Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselbladfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Hejsan, har en hasselblad jag ska få låna. Allt verkar funka förutom att optiken inte går att sätta på.
Den "klickar" inte på plats.

Har något svagt minne att detta berode på något ganska enkelt och vanligt.... typ att man drog fram kameran med optiken avplockad eller något sådant.

Någon som vet vad detta kan bero på, länns dumt att lämna in den till typ LP-foto om det är lätt fixat skälv.
 

laha

Aktiv medlem
Troligen har slutaren löst ut. Om du inte kan se genom objektivet är det så. Du kan själv spänna slutaren och sedan montera objektivet på kameran. Om spegeln är uppfälld måste du först vrida på filmframmatningsratten.
På objektivets baksida finns ett ett mejselspår med en pil runt om. Vrid i pilens riktning till dess axeln snäpper fast. Sedan skall det gå att montera objektivet.
 

Shaggbom

Aktiv medlem
Trode också det kunde va detta, provade vrida den där saken ntidigare men sen när jag sätter på optiken klickar det och den åkte tillbaka utan att optiken fastnat.

men detta var någon månad sedan så ska testa igen vid tillfälle.
 

laha

Aktiv medlem
Trode också det kunde va detta, provade vrida den där saken ntidigare men sen när jag sätter på optiken klickar det och den åkte tillbaka utan att optiken fastnat.

men detta var någon månad sedan så ska testa igen vid tillfälle.
Kom ihåg att spänna upp kamerahuset med filmframmatningsratten INNAN du sätter på objektivet.
 

Tombos

Medlem
Här http: //www.photo-manuals.com/manual/hasselblad/
kan du kanske hitta manualen till kameran.
Lycka till
/Tommy
 

Shaggbom

Aktiv medlem
Har tagit hem sakerna nu iallafall, tror det beror på att de inte sitter en filmkasett på kameran... kan det vara det?

Spegeln är "uppfälld" och det går inte vrida på ratten.

Optiken går ju manuellt dra upp men fastnar ändå inte på kameran.

Tror jag får införskaffa en kasett och testa.
 

Shaggbom

Aktiv medlem
2 djupa sår i fingret senare lyckades jag få ett av 2 objektiv att fastna iallafall men kameran vill ändå inte ta bilder eller "dra" upp sig kan detta ha o göra med att jag inte har ett magasin?

Känns dumt o köpa ett magasin för typ 1000kr och sen är de något annat fel.
spegeln&slutaren är nere iallafall och objektivet fast.


Kameran har också en sån automatisk "winder" :D kan den störa de manuella... osäker om den ens går o plocka bort.
 
Senast ändrad:

Shaggbom

Aktiv medlem
Ok nu verkar det som att kamerans motor inte går att plocka lös men inte lyckats få fram om kameran ändå funkar manuellt.

För att skaffa nya batterier och en laddare till den där motorn känns dyrt.

Någon som vet om den går köra manuellt? Så om ja köper ett filmbackstycke så borde den rent tekniskt kunna fungera?
 

Olof B

Aktiv medlem
Vilken modell?

Hej Simon,

Att kameran inte vill dra upp beror inte på att något filmmagasin eller ej!

Vilken modell har du?
Det verkar som du skriver att du har en 500EL-variant.

Dessa använder tyvärr nickel-kadmium batterier som i dag inte går att få tag på längre. Det finns en adapter för att köra på 9-volts batterier. (finns att köpa via e-bay)
(Har du en 2000FCW så går den windern på vanliga AA batterier. Samma med CW-windern för 503CW och 503CXi)

Att dra upp objektiv använder du enklast en skruvmejsel.
Men se upp så att du inte slinter och sätter mejseln i bakre linselementet!

Skulle föreslå att du hör efter om någon har batterier att låna ut eller sälja, alternativt en 9-volts adapter och på så sätt får igång kameran.

Detta för att tar reda på på ett systematiskt sätt vad som kan vara fel innan du säljer en förmodligen helt fungerande kamera till underpris till någon som försöker lura dig.

mvh
Olof
 

Shaggbom

Aktiv medlem
hejsan, elx tror jag den heter (sitter på jobbet) den kör med 2 superstora batterier som jag aldrig tidigare sett.

Så du menar alltså att den inte går att dra upp om man inte har batteri till motorn.
Verkar ju stört att den inte ska funka manuellt men okey...

Kommer inte sälja kameran då det inte är min och snubben som har den gör sig aldrig av med något
så kommer kasta tillbaka den i en låda och så får den samla damm 20 år till....

Orkar inte beställa massa skit från ebay för att den ska funka heller utan hade det funkat med att bara köpa film mag hade de varit intressant.

Har typ 1.5 ICA kassar med film jag skulle behöva fota upp...
 

vifra

Aktiv medlem
Aldrig montera objektiv utan ström i kameran!

Alla Hasselblad:s EL(x) modeller måste ha laddade batterier i kameran när objektiv monteras.
Det säkerställer att kameran är framdragen och man slipper problem som du har råkat ut för.

Husen gör nämligen en framdragning först av allt om den inte redan är framdragen.

I värsta fall måste du gå in i huset bakifrån, lossa en platta och med en skruvmejsel få kopplingen att släppa.
På en ELX kan du inte dra fram filmen manuellt, utan måste ha batterier i kameran.

Har du inte sökt och läst manualerna som länkades i ett tidigare inlägg?
 

Shaggbom

Aktiv medlem
Ville bara ha svar på den frågan, att den inte kan användas manuellt.

Den for fortsätta samla damm i lådan under köksgolvet i studion :) Tråkigt med en sådan fin kamera man har sååå många andra trevliga att jobba med.

Inte haft tid att kolla manualen som länkades men fick svar på min fundering nu.
Tack för alla svar...
 

Shaggbom

Aktiv medlem
Aha nice, de där är ju smart...

Kameran ägs av ägaren till studion där jag har kontor. den har nog legat bra många år i en låda under köksgolvet.

Har nu långlånat den då ingen använder den men kan ja inte använda den lr behöver betala massa pengar för att få den o funka är de inte värt det då det inte är min.

Men den där batterilösningen verkar ju smidig.
spec då du kan använda filmrullar.
 

Shaggbom

Aktiv medlem
OK batteriet är gjord enligt specarna på sidan. Har kollat på "manualen" den gav dock inte så mycket information.

Jag satte in batteriet med optiken av och kameran inställd på L läge som skulle va locked för ex byte av batteri.

När jag satte den till O började den burra massa men inget hände och den slutade aldrig heller.

Provade sätta tillbaka på L och satte på optiken.

Satte den sedan på O igen

Då är den heldöd inget liv någonstanns och optiken sitter pall, går inte plocka lös.

För en gångs skull i teknikvärlden är jag helt lost..

Kanske man skulle lämna in den till typ LP foto lr något igentligen men man blir ju lite dumsnål ibland.

Någon som vet vad som är fel stod ju att den skulle klara 9v iaf och det är kopplat rätt.
 
ANNONS