Annons

Kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

ECJ

Ny medlem
Jag har en Olympus E500 med objektiv 14-45mm 1:3,5-5,6.

Går det att få till ett riktigt kort skärpedjup med detta objektivet? Jag lyckas aldrig få det riktigt suddigt i bakgrunden. Beror det på kameran/objektivet eller på mina inställningar?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har en Olympus E500 med objektiv 14-45mm 1:3,5-5,6.

Går det att få till ett riktigt kort skärpedjup med detta objektivet? Jag lyckas aldrig få det riktigt suddigt i bakgrunden. Beror det på kameran/objektivet eller på mina inställningar?
Bäst går det om du zoomar in så mycket det går, ställer in största bländare du kan (alltså minsta talet f/5,6) med kameran i A-läget, och fokuserar på nåt som är hyfsat nära kameran. Ju närmare, desto kortare skärpedjup.

Men visst, det objektivet är ju inte det ljusstarkaste som finns och brännvidderna 14-45mm är förhållandevis korta. Går du upp i brännvidd och ljusstyrka med ett annat objektiv (t.ex. en telezoom eller en fast 50/1,8 eller liknande), så kommer du att se skillnad.
 

Andyah

Aktiv medlem
hyffsat nära kameran..visst..men står den personen nära en vägg så blir väggen skarp oxå..gäller att bakrunden är en bitbort oxå.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har en Olympus E500 med objektiv 14-45mm 1:3,5-5,6.

Går det att få till ett riktigt kort skärpedjup med detta objektivet? Jag lyckas aldrig få det riktigt suddigt i bakgrunden. Beror det på kameran/objektivet eller på mina inställningar?
Objektivet eller inställningarna.
14-45mm brännvidd är ganska kort och största bländare 3,5-5,6 är inte särskilt stort.

Kortare brännvidder ger inte lika oskarpa bakgrunder som längre. Större bländaröppningar (lägre tal på bländarinställningen) ger kortare skärpedjup.
Med objektivet på 55mm och bländare 5,6 kommer det att krävas ganska stort avstånd mellan motiv och bakgrund för att det ska upplevas som "utsmetat". Men är ändå den inställning som ger mest bakgrundesoskärpa.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det beror ju även på kameran, Olympus har ju något mindre sensor än Nikon/Canon/Sony och Co, det gör att skärpedjupet blir något längre på samma bländare.

Det bästa du kan göra av det du har är att använda största möjliga bländare och längsta möjliga brännvidd med största möjliga avstånd mellan motivet och bakgrunden.
 
ANNONS