Annons

hur använda reflektor med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
om man kör med en speedlight i detta fall en sb900.
hur vet man vart reflektorn ska vara?
om man har studio blixtar då finns det ju lampor som visar vart ljuset faller men de gör de ju inte med en sb900. så hur ska man veta vart den ska vara?
att ta ett kort och sedan flytta den lite för att sedan ta ett till och ett till osv de måste ju finnas ett bättre och smartare sätt?
sen vet någon nå bra tips på en reflektor ställning?
lite svårt att luta den mot nåt så stämmer inte riknimngen osv...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Reflektorn ska vara så att blixtljuset eller något annat ljus reflekteras på ett snyggt sätt på det du fotar. Exakt var det är går ju inte att säger eftersom olika ljuskällor är på olika ställen, fönster, lampor och så vidare. Olika motiv ser ju också olika ut och behöver ljus på olika ställen.

Dock vet jag att det finns en del filmer på youtube där de går igenom ljussättning.

Inte för att vara elak nu, men om det ska finnas någon rimlig möjlighet att hjälpa dig kan du väl hålla dina frågor i en tråd, du har ju redan flera trådar där du ställer samma fråga. Det är mycket lättare att förklara när man slipper fundera och leta i olika trådar efter vad du undrar över.
 

punchline82

Aktiv medlem
Reflektorn ska vara så att blixtljuset eller något annat ljus reflekteras på ett snyggt sätt på det du fotar. Exakt var det är går ju inte att säger eftersom olika ljuskällor är på olika ställen, fönster, lampor och så vidare. Olika motiv ser ju också olika ut och behöver ljus på olika ställen.

Dock vet jag att det finns en del filmer på youtube där de går igenom ljussättning.

Inte för att vara elak nu, men om det ska finnas någon rimlig möjlighet att hjälpa dig kan du väl hålla dina frågor i en tråd, du har ju redan flera trådar där du ställer samma fråga. Det är mycket lättare att förklara när man slipper fundera och leta i olika trådar efter vad du undrar över.
okej, ja men tyckte inte att denna passade i tråden...
men de jag menar är hur man vet vart den ska placeras?
om jag har blixten med paraply från sidan tex och vill belysa ansiktet med reflektorn ska jag bara ta ca 10 bilder för att få en bild där ljuset faller..känns ganska tråkigt om man inte har tid på sej. då måste man ju bara chansa hela tiden och tro att här blir bra för att sedan se att den inte alls lyste upp ansiktet. då måste jag flytta den lite till osv tills den sitter...har man inte tid på sej så borde de ju finnas ett sätt att veta typ här ska den vara.
nu menar jag inte vart just reflektorn ska vara på just den modellen nu menar jag hur man vet att "strålen" sitter där den ska direkt så man slipper ta 100 bilder innan man får rätt...förstår du hur jag menar?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, det fins en mycket enkel regel för det läget. Ljuset som träffar en spegel reflekteras ut med exakt motsatta vinkeln som det faller in med.

Alltså lyser du på en spegel med en laserstråle 45° från vänster kommer laserstrålen att fortsätta i 45° åt höger. Lyser du 15° från vänster kommer den att reflekteras 15° åt höger och lyser du rakt mot spegeln, 90°, kommer strålen att reflekteras tillbaka på exakt samma sätt.

Tänk på det så ska du se att det blir lite lättare.

Mer exakt än så går det nog inte att säga sådär på rak arma utan att veta mer.
 

Karlan77

Aktiv medlem
Där finns en funktion på dom flesta speedlights som heter modelleringsljus.
(Kolla i handboken)
Aktivera den så ser du hur ljuset hamnar och hur skuggorna faller.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Blixtljus går rakt fram och reflekteras från en yta med samma vinkel som det kom in mot ytan. För att få en uppfattning om hur mkt man spiller i sidled är det bara att utlösa blixten som någon nämnt.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Där finns en funktion på dom flesta speedlights som heter modelleringsljus.
(Kolla i handboken)
Aktivera den så ser du hur ljuset hamnar och hur skuggorna faller.
Precis min tanke.

Du hittar den under de anpassade inställningarna för testbildknappen (se manualen c-22 längst ned). Där väljer du om testknappen skall ge en blixt (flash) eller om den skall ge ett modelleringsljus (lyser ca 3 sek).

När du sedan vill se hur du ska placera din reflektor tar du kameran (om du kör CLS) och trycker in granskningsknappen så tänds modelleringsljuset, eller så låter du en kollega trycka in testbildknappen på din SB-900.
 

gedjan

Aktiv medlem
Blixtljus går rakt fram och reflekteras från en yta med samma vinkel som det kom in mot ytan. För att få en uppfattning om hur mkt man spiller i sidled är det bara att utlösa blixten som någon nämnt.
Rätt, något som sitter från skolan sedan många år. Infallsvinkeln är lika med utfallsvinkeln.
 

rautio

Aktiv medlem
okej, ja men tyckte inte att denna passade i tråden...
men de jag menar är hur man vet vart den ska placeras?
om jag har blixten med paraply från sidan tex och vill belysa ansiktet med reflektorn ska jag bara ta ca 10 bilder för att få en bild där ljuset faller..känns ganska tråkigt om man inte har tid på sej. då måste man ju bara chansa hela tiden och tro att här blir bra för att sedan se att den inte alls lyste upp ansiktet. då måste jag flytta den lite till osv tills den sitter...har man inte tid på sej så borde de ju finnas ett sätt att veta typ här ska den vara.
nu menar jag inte vart just reflektorn ska vara på just den modellen nu menar jag hur man vet att "strålen" sitter där den ska direkt så man slipper ta 100 bilder innan man får rätt...förstår du hur jag menar?
Jag tycker du ska ta och rigga upp din setup, be en kompis in som statist och ta dina 100 eller 1000 eller 10000 bilder om det så krävs för att hitta var ljuset ska sitta och lära dej använda reflan. Vill du belysa modellen från sidan med paraply och fylla med ljus i ansiktet är det ju teoretiskt en ganska enkel ekvation inte sant. ljuset färdas från källan mot din reflektor och så styr du den dit du vill att ljuset ska vara, trial and error är nog mitt enda tips. Inget kommer utan att jobba fram det lite.
 
ANNONS