kalifornien och mycket varmt! ca 10-30 regndagar om året i snitt.

Jag tyckte det var väl långt bort dock och det är därför jag inte ska gå klart där, just nu iaf, utan läser vidare ett år i sverige på egen hand med ett projekt-år.

Det är otroligt krävande att läsa på så hög nivå under sådana omständigheter som det är, så det kräver att man är uthållig och verkligen har bestämt sig för att bli fotograf för att klara det. Jag ångrar absolut inte att jag var där den här tiden iaf, har lärt mig otroligt mycket och älskade tiden där fast det var jobbigt.

www.jcu.edu.au
 

rickardsund

Aktiv medlem
tja Erik

Mycket beror lite granna på vilken inriktning inom fotografin du e ute efter, finns konstskolor med foto, även komersiella skolor med inriktning på mode och reklam och så den stora delen skolor med inriktning på bildjournalistik...

Så tänk lite på det, går du foto nu på nåt vis..?? i så falla borde du kunna fråga din fotolärare om frågan...

Rille
 

Zamn

Aktiv medlem
Måste bara skriva och ursäkta att Charlotte´s inlägg hamnande i fel namn, det var nämligen jag som skrev det! Charlotte är min flickvän och hon råkade vara inloggad, när jag trodde att det var jag var inloggad :D
 
ANNONS