Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare söker era bästa tips för bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

TW Foto

Ny medlem
Hejsan alla bröllopsfotografer!

Jag har fått i uppdrag att fotografera ett bröllop i januari, förhoppnings vis utomhus.
Min kamera utrustning är en nikon d80 med orginalobjektivet samt ett tameron 70-300 i budgetklass.

Jag har fotograferat med systemkamera i ca 1år men då motorsport samt lite bilträffar.
Vad ska jag tänka på för att få de bästa bilderna?
Ska man köra helt manuellt eller förvalda inställningar?
Om det blir bröllop inomhus (kyrka) är en extern blixt ett måste då?

Fler tips tas gärna emot, men tänk att jag bara är nybörjare men kan iallafall lite om bländare, slutartider och iso :)

Ha d gött!
 

hornavan

Aktiv medlem
Börja med att tänka efter om du klarar uppdraget, för om du inte gör det så kommer det att bli förtvivlan och osämja. Det spelar ingen roll om du har sagt att du är nybörjare. Brudparet litar på dig, därför har dom frågat dig. Om det inte är så att det beror på att du är billigare än en erfaren fotograf, alltså snålheten bedrar visheten.

Beslutar du dig trots allt för att ta uppdraget så skall du se till att reka i förväg, det går inte att göra om ett bröllop.

Se till att du har gott om minneskort och batterier, laddade och formaterade.
Fota i RAW.
Rikta in dig på att använda 50an eftersom det kommer att vara mörkt, även utomhus.
Du borde ha med en fotokompis eller i alla fall en backupkamera.
En ordentlig blixt är ett måste i en mörk kyrka i januari.
Vad menar du med att du har fått i uppdrag? Är du anställd? Får du betalt? Är det släkt eller vänner?
Återigen OM det går på tok så blir du syndabocken oavsett vad som händer.
Det finns ingen som i efterhand kommer ihåg att du inte garanterade något.
Slutligen, läs FS om hur det gått för nybörjare som erbjudits fota utan erfarenhet och ersättning.

Jag tycker att det låter som du borde skaffa hjälp, det är inte så lätt och det blir många nerver som dallrar under ett bröllop.
 

TW Foto

Ny medlem
Börja med att tänka efter om du klarar uppdraget, för om du inte gör det så kommer det att bli förtvivlan och osämja. Det spelar ingen roll om du har sagt att du är nybörjare. Brudparet litar på dig, därför har dom frågat dig. Om det inte är så att det beror på att du är billigare än en erfaren fotograf, alltså snålheten bedrar visheten.

Beslutar du dig trots allt för att ta uppdraget så skall du se till att reka i förväg, det går inte att göra om ett bröllop.

Se till att du har gott om minneskort och batterier, laddade och formaterade.
Fota i RAW.
Rikta in dig på att använda 50an eftersom det kommer att vara mörkt, även utomhus.
Du borde ha med en fotokompis eller i alla fall en backupkamera.
En ordentlig blixt är ett måste i en mörk kyrka i januari.
Vad menar du med att du har fått i uppdrag? Är du anställd? Får du betalt? Är det släkt eller vänner?
Återigen OM det går på tok så blir du syndabocken oavsett vad som händer.
Det finns ingen som i efterhand kommer ihåg att du inte garanterade något.
Slutligen, läs FS om hur det gått för nybörjare som erbjudits fota utan erfarenhet och ersättning.

Jag tycker att det låter som du borde skaffa hjälp, det är inte så lätt och det blir många nerver som dallrar under ett bröllop.

Tack för ditt svar!
Det är så att min syrra ska gifta sig, hon frågade mig då om jag inte kan agera fotograf.
Det första jag sa då var att jag kan absolut inte garantera något sa jag. Men hon sa att det blir nog bra ändå. Men efter ditt svar så börjar jag tveka, nästan bättre att de hyr in en riktig fotograf känns det som. Jag menar det är ju bilderna de vill ha för livet och då ska ju inte de bli sabbade pga. fotografen...
 

Patrik68

Aktiv medlem
Du kan väl åka till kyrkan redan nu med syrran och ta lite bilder och se hur det funkar med ljus och så.Att fota i en mörk kyrka kräver ljusstark optik och en kamera som du kan vrida upp iso så att du kan köra tillräckligt snabba tider.
 

TW Foto

Ny medlem
Du kan väl åka till kyrkan redan nu med syrran och ta lite bilder och se hur det funkar med ljus och så.Att fota i en mörk kyrka kräver ljusstark optik och en kamera som du kan vrida upp iso så att du kan köra tillräckligt snabba tider.
Blir lite knepigt eftersom kyrkan ligger 20mil härifrån :/
Men har pratat med henne och sa att jag rekomenderar att de ska ta en mer erfaren fotograf.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
En variant är ju att dom tar in en fotograf för några officiella porträttbilder och sedan tar du resten "som bonus" så att säga. Det blir bra övning för dig utan större press samtidigt som brudparet garanteras kvalité i "nödvändiga" bilder. Dessutom kan du säkert ta några egna porträttbilder emellanåt för din egen övning.

Jobba annars på att dokumentera dagen, det är alltid populärt i efterhand. Var en fluga på väggen, ta detaljerna. Som sagt, att ge sig på hela uppdraget själv och med den utrustning du har är inte att rekommendera. Det går förstås men med stora begränsningar och därmed ökat krav på erfarenhet, planering och kunskap.
 

hornavan

Aktiv medlem
En variant är ju att dom tar in en fotograf för några officiella porträttbilder och sedan tar du resten "som bonus" så att säga. Det blir bra övning för dig utan större press samtidigt som brudparet garanteras kvalité i "nödvändiga" bilder. Dessutom kan du säkert ta några egna porträttbilder emellanåt för din egen övning.

Jobba annars på att dokumentera dagen, det är alltid populärt i efterhand. Var en fluga på väggen, ta detaljerna. Som sagt, att ge sig på hela uppdraget själv och med den utrustning du har är inte att rekommendera. Det går förstås men med stora begränsningar och därmed ökat krav på erfarenhet, planering och kunskap.
Jag håller helt med detta.
 

Minita

Aktiv medlem
För att försöka stärka ditt självförtroende så kan du få dessa tipsen med den utrustning som du har.

Innan själva vigselakten, ta lite bilder utomhus med ditt teleobjektiv i lugn och ro. Om du zoomar så att du hamnar runt 200 och har hyfsat stor bländare (4 eller 5,6) så kommer bakgrunden "att försvinna". Du kan få många fina porträttbilder på det viset. Det gäller bara att vara noga med att hålla kameran still och sätta fokus väldigt precis. Helt klart underlättar det om du behärskar din kamera när den är i manuellt läge. Risken finns att det är väldigt vitt runt omkring brudparet.

Ta detaljbilder på bukett, ringar, detaljer i brudklänningen osv. Kika på fotosidan under bröllopsbilder och hämta ideér.

Ta bilder på brudparet med normaloptiken och använd den inbyggda blixten som upplättning. Fotografera fortfarande utomhus om du har möjligheten. Blixten kommer att hjälpa dig att få en bild med lite sting i. Det är inte så vanligt att nybörjaren tänker på att använda blixten utomhus men du kommer att se stor skillnad på bilderna.

Tänk igenom fotograferingen tillsammans med brudparet. Försök få 90 minuter med brudparet för att ta bilder i lung och ro. Kanske har Ni möjlighet att träffas i god tid innan bröllopet och "öva". Då känner Ni på poser vad som fungerar och du testar din utrustning om det blir som du har tänkt dig.

Inne i kyrkan får bli som det blir. Hör med prästen innan vad som accepteras med fotografering. Jag undviker att röra mig, utan brukar stå stilla framme vid altaret och sedan smita ut några minuter innan det är klart. Ett ljusstarkt objektiv hade naturligtvis varit guld värt men gör så gott du kan med dina prylar. Testa av ordentligt innan vad acceptabel nivå är på ISO. Det kan vara bra att veta när du väl kommer in i kyrkan.

Finns mycket mer att säga men lycka till.
 
ANNONS