Annons

hur ska man göra för att få ett mörkt kort när det är ljust?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
vill fota ett glas med dricka och vill få bilden mörk.
men problemet är ju att det är ljust ute och här inne. hur gör man då?
ska man använda exposercompentation )heter de så) eller hur gör man?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det är ju det enklaste. Skruva den mot minus så långt det går, eller så långt du tycker du behöver, vilket som nu kommer först. Eller så gör du bilden mörkare i datorn efter exponeringen.
 

punchline82

Aktiv medlem
Ja, det är ju det enklaste. Skruva den mot minus så långt det går, eller så långt du tycker du behöver, vilket som nu kommer först. Eller så gör du bilden mörkare i datorn efter exponeringen.
men finns de inte risk att hela bilden blir mörk då?
vill ju ha ljuset på glaset men mörkt i bakrunden och runt omkring.
hur gör jag då?
 

JazzBass

Aktiv medlem
men finns de inte risk att hela bilden blir mörk då?
vill ju ha ljuset på glaset men mörkt i bakrunden och runt omkring.
hur gör jag då?
Manuellt läge och blixt på huvudmotivet. Välj typ samma exponeringsinställningar som du skulle få utan blixt och med exponeringskompensationen på -2EV. Det här ger dig en hyfsat mörk bild. När du sen slår på blixten (i TTL-läge) så hålls bakgrunden fortsättningsvis mörk medan huvudmotivet blir lagom upplyst av blixten. Det kan hända att du måste använda något hjälpmedel typ ett rör på blixten för att ljuset från den inte ska sprida sig alltför mycket. Testa.. :)


E: Såg att det kom lite nya inlägg medan jag skrev mitt. Kör med kortast möjliga slutartid och blixt. Stäng gardinerna i rummet och försök rigga upp en svart bakgrund som du sedan undviker i det längsta att belysa med blixten. Kanske inte ens behövs en blxit, en liten lampa kan räcka som belysning. Ställ glaset på en ren glasskiva så du inte får med nån bordsskiva eller nåt sånt i onödan. Dra vid behov ner blixteffekten. Använd stativ. Lycka till..
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Tycker du verkar vara på rätt väg. När det är ljust i rummet kan du använda något mörkt tyg som bakgrund, och även punktmäta mot själva glaset (eller innehållet) för att få rätt exponering.

Problemet är inte att bara få ljuset på glaset utan att bara mäta på glaset för att få exponeringen rätt. Sen kan du förstås också göra en del i efterbehandlingen.
 

punchline82

Aktiv medlem
Tycker du verkar vara på rätt väg. När det är ljust i rummet kan du använda något mörkt tyg som bakgrund, och även punktmäta mot själva glaset (eller innehållet) för att få rätt exponering.

Problemet är inte att bara få ljuset på glaset utan att bara mäta på glaset för att få exponeringen rätt. Sen kan du förstås också göra en del i efterbehandlingen.
så jag ska välja "spot" mätning alltså?
och mäta vid själva glaset..eller hur menade du?
 

punchline82

Aktiv medlem
Manuellt läge och blixt på huvudmotivet. Välj typ samma exponeringsinställningar som du skulle få utan blixt och med exponeringskompensationen på -2EV. Det här ger dig en hyfsat mörk bild. När du sen slår på blixten (i TTL-läge) så hålls bakgrunden fortsättningsvis mörk medan huvudmotivet blir lagom upplyst av blixten. Det kan hända att du måste använda något hjälpmedel typ ett rör på blixten för att ljuset från den inte ska sprida sig alltför mycket. Testa.. :)
ska testa de, tack för tipset.
 

apersson850

Aktiv medlem
Använd blixten lös från kameran och belys glaset från sidan.

När jag skrev mitt första svar svarade jag på din fråga om att få bilden mörk. Insåg inte att det var bakgrunden du vill ha mörk, men inte glaset.
 

Grimmer

Aktiv medlem
hur då?
har bara en extern blixt och den lyser ju upp hela bakrunden å allting..
hur ska man bara få ljuset på glaset?
Jag såg på bilden att du ville ha bakgrunden svart och inte bara mörk. Du skriver också att det är ljust inne och ute. Som jag ser det är det mörkt ute om du väljer att plåta på natten.
Ett sätt är att du ställer glaset på svart sammet eller en glasskiva och ser till att det är tomt bakom. Sen belyser du med blixten nära från sidan. Då blir bara glaset upplyst, eftersom det är tomt bakom. Kan du inte avfyra blixten utan att ha den på kameran så slå blixten snett mot något som reflekterar.
 

Kijana

Aktiv medlem
så jag ska välja "spot" mätning alltså?
och mäta vid själva glaset..eller hur menade du?
Ja, spotmätning om du har möjlighet till det. För samtidigt som du koncentrerar dig på att få glaset rätt exponerat så får du ju också bakgrunden mörk(are) eftersom den relativt sett blir underexponerad. (Förutsatt då att bakgrunden inte är en vit eller ljus vägg.)
 
ANNONS