Annons

rörelsebilder blir överexponerade

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSunshine

Aktiv medlem
ja jag är helt novis och har nyligen köpt en kamera.
jag ska fota rörelseoskära till en kurs jag går. slutartiden blir perfekt men bilden blir alldeles för ljus. bländaren på min kamera blir 22 som högst. jag skulle behöva runt 35-40 kanske. vilket inte går.
fotade igår runt 1 på natten mot en bilväg men lampor. för övrigt ganska mörkt ute. har försökt hitta tips men är helt lost.
några tips? =)
 

Peterus

Aktiv medlem
Nu skriver Du inte vad Du har för kamera, men prova att ställa om ISO så lågt som möjligt.
Funkar inte det så får Du prova med ett gråfilter för att få ner ljusmängden.
Hur lång exponeringstid har Du?

/Peter
 

LindaSunshine

Aktiv medlem
nikon d90 vr 18-105
exponeringstid=slutartid? i så fall runt 2"-4", vad blir det då, 5 sekunder kanske
tack för svar, ska testa detta =)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vänta tills det blir mörkare så du får längre slutartid naturligt?

Annars är ett gråfilter helt klart en bra grej att ha.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Om man fotar vid 1 på natten med bländare 22 och ändå inte kan åstadkomma rörelseoskärpa låter det i mina öron som om man har ett väldigt högt ISO inställt.
 

j2^

Aktiv medlem
bländaren på min kamera blir 22 som högst. jag skulle behöva runt 35-40 kanske. vilket inte går.
Tänk dessutom på att alla objektiv beter sig sämre med extremt små bländaröppningar på grund av det diffraktionsfel som uppstår. Som regel brukar man väl säg att allt över 16 brukar vara en dålig idé.
 

erro.se

Aktiv medlem
Lägg upp ett bildexempel, tillsammans med information om slutartid, bländare, ISO och exponeringsläge, så vi ser vad du menar. Då blir det enklare att hjälpa dig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Borde gå på dagen

ja jag är helt novis och har nyligen köpt en kamera.
jag ska fota rörelseoskära till en kurs jag går. slutartiden blir perfekt men bilden blir alldeles för ljus. bländaren på min kamera blir 22 som högst. jag skulle behöva runt 35-40 kanske. vilket inte går.
fotade igår runt 1 på natten mot en bilväg men lampor. för övrigt ganska mörkt ute. har försökt hitta tips men är helt lost.
några tips? =)
Du behöver inte ha flera sekunders exponeringstid för att fota rörelseoskärpa. Ställ in ISO på 100 och blända ner till 16-22 så får du tillräcklig oskärpa inomhus eller ute en mulen dag. Prova att använda blixten också så får du både skärpa och oskärpa i samma bild om du har lång slutartid och liten bländaröppning. Mät manuellt och fäll sedan upp den inbyggda (om du har en sådan) blixten. Kör absolut inte med autoiso om du själv vill styra bildresultatet i sådana här fall.
 

wfrank

Aktiv medlem
Du skojar, var är du egentligen? Låter som högsommar-Antarktis med massa vit snö och en sol som aldrig går ner ;-)

En bild jag råkade ta med en liten ljusmätarapp idag bara för att det är så sjukt dåligt ljus denna årstid. Rörelseorskärpa fångad av en slump (förutom skak), denna bil åker inte fort. Och det är inte ens kväll, kl är väl 15 i Stockholm här. Se fungerande värden, här är ISO 800...
 

Bilagor

ANNONS