Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider vid filmning, ngt off-topic

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, har en fråga som jag grunnat på ett tag som rör filmning med hederlig kemisk film. Är medveten om att detta är ett stillbildsforum, men chansar att någon av er har svaret.

En vanlig kamera reglerar ljus med bländare och slutare. Men som jag förstår det rinner filmen igenom filmkameran i en bestämd hastighet och då måste väl slutartiderna var demsamma, dvs en och samma slutartid. Då måste ljuset enbart regleras mha bländaren. Men förutom att det inkräktar på skapandet att enbart arbeta med bländaren vid olika ljusförhållanden så tycker jag mig sett när filmfotografen konternuerligt i en sekvens skapar större och mindre skärpedjup. Men hur går det till om slutaren är fast? Den borde ju hänga med bländarrörelsen?

Eller är jag ute och cyklar, har en filmkamera olika slutartider, men då måste väl slutartiderna vara konternuerliga?

Ja, ja sa att det var off-topic, men jag har tänkt på frågan några dagar nu och får den inte ur huvudet. :)

/Erik
 

Toby

Aktiv medlem
Nja, Utan att kunna allt för mycket om film så är det väl så att om man antar att filmkameran tar 15 bilder/sek så kan man ju använda säg alla slutartider som är kortare än kanske 1/60 sek (kameran behöver ju lite tid för att fixa slutare och sånt.
/Tobias
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sumpen skrev:
tycker jag mig sett när filmfotografen konternuerligt i en sekvens skapar större och mindre skärpedjup.
Ännu mer offtopic, men i Das boot är det en scen där jag är säker på att de har tiltat objektiv, men sen panorerar de och då försvinner tilteffekten. Jag *hajar* inte hur fan de kan göra såna där saker. Fasiken, med stillbild står man ju och fnular i en minut med att ställa skärpan.
 

skalmac

Aktiv medlem
På bättre (dyrare) filmkameror finns ofta möjlighet att styra slutartiden, mellan några slutarhastigheter, snabbare vid "action" och längre vid mörkt och långsamma motiv, men att byta bländare samtidigt som slutartid, tillhör nog bara riktigt dyra kameror (inte min fars gamla dubbelåttor)
 

Pingo

Aktiv medlem
Klippning

Bara, en tanke.

Idag scannas nästan all film och klipps digitalt. Där efter skapas en filmkopia. De effekter ni beskriver är ju inte direkt svåra att utföra i en dator. Det är ju också möjligt att effekten skulle kunna skapas i ett traditionellt klippbord.


/Pingo
 

Cj^

Aktiv medlem
en filmkamera tar 24 bilder/sek. en video kamera tar 25 bilder/sek. sedan finns det ju highspeed kameror som tar kring 100-180 bilder/sek. (används ofta vid explotioner m.m)
 
ANNONS