Annons

Mäta upp slutartiderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Hej, nu har jag dumma frågor igen! :)

Köpte en Agfa Billy Record 7.7 i risigt skick på Tradera, och den verkar ha fastnat på en slutartid eftersom väljaren inte påverkar tiden, ej heller B-läget fungerar. Den tid som kameran fastnat på ser snabb ut, kanske 1/100? Alternativen på kameran är 1/100, 1/50 och 1/25 plus B.

Finns det nåt sätt för en lekman att kolla upp slutartiden på ett ungefär? Det är inte värt att lämna iväg den till nån som tar betalt för att kolla då kameran kostade mig ca 25 kr och jag skulle säkert kunna köpa en helt fungerande för nån hundring om jag ville.

Tack för svar. :)
 

grummel

Aktiv medlem
Ta en bild på ett föremål som rör sig i en viss konstant (relativt hög) hastighet med stativ och samma sak med en annan kamera där du tar tre bilder. En med 1/25s en med 1/100 och en med 1/50. Sen jämför du dem.
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Jag tog mod till mig och rev kameran i bitar nu på kvällen. Det var inte så svårt som jag faktiskt trodde. Det visade sig att slutaren satt fast på 1/100 på grund av att det gamla fettet blivit RIKTIGT hårt och segt! Jag rengjorde med bensin och smorde upp lite försiktigt, så nu funkar alla tider samt b-läget! Jag kan så klart inte vara säker på att tiderna stämmer, men förutsättningarna är klart bättre nu. Fick dessutom chansen att rengöra alla linser på alla sidor, vilket blev bättre men inte riktigt hundra bra. Tror nog det duger; ska testa en rulle nån dag!

Tack för era svar förresten! Användbar info för framtiden. :)
 
ANNONS