Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag filmade under usla ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
.. och redigerade i Premiere pro CS5. All belysning var "porr-röd" och blev skit rent ut sagt, men efter jag gjorde den svartvit och ökade kontrasten en smula samt lade på lite mer bas på ljudet blev det riktigt hyfsat. Så det går att göra "hopplösa" konsertfilmer till åtminstone visningsbara.
Utrustning Canon EOS 60D och 24-105 L. Extern mikrofon, dock knastrar ljudet lite vid hög volym.

Håll till godo:

http://www.youtube.com/watch?v=3xZ-lLabnTg&hd=1
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag tyckte första filmen var bra, ljudet är lite instängt och jag är inte säker på att du hade behövt lägga på mer bas då dom flesta som kollar på youtube ändå har datorhögtalare som oftast inte återger basen så bra. Men som sagt bra ljud för sån liten investering :)

Vad filmade du i för iso?
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Tack för åsikterna, det bär jag med mig. ISO har jag ingen koll på tyvärr, den är dynamisk och ändras automatiskt så vitt jag förstår, men jag kör också auto på alla inställningar,.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Hur kommer det sig att att 24-105/4 blir bättre än 17-55/2.8? Vilka inställningar hade du när du filmade mer respektive? Samma tillfälle, ljus och inställningar?

Kör du manuell vitbalans när du filmar?
Minns inte exakt, men inställningarna på kameran är identiska auto på allting, bara bytt glugg, samma tillfälle, samma plats från jag filmade och ljuset identiskt.
 

and30ers

Aktiv medlem
Minns inte exakt, men inställningarna på kameran är identiska auto på allting, bara bytt glugg, samma tillfälle, samma plats från jag filmade och ljuset identiskt.
Låter otroligt att 17-55/2.8 blir sämre, objektiven presterar normalt likvärdigt och f/2.8 ger dig ett steg lägre ISO vilket borde ge dig ett BÄTTRE resultat. Hade du UV-filter på? Motljusskydd? Antingen är det fel på ditt objektiv eller så är det något annat som inte är som det ska.
 

Slapokas

Aktiv medlem
Är du nöjd med din 60D?

Tjenare, har inte hört så mycket ifrån folk som har 60D. Är själv lite sugen på en sådan.
Hur tycker du att den är? kvalitén på stillbild och film. Har den någon bugg etc?

Jag ber om ursäkt att det är väldigt ot..
Annars tycker jag att filmen såg bra ut, kanske lite "instängt" ljud som någon annan skrev.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Låter otroligt att 17-55/2.8 blir sämre, objektiven presterar normalt likvärdigt och f/2.8 ger dig ett steg lägre ISO vilket borde ge dig ett BÄTTRE resultat. Hade du UV-filter på? Motljusskydd? Antingen är det fel på ditt objektiv eller så är det något annat som inte är som det ska.
UV-filter på 24-105 och motljusskydd. Ingedera på 17-55:an. Den är grym på andra sätt, skärpa bland annat. Men distortion och CA var hopplöst, då är mitt 24-105 milsvid bättre.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Tjenare, har inte hört så mycket ifrån folk som har 60D. Är själv lite sugen på en sådan.
Hur tycker du att den är? kvalitén på stillbild och film. Har den någon bugg etc?

Jag ber om ursäkt att det är väldigt ot..
Annars tycker jag att filmen såg bra ut, kanske lite "instängt" ljud som någon annan skrev.
Jag är nöjd. Inte jämställd med min 5D mk II men bra allaroundkamera och lite bättre med vinklingsbar skärm. Som sagt jag är nöjd.
 

Kimster

Aktiv medlem
Låter otroligt att 17-55/2.8 blir sämre, objektiven presterar normalt likvärdigt och f/2.8 ger dig ett steg lägre ISO vilket borde ge dig ett BÄTTRE resultat. Hade du UV-filter på? Motljusskydd? Antingen är det fel på ditt objektiv eller så är det något annat som inte är som det ska.
Jag finner det också otroligt att objektivet skulle orsaka den försämringen.

Men när man kör automat, vilket är dåligt på DSLR, så kan vad som helst hända. Rekommenderas inte.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag körde också med auto-inställningar när jag filmade med min 7D förut. Fast när jag väl testade manuella inställningar kom jag på att det var busenkelt och mycket bättre. :)
Ställ kameran på M, tiden på kortaste (1/60), bländaren på stort värde för långt skärpedjup, litet värde för bättre egenskaper i mörker på bekostnad av skärpedjup. Jag använder iof auto-ISO men det beror på att jag tycker att det inte spelar så stor roll vilket värde man har, det syns inte alls lika tydligt på rörligt som stillbild.
Autofokusera och titta på skärmen hur exponeringen ligger. Filma!
 
ANNONS