Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera video till rätt upplösning i Premiere cs5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Hejsan på er.

Jag har börjat göra lite time lapse videos och har tidigare använt mig av det väldigt simpla Windows movie maker. Det har funkat helt ok men man har absolut noll kontroll över inställningar och kan inte göra några speciellt avancerade grejer med det. Men som sagt, för enkla ändamål fungerar det.

Jag testade Premiere cs5 och plöjde igenom en massa tutorials, och det var verkligen bra. Precis den kontroll jag vill ha (måste dock lära mig mycket mer).

MEN, nu till min fråga, när jag ska exportera en video, alltså spara den färdiga videon, så kan jag för mitt liv inte få det att bli rätt. Om jag sparar den i 1280x720 (vilket jag helst vill ha) så blir det svarta kanter vid sidorna och under och över videon när jag kör fullscreen? Kör jag vanlig PAL-upplösning så blir det bara svarta kanter vid sidorna, men vem vill ha 4:3 format idag egentligen...
Videofilerna jag importerar till Premiere har jag sammanställt i Quicktime och de är redan i rätt format, alltså 1280x720. Varför kan man inte bara köra någon "bypass" i Premiere så den kör ut rätt format direkt?
Windows movie maker må vara väldigt simpelt, men det lyckas i alla fall exportera videon rätt.

Hjälp mig snälla, jag har suttit med detta i flera dagar nu och måste ha testat i princip varje codec och format som finns i programmet.
 

Per N

Aktiv medlem
Såg en sak nu.
I exporteringrutan där man väljer alla format och inställningar, står det på source, alltså videofilen som jag har importerat, 720x576 vilket är fel! Den filen är ju i 1280x720? En dubbelkoll i utforskaren bekräftar detta. Premiere har alltså gjort om den när jag importerat den och 720x576 är ju en vanlig pal-upplösning och 4:3 format, i alla fall om man kör "square pixels" som jag förstått att man ska göra.

I output står det mycket riktigt 1280x720, och exporterar jag med den codecen (h.264) så blir den i widescreen men som sagt med svarta kanter både under, ovan och vid sidorna.
Kanter under och över ska det ju bli eftersom jag har en 16:10 skärm, men kanterna vid sidorna är ju fel.
 

reflux

Aktiv medlem
Låter jättekonstigt. Vad är det för skärm du visar de färdiga filmerna på? De exportprofiler för HD-format som finns i Adobe Media Encoder CS5 SKA vara rektangulära pixlar och således visas filmerna heltäckande på en 16:9-skärm. Om du däremot har en datormonitor med annat format, t ex 16:10 som det är på de flesta laptops och många desktopskärmar (ex med upplösningen 1920*1200) så blir det självklart svarta kanter upptill och nedtill.

Antar att du har valt en 720P-profil med rektangulära pixlar (square pixels) när du skapade projektet?

Och du vet väl att du kan importera stillbildssekvenser direkt i PPro så slipper du gå steget via Quicktime?
 

reflux

Aktiv medlem
Uppdatering på Pers andra inlägg:
Jag får intrycket av att du valt en vanlig PAL-preset när du skapat ditt projekt i PPro? Har du verkligen valt en 720P-preset med rätt framerate och square pixels?
 

Per N

Aktiv medlem
Hmm, med preset menar du inställningarna jag gör i exporteringsrutan precis innan jag ska exportera?
Framerate har jag inte kollat sååå noga på, men väljer oftast 25 fps.
Japp jag har testat 720p med square pixels också. Jag har testat avi-format, quicktime format och en mängd andra format. Men det konstiga är att när jag importerar filen så står det korrekt upplösning när man har alla filerna (eller filen i detta fallet nu när jag bara testar med en sekvens) uppe till vänster, alltså 1280x720. Men sen när jag ska exportera filen i något format (säg h.264) och väljer 1280x720 så står det helt plötsligt som source 720x576?
Har jag missat någon preset inne i någon annan meny?
 

Per N

Aktiv medlem
Just det ja.
att importera alla bilderna och göra en filmsekvens med premiere hade ju varit toppen! Så slipper man quicktime och får ett bättre arbetsflöde. Lust att förklara hur man gör det? =)

Tack för hjälpen btw!
 

Per N

Aktiv medlem
Ok, tack för hjälpen! Det har löst sig.
När du sa preset så trodde jag att du menade inställningarna man gjorde när man exporterade sekvensen.
Jag hade tittat på en tutorial där man visade hur man gjorde det allra första när man startade programmet, och han lät allt vara på default så det gjorde jag med, och det var mycket riktigt satt på vanlig pal-standard. Sen sparade jag mitt projekt och startade bara upp Premiere genom att klicka på den projekt-filen, men då fick jag ju samma preset varje gång.
Så enkelt egentligen, men man sitter och river håret. Jag ville verkligen inte gå tillbaka till Movie maker.

Tack för hjälpen än en gång. =)
 

reflux

Aktiv medlem
Så bra :)

Angående import av stillbilder så sitter jag vid min laptop just nu så jag har inte tillgång till CS5, men det brukar vara så att man kan markera första bilden i en numrerad sekvens och klickar i en ruta för att det just är en stillbildssekvens och då importeras bilderna som ett videoklipp. Kan dock vara så att man måste ställa in still image duration i Preferences först och sätta denna till 1 frame, minns inte om PPro är smart nog att skilja på enskilda stillbilder och stillbildssekvenser.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Om jag nu filmar med min kamera i 1920x1080 formatet och vill sen exportera det för att kunna bränna en dvd-skiva och se på TV vad ska jag då köra för preset i premiere elements när jag importerar filmerna?

Det samma om jag kör inspelat material i 1280x720 så spelar min kamera in med 50 bilder/s
Om jag vill kunna köra upp detta i vanlig DVD som jag antar har 25b/s vad väljer jag då för preset när jag skapar projektet?
 

Kimster

Aktiv medlem
Om jag nu filmar med min kamera i 1920x1080 formatet och vill sen exportera det för att kunna bränna en dvd-skiva och se på TV vad ska jag då köra för preset i premiere elements när jag importerar filmerna?

Det samma om jag kör inspelat material i 1280x720 så spelar min kamera in med 50 bilder/s
Om jag vill kunna köra upp detta i vanlig DVD som jag antar har 25b/s vad väljer jag då för preset när jag skapar projektet?
Pratar vi CS5 så spelar det ingen roll vad du väljer när du skapar projektet. När du importerar ska timeline vara i det format du filmar i.
Det är när du exporterar projektet senare som talar om att du vill ha det i ett DVD-format. Du kan skicka det direkt till Adobe Encore som gör DVDn
 

Per N

Aktiv medlem
Nu sitter jag och river håret igen...
Nu hade jag tänkt att ge mig på att importera alla bilderna genom premiere och på så sätt slippa göra filmsekvensen i Quicktime.
Jag har förstått det här med preset nu och väljer alltså en med rätt upplösning, t ex hdv - 1080p 25 fps.
Jag importerar alla bilderna och sedan när jag ska exportera dem så väljer jag en codec t ex h.264 med rätt upplösning.
MEN! Nu blir det exakt samma fel som i första inlägget jag gjorde här i tråden. Svarta kanter både ovan, under och vid sidorna???

Ett annat problem är att jag inte kan välja riktigt vilken framerate jag vill. Visst, jag kan välja 24,25 eller 30 fps, men jag kan inte välja t ex 15 fps i någon preset? Jag kan välja 15 när jag ska göra inställningar i exporteringsrutan men det spelar ju ingen roll tydligen om jag inte valt rätt preset?

Tacksam för hjälp igen. =)
 

Kimster

Aktiv medlem
Nu sitter jag och river håret igen...
Nu hade jag tänkt att ge mig på att importera alla bilderna genom premiere och på så sätt slippa göra filmsekvensen i Quicktime.
Jag har förstått det här med preset nu och väljer alltså en med rätt upplösning, t ex hdv - 1080p 25 fps.
Jag importerar alla bilderna och sedan när jag ska exportera dem så väljer jag en codec t ex h.264 med rätt upplösning.
MEN! Nu blir det exakt samma fel som i första inlägget jag gjorde här i tråden. Svarta kanter både ovan, under och vid sidorna???

Ett annat problem är att jag inte kan välja riktigt vilken framerate jag vill. Visst, jag kan välja 24,25 eller 30 fps, men jag kan inte välja t ex 15 fps i någon preset? Jag kan välja 15 när jag ska göra inställningar i exporteringsrutan men det spelar ju ingen roll tydligen om jag inte valt rätt preset?

Tacksam för hjälp igen. =)
Jag är nog lite förvirrad över vad du väljer.

Till att börja med, HDV är ett dåligt val om du inte har just HDV-material. Framförallt om du ha stillbilder som ska in. Varför? jo HDV har inte kvadratiska pixlar (square pixels) som det även pratas om tidigare i tråden.

Istället när du väljer ska du ta desktop och sedan välja upplösning manuellt. Ska du exportera till 1280x720 så är det en lämplig inställning. Sen måste du känna till att om dina stillbilder är större än 720 så får du anpassa dem med "fit size to frame"
Har man videomaterial kan dra sitt importerade klipp till "skapa ny sequence-knapp" så kommer premiere skapa rätt typ av sequence automatiskt anpassad för den importerade filen.

Sen får du förklara vilka knappar du trycker på när du ska exportera. Så vi kan se om/var du klickar fel.
Du säger codec, men vad har du valt för format och sedan vilken preset?
 

Per N

Aktiv medlem
Hej igen.
Anledningen till att jag valde hdv vet jag inte riktigt... jag valde andra såsom avchd, digital slr etc etc, men ingen funkade.
Men nu när jag ska välja preset så ser jag inget desktopval? Det finns avc intra, avchd, dv 24, dv pal, dv ntsc hdv osv osv, men ingen desktop? Jag är förmodligen helt ute och cyklar och jag ha kollat så många tutorials jag bara kan om premiere men ingen visar de här grundläggande grejerna.

Jag fick till det halvt om halvt i alla fall efter jag hade gjort om alla bilderna till rätt upplösning (1920x1080 i detta fallet) genom ett makro i photoshop. Då valde jag hdv som preset och importerade alla bilderna till en sekvens och kund då få ut 1920x1080 på ett korrekt sätt utan några svarta ränder.

Fit size to frame har jag hittat genom en tutorial så det är löst.

Hittade även "speed"-knappen om man högerklickar på videosekvensen då man kan välja hur snabbt man vill spela upp sekvensen. Det är kanske inte samma som att välja framerate, men resultatet verkar bli likadant.

Ops, nu ser jag att solen håller på att gå ner. Måste iväg och fota en solnedgång över ett industriområde! =)

Återkommer senare! Tack för hjälpen!
 

Kimster

Aktiv medlem
Hej igen.
Anledningen till att jag valde hdv vet jag inte riktigt... jag valde andra såsom avchd, digital slr etc etc, men ingen funkade.
Men nu när jag ska välja preset så ser jag inget desktopval? Det finns avc intra, avchd, dv 24, dv pal, dv ntsc hdv osv osv, men ingen desktop? Jag är förmodligen helt ute och cyklar och jag ha kollat så många tutorials jag bara kan om premiere men ingen visar de här grundläggande grejerna.

Jag fick till det halvt om halvt i alla fall efter jag hade gjort om alla bilderna till rätt upplösning (1920x1080 i detta fallet) genom ett makro i photoshop. Då valde jag hdv som preset och importerade alla bilderna till en sekvens och kund då få ut 1920x1080 på ett korrekt sätt utan några svarta ränder.

Fit size to frame har jag hittat genom en tutorial så det är löst.

Hittade även "speed"-knappen om man högerklickar på videosekvensen då man kan välja hur snabbt man vill spela upp sekvensen. Det är kanske inte samma som att välja framerate, men resultatet verkar bli likadant.

Ops, nu ser jag att solen håller på att gå ner. Måste iväg och fota en solnedgång över ett industriområde! =)

Återkommer senare! Tack för hjälpen!
Välj att skapa ny sequence
Markera en preset t.ex. under DSLR och klicka sen på 'Generals'-fliken
i editing mode rullgardinmenyn välj 'Desktop'

Då får du manuella möjligheter på allt. Och kan mata in allt. Fliken innan är bara massa presets och hittar man ingen som passar så kan man välja Desktop-läget och få möjlighet att skapa en egen preset anpassat för sitt projekt. Välj sen spara så kan man få upp den sedan under presets.

obs
Klicka inte emellan Sequense Preset och Generals efter du har ändrat något utan att spara dina manuella inställningar. Den tappar de val du gjort då.
 

Per N

Aktiv medlem
Ok, nu har jag testat det.
Jag hittade desktop under general-fliken och valde dslr som preset. So far so good.
Jag drar in en fotoserie och väljer export -> media.
I format väljer jag h.264 och i preset direkt under väljer jag hdtv 1080p high quality.
Sedan exporterar jag.
Samma problem med svarta kanter runt om.

Problemet som jag ser det är att när jag spelar upp sekvensen i t ex vlc så ser jag de svarta kanterna vid sidorna även om jag inte kör vlc i fullscreen. Dock inga svarta kanter ovan och under. Kör jag i fullscreen så blir det svarta kanter ovan och under med.

Jag förstår att premiere inte skalar om formatet på bilden så det SKA ju faktiskt bli svarta kanter när man kör i fullscreen, men varför svarta kanter när man inte kör det?

Quicktime skalar om bilden från 3:2 format (som en ett vanligt foto är) till 16:9 format och allting blir lite utdraget åt sidorna. Det köper jag... inga problem alls. Och då blir det inga svarta, fula kanter vid sidorna, bara ovan och under vid fullscreen, och definitivt inga svarta kanter när man inte kör fullscreen.

Jag vill alltså att premiere skall exportera sekvensen utan några svarta kanter helt och hållet, och sedan läggs det till av datorn själv (eller vlc rättare sagt) när man kör i fullscreen. Det spelar ingen roll om premiere skalar om den till 16:9 format som quicktime gör, så länge jag inte får de fula svarta kanterna vid sidan bara!

Hoppas det inte är för rörigt nu. =)
 

Kimster

Aktiv medlem
mm ja jo jag tror det är något du gör som jag inte hänger med på. T.ex. ska en bild aldrig dras ut. Att man fotar i 3:2 är en sak men den måste man anpassa sen för att passa för video. och antingen beskär man bilden till så att den fyller ut överallt och inget svart kantar skapas. Då förlorar man vissa information i bilder. Eller.. så vill man behålla hela bilden eller delar av och då tvingas man ha svarta kanter pga. att bilden inte är tagen i 16:9.

Här vet jag inte exakt hur du gör. Jag har gjorde ett bildspel nyligen
http://www.youtube.com/watch?v=-fcXbZXhOhQ
och då anpassade jag ibland bilden för att fylla ut, och ibland inte, vilket man kan se att t.ex. höjdar-bilderna har oftast alltid svart i sidorna.

Sen exporterar jag till h264 - väljer en preset som jag anser lämplig (oftast utgår jag från YouTube Widescreen HD). för att sen fila på detaljerna manuellt. T.ex. ser jag till att det är SQUARE PIXEL under Pixel Aspect Ratio. Och att det är PROGRESSIVE under Field Order. Det är alltid bra om man ska visa saker på dator och webb. Jag ser ju också resultatet i beskärningen direkt om jag har fliken ouput markerad. Alltså när det ser rätt ut där så ska filen sen se rätt ut. Så länge man jobbar med square pixels och vedertagna HD-upplösningar 1280x720 eller 1920x1080 så ska det inte vara några problem.
Man bör akta sig för presets som har ordet "TV" med sig då är anpassade för just TV. Och TV och dator är inte alltid samma sak i denna världen.
Jag har 25 bilder i sekunden då det är standard i denna del av världen och väljer sedan bitrate efter måltyp. Youtube brukar jag lägga på VBR 6mbit 2pass

Något galet måste du göra för att få kanter.

..bilden jag bifogade vart inte så bra ser jag då forumet komprimerade ner den till döds... aja.. (mutter)
 

Bilagor

Per N

Aktiv medlem
Ok, så om jag vill slippa svarta kanter så måste jag skala om bilden till exakt upplösning t ex 1920x1080? Det är inga problem... bara fixa ett makro i ps som kör igenom hela mappen. Det testade jag och det funkar fint, men bilden blir utdragen åt sidorna.
Om jag inte vill att den ska bli utdragen åt sidorna måste jag alltså beskära bilden lite ovan och under så att den får ett 16:9 format och då förlorar jag lite information, men bilden blir inte utdragen. Har jag förstått det rätt?
Snyggt bildspel btw. I de "stora" bilderna där bilden fyller hela skärmen, alltså från höger till vänster kant med bara svarta kanter ovan och under, har du beskurit bilden där? För den ser inte utsträckt ut alls.

Jag bifogar två bilder som jag exporterat och bilderna är i originalformat, alltså 3:2 format. Det är alltså såhär jag ser det på min skärm.

Första bilden är inte fullscreen och det är bara svarta kanter vid sidorna.

Andra bilden är fullscreen men då har vlc eller datorn eller vad det nu är som gör det, lagt på svarta kanter ovan och under också.

När jag ska exportera ser jag under fliken output att bilden endast har svarta kanter vid sidorna. Helt ok. Så är ju aspect ratio på bilden. Jag kollar så jag har square pixels, japp det har jag. Inget som heter "tv" eller något sådant. Brukar köra på HDTV 1080p high quality... hmmm... HDTV innehåller ju bokstäverna TV kom jag ju på nu... som du sa inte var bra...
Ok, jag testar direkt nu med att exportera i youtube widescreen HD istället.

Men samma där där igen... svarta kanter överallt. Ovan, under och vid sidorna i fullscreen.

Jag gör ju uppenbarligen något fel, men det känns som jag har gjort allt som du har sagt. Square pixels, desktop, rätt preset, progressive i field order... testade tom andra spelare, för jag tänkte det kunde vara vlc som lade till kanterna ovan och under, men samma med alla spelare.

?????
 

Bilagor

Wilhelm

Aktiv medlem
Skalar aldrig om bilderna när jag gör timelapse bara att importera och välja scale to fit på klippet eller skala om manuellt om man vill ha ett annat utsnitt. jag skapar sekvensen i samma format som jag skall exportera i vid timelapse.
 
Senast ändrad:

Kimster

Aktiv medlem
Som Tommy säger så behöver du inte göra om bilderna i bildprogrammet utan du kan skala allt sånt i Premiere antingen till frame-storleken eller att du manuellt talar om exakt hur bilden ska se ut i rutan. Det är ju så jag gjort, detta underlättar även när du ska animera osv. Tumregeln är att man alltid ser att ha bilderna större än vad videon ska bli. Så mina är i minst 2000px på längsta kanten för att sen få lite frihet i skalningen i mitt videoprojekt som jag exporterar till 720p. Att skala i Premiere är busenkelt.

De skärmdumpar du visar får mig att fundera kring din skärm. Vad har du skärm tum aspekt och upplösning.
Har du möjlighet att exportera 10sek eller något av klippet och lägga upp så kanske jag får lättare att se genom att studera filen.

Grejen kanske är skitsimpel, bara att jag inte själv kopplar vad det är..
 
ANNONS