Annons

Värt att köpa kalibreringskit?

Produkter
(logga in för att koppla)

r0ger

Avslutat medlemskap
Hej!
Sitter hemma med en Samsung Syncmaster 225BW med den (bildmässigt sett) impopulära
TN-panelen. Är det värt att köpa ex. Spider 3 Pro i hopp om att kalibrera skärmen och få mer
korrekta färger och vitbalans? De flesta av de bilder jag kommer redigera är ämnade för webbsida
men papperskopior kan också förekomma. Testade att printa ett julkort igår och det ljusa kortet på
min skärm blev vääldigt mörkt vid utskrift hos fotoaffären. Någon som har erfarenhet i kalibrering och
TN-paneler?
// Roger
 

j2^

Aktiv medlem
Du kan inte kalibrera den skärmen alls. Du kan _profilera_ den (vilket är vad du gissningsvis menar), och det kommer att göra en del skillnad.

Men du kommer ju fortfarande att vara begränsad till en färgrymd motsvarande ungefär sRGB.

Jag hade en 225BW, och upplevde att det största problemet var att den var väldigt ojämn i färgen över den synliga ytan, vilket gjorde profileringen ännu svårare.

Vidare måste du (som jag förstått det) upp till Elite om du vill kunna mäta och ställa in ljusstyrkan på skärmen. De flesta har sina skärmar ställda på på tok för hög ljusstyrka (eftersom de levereras så), detta kan förklara det du ser med "för mörkt vid utskrift".

Min "sekundärskärm" (samsung 940BW) levererades med en ljusstyrka ställd på 70 som standard (skalan går från 0-100). Jag fick dra ner den till 11 innan min Spyder 3 Elite sa att jag låg i närheten av de 100cd jag siktade på i ljusstyrka.
 

r0ger

Avslutat medlemskap
Ah.. kanske ska försöka och ställa in Samsungs Natural Color Pro och se hur
det ser ut med en pappersutskrift efter det. Kan ju printa ut och ställa in skärmen
några gånger för 2500 kronor som Spyder kostar ;)
 

rautio

Aktiv medlem
GRUNDREGEL, ifall du tänker göra print av dina bilder är en kalibrerad/profilerad skärm det första att ta itu med i din workflow. Utan den processen är bildbehandlingen något bortkastat, för du behandlar bilden då endast för din egen skärm för att ses bara på din egen skärm.
 

flygnord

Aktiv medlem
Vidare måste du (som jag förstått det) upp till Elite om du vill kunna mäta och ställa in ljusstyrkan på skärmen.
funkar bra med spyder 3 pro också, om vi inte talar om olika saker. vid profilering av min 24"-dell mätte den ljusstyrkan från skärmen, bad mig justera till ett visst värde, mätte igen osv.
 
ANNONS