Annons

Vilken utbildning är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer!
Jag ska snart börja sista året på IT-Gymnasiet och efter det hade jag tänkt mig att försöka utbilda mig till fotograf. Vilken utbildning har ni gått? Vad kan ni rekomendera? Jag är väl inte ute efter att bli huvudsakligen porträttfotograf och fotografera bröllopspar och småbarn utan det är pressfoto (sportevenemang och sånt mestadels) och naturfoto som intresserar mig.

Jag bor i göteborg så en utbildning i närheten skulle passa mig bra men annars så kan jag tänka mig att åka till någon annan stor stad.

Vart skulle ni gå om ni var jag?
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
Hej Johan!

Jag skriver detsamma till dig som jag skrev i tråden "Plugga foto":

I FOTO nr 4/03 hade de en bra guide över olika fotoutbildningar främst här i Sverige men även några av de större utomlands. Om du kan få tag på det nrt (t.ex. på biblioteket) så borde du kunna hitta någonting som passar dig.

(har inte tidningen här i närheten så jag kan tyvärr inte ge dig något mer exakt svar vart du ska vända dig, men kolla om du hittar det där nrt så borde du få svar på vilken utbildning som passar dig bäst).
 

sjohan

Aktiv medlem
Tack för tipset men jag har redan läst det andra inlägget och faktiskt kollat med biblioteket och dom har inte den tidningen. :(
Har dom en hemsida eller nåt kanske?
eller är det nån som vet något som har lust att hjälpa till?
 

sjohan

Aktiv medlem
Tack så jättemycket!! Ska sätta mig och kolla igenom alla!


Är det nån som har erfarenhet från någon av dom så är ni välkommna med era kommentarer. Det är inte alltid som man kan avgöra om en skola är bra genom deras reklam.
 

sjohan

Aktiv medlem
Ok.. Inte för att det är givet för på just .nu adresser så kan man använda åäö.. men i detta fallet så var det ju så. tack
 

POKI

Aktiv medlem
sjohan skrev:
det är pressfoto (sportevenemang och sånt mestadels) och naturfoto som intresserar mig.
Hej!

Jag är också oerhört intresserad av pressfoto och framförallt dokumentärfoto. Till följd av det letade jag runt lite och hittade två skolor som verkade bra. Bägge låg av en slump i Wales. Vid den ena, i Swansea, fann jag en utbildning som helt enkelt hette "Photojournalism" : http://www.sihe.ac.uk/. Den andra utbildningen vekrade dock passa mig mer, "Documentary Photographing" vid University of Wales, Newport: http://www.newport.ac.uk/. Jag var till och med nere i maj och kollade på skolan i Newport. Den verkade kanonbra. Bra lärare och fantastisk utrustning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jobba på lokaltidning

Hej Johan!

Fotografyrket ät lite speciellt. Det är inte bara något man bestämmer sig för att bli för att det är kul och sedan går en utbildning och vips är man fotograf. Det krävs mer.

Du är fortfarande väldigt ung och behöver inte ha bråttom. Ta kontakt med lokaltidningen där du bor. De kanske har en ungomsbilaga som du kan börja hjälpa till med. Det viktiga med att bli fotograf är nämligen att fotografera mycket. Känns sedan fotografyrket rätt kan du söka till Sundsvall eller Bikops-Arnö.

Tänk på att en pressfotograf i första hand är journalist och i andra hand fotograf. Att lära sig tänka journalistiskt gör man bäst på en redaktion - det brukar skolorna ha svårt att lära ut vad de än påstår. Och gillar du sportfoto lär du också det bäst på en tidning.

Magnus Fröderberg
Pressfotograf och redaktör
www.froderberg.com
 

sjohan

Aktiv medlem
Tack för tipset! Jag ska ringa till lokaltidningen och kolla med dom. Dumt att jag inte tänkte på det tidigare. Jag hade kanske kunnat få sommarjobba där eller nåt...
 

cwe

Aktiv medlem
Jag tycker lite tvärtom mot Magnus, angående att det krävs "mer"... så klart det gör i och för sig, men sedan kan man diskutera vad den där magiska substansen "mer" består av.

Jag tror att ett stort intresse, bildintresse och intresse för omvärlden givetvis (journalist-biten) är det där "mer". Och erfarenhet får man genom att försöka igen och igen, åsså igen. Inte svårare än så. Men inte heller enklare än så. :)

Lite djävlar-anamma, med andra ord? :)

Lycka till Johan! Du kan självklart, om du har lust och vilja.
-Christian

PS. Magnus, jag missförstod dig säkert nu? 8/)


Johan, lycka till!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
cwe skrev:
Jag tror att ett stort intresse, bildintresse och intresse för omvärlden givetvis (journalist-biten) är det där "mer". Och erfarenhet får man genom att försöka igen och igen, åsså igen. Inte svårare än så. Men inte heller enklare än så. :)
Det var väl en ganska bra beskrivning. Det kräves att man VILL bli fotograf och inte bara tycker att det vore kul. Ingen konstigt, men inte superlätt.

Det är viktigt att plåta mycket. Det är det enda sättet att lära sig på - oavsett om man går i skolan eller praktiserar eller hur man gör så måste man plåta mycket, mer än bara de uppdrag man får.

Det är inte så konstigt och märkvärdigt, men man ska vara beredd på att det kräver jobb och en del talang att nå fram, Men långt ifrån omöjligt.

Jag tror på att man ska ha plåtat en del innan man börjar på en fotoskola. Då får man mer ut av utbildningen eftersom man har kommit längre själv och kan ta till sig mer.
 
ANNONS