Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtridåer, blixtstyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

Knäppglad

Ny medlem
Jag undrar om någon kunde förklara för mig vad "första och andra ridån" innebär i fråga om blixtstyrning? Jag har testat lite men ser väldigt lite skillnad, porträtt på mina barn (har också testat med en extern blixt som synkar med den inbyggda blixten). Den inbyggda blixten slår också väldigt hårt i ansiktet vid porträttfoto...
Och fungerar blixt kompensering på samma sätt som exp. kompensation i dagsljus?

Finns det någon bra och lättfattlig bok som man kan lära sig om hur man får det bästa ur blixtfotografering? (Blixtfotografering är svårt!)
Maria
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kunde förklara för mig vad "första och andra ridån" innebär i fråga om blixtstyrning? Jag har testat lite men ser väldigt lite skillnad, porträtt på mina barn (har också testat med en extern blixt som synkar med den inbyggda blixten). Den inbyggda blixten slår också väldigt hårt i ansiktet vid porträttfoto...
Och fungerar blixt kompensering på samma sätt som exp. kompensation i dagsljus?

Finns det någon bra och lättfattlig bok som man kan lära sig om hur man får det bästa ur blixtfotografering? (Blixtfotografering är svårt!)
Maria
På stillastående objekt och vid de tillfällen blixten är den enda ljuskällan har det ingen betydelse om man kör första eller andra ridån. Testa att röra dig framför kameran meda slutaren är öppen och du har en del omgivande ljus. Gå/spring i samma riktning i båda fallen och se skillnaden mellan första och andra ridå...
 
ANNONS