Annons

går de att synka 2 blixtar med 1 synksladd?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
om man köper ett set studioblixtar då får man ju med 1 synkkabel. hur ska man då kunna avfyra den blixt som inte har nån sladd?
tex cyberphotos erbjudande där man köper ett billigt för 1900kr. hur ska man bära sej åt då?
om vi bortser från radiostyrd nu...vill kunna synka 2 blixtar med en kabel, om de går.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Blixt 2 triggas av ljuset från första blixten.

Man kan också om man vill använda kamerans egen blixt. I så fall triggas båda de andra blixtarna av dess ljus
 

punchline82

Aktiv medlem
Blixt 2 triggas av ljuset från första blixten.

Man kan också om man vill använda kamerans egen blixt. I så fall triggas båda de andra blixtarna av dess ljus
men kan man göra så med alla blixtar ute på marknaden?
de här är inte så avancerade grejer..de är dörr som gjort dom de kostar bara 1999kr
eller ska man köpa till nåt
 

ÅkeK

Aktiv medlem
men kan man göra så med alla blixtar ute på marknaden?
de här är inte så avancerade grejer..de är dörr som gjort dom de kostar bara 1999kr
eller ska man köpa till nåt
Vet inte om det funkar med alla blixtar men jag har själv köpt och nyss
fått hem det dörrpaketet från cyberphoto och där funkar det så.

Enda tillfället där det jag haft problem är om jag dragit ner blixtljuset väldigt mycket på den blixt som är synkad med sladd
 

punchline82

Aktiv medlem
Vet inte om det funkar med alla blixtar men jag har själv köpt och nyss
fått hem det dörrpaketet från cyberphoto och där funkar det så.

Enda tillfället där det jag haft problem är om jag dragit ner blixtljuset väldigt mycket på den blixt som är synkad med sladd
hur gjorde du så de funka?
fanns det en inställning på blixtarna?
var de de billiga paketet du köpte?
 

punchline82

Aktiv medlem
nu har jag ett dilemma.
ska ta de från början. jag har en sb900 och har kommit fram till att en blixt är för lite för studio foto. så nu är frågan. min budget är tajt:
är de bättre att jag köper en till blixt en sb600 eller ska jag sattsa på cyberphotos billiga studio kit?
tar gärna imot förslag och råd av er...vad blir bäst. kan seja att jag inte har någon studio så när jag ska plåta så måste jag ta med mej utrustningen till modellen eller hem till mej. vad blir bäst?
har inte råd med en sb900 och sb700 säljs inte än, vad ska jag göra?
 

ÅkeK

Aktiv medlem
hur gjorde du så de funka?
fanns det en inställning på blixtarna?
var de de billiga paketet du köpte?
Ja det var det billiga paketet för 1990.

Att sätt upp det är busenkelt, bara koppla in strömmen och sen synkkabel mellan endera blixten
och kamerans synkuttag eller PC-synkuttag. Behövde inte ställa in nåt för blixtarna där.
Manuell exponering och testa tills det ser bra ut.

Blixtarna har en ratt för att reglera effekten (hur mycket ljus),
en knapp om man vill få ett pip när de är uppladdade och
en knapp för att ha inställningsljus (bra också om man har mörkt i rummet )

Paketet är billigt och känns billigt men det FUNGERAR.
 

punchline82

Aktiv medlem
Ja det var det billiga paketet för 1990.

Att sätt upp det är busenkelt, bara koppla in strömmen och sen synkkabel mellan endera blixten
och kamerans synkuttag eller PC-synkuttag. Behövde inte ställa in nåt för blixtarna där.

Blixtarna har en ratt för att reglera effekten (hur mycket ljus),
en knapp om man vill få ett pip när de är uppladdade och
en knapp för att ha inställningsljus (bra också om man har mörkt i rummet )

Paketet är billigt och känns billigt men det FUNGERAR.
okej, bara man har båda blixtarna igång så synkar dom automatiskt med varandra, har jag förstått dej rätt då?
 
ANNONS