Annons

Lowepro mellanväggar

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan ett litet begagnat paket där bl a en Lowepro Nova 5 ingick. Många av mellanväggarna/etc fattas. Någon som har bra tips på material/tyg/etc för att göra egna?
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Liggunderlag i skumplast... nått tyg att sy fodral av tex nylon och sen kardborreband?

Klipp till bitar av liggunderlaget (finns billiga på tex Rusta eller Överskottsbolaget), sy ett fodral av tyget men lämna "flärpar" på kort lr långsida för att sy fast kardborrband!

Jäkligt pilligt men det går med hjälp av symaskin och en MASSA tålamod!

/Malin
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag skulle ta halvtjock skummgummi och lite tyg samt några kardborreremsor. Det borde funka. Måste du ha mellanväggar förresten? Jag har en nova 4 där jag får ner oändligt mycket mer utan efersom jag kan utnyttja hela utrymmet och dessutom ha objektiven monterade. Har t.ex. knakat ner en Nikon F100 med ett 80-200 2,8 monterat plus en Nikon F80 med ett 24-85 monterat. Blixten fick plats i facket utanpå och sen var det bara att köra.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Skumgummi skulle jag undvika.. iaf som mellanväggar.. det är för mjukt och har ingen stadga i sig självt. Inte när det gäller så tunna grejor som väggar iaf. Men det är jag. =)

/Malin
 

mganga

Aktiv medlem
Liggunderlägg känns smart och bra. Hade någon idé om att kombinera skumgummi med pappskivor själv...
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag tänkte inte ens på liggunderlag, det är ju kanonsmart! Men som sagt, jag är ju inte ett så stort fan av mellanväggar.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Daniel...

Smaken är olika vad gäller att transportera kameror. Men jag skulel själv aldrig ha kameror med gluggar monterade. Slängandes i en väska.

Din 80-200 är tung i jämförelse med kamerahuset. Bajonetten kan ta stryk om det blir utsatt för smällar, brytkrafterna kan bli gansak påfrestande.

Visst håller jag med dig om att det försvinner en del utrymme i väskan med mellanväggarna. Men om väskan är smart inredd innebär inte detta ett problem.

Känner även fotografer som precis som du har kamera med glugg på i väskan. Det är snabbare så...
 

Damocles

Aktiv medlem
Men dom ryggor som har plats att ha kamera med objektiv monterat i mittenfacken... lowepro, bland annat. Skulle det inte vara bra altså.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte exakt hur de ryggorna är uppbyggda. Men av de bilder jag har sett är de ju gjorda för att kunna ta ett större kamerahus med ett stort, ljusstarkt (och tungt) tele. Om det kommer ett slag eller kraftig stöt som träffar kamerahusets kant så blir krafterna på bajonetten stora iom att det då krävs mkt rörelse energi för att gluggen ska rubbas.

Däremot är det väl mindre troligt att sådant inträffar iom att ryggan är konstruerad som den är. Kamerahuset är högt upp och inte nära kanter som stöter i.
Annat är det i en axelväska som förmodligen är mera utsatt för omgivningens omilda behandling.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Johan:
Du har ett antal poäng där, men ibland har jag inte tid att montera av och på objektiven. Jag gjorde t.ex. i våras ett projekt om utsatta personer i stockholm och då var det väldigt smart att kunna sticka ner handen och få upp kameran "skjutklar" så att säga. När jag har min ryggsäck så är ju objektiven avmonterade, i alla fall de flesta eftersom lowepro anser att man kan ha några monterade.
Tror du att kameran tar stryk om man har den hängande i en rem om halsen med säg ett 80-200 monterat? I såna fall ligger de flesta pressfotografer jag känner risigt till...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Ja och nej.
Det är alltid påfrestningar på bajonetterna när tunga gluggar hänger i kameran.
Det är ju också skillnad på kamera och kamera.
Jag gissar att en F80 eller F100 är vekare i konstruktionen än en F5 t ex.

Pressfotograferna har sedan kanske inte så mycket till val när de kör med dubbla hus, den ena med 80-200 och den andra med t ex 20-35 eller 35-70.
Alternativt de ännu tyngre 70-200 och 28-70.

För en pressfotograf är ju också kameran ett kalkylerat förslitningsobjekt.
 

Teed

Aktiv medlem
Jag skulle göra mellanväggar av en tyn playwod skiva som är 0,2-0,3 mm den är ganska styv men ändo flexibel. Sedan på påda sidorna så skulle jag limma ett tunt liggunderlag ca 5mm, klä allt med ett groft tyg runt alltihoppa. På med karboreband.

så tyn plyvod kan du jöppa i en hobbyaffär, används till modelflygplan mm

//Tobbe
 
ANNONS