Annons

fönstertittare och oförskämda personer

Produkter
(logga in för att koppla)

kirigoe

Aktiv medlem
Jag skickade just in detta inlägg till Norrköpings Tidningars debattsida. Det var en erfarenhet som gjorde mig väldigt upprörd och jag tar gärna emot kommentarer och egna erfarenheter av sånt som detta.

-----------------

Dessa fina sommardagar är det härligt att spendera tid i solen. Jag och min flickvän går ofta till Norrköpings parker för att sola och koppla av. Men nu har vi tröttnat på Himmelstadlundsfältet ordentligt, var gång vi har varit där har det börjat smyga omkring män förbi oss, sätta sig några tiotal meter ifrån oss och i det extrema fallet idag, gömma sig i buskage cirka 10 meter från oss. Det är oerhört kränkande att man inte ska få vara ifred utan ständigt vara omringad av "fönstertittare" och det gör mig rent av förbannad att inte få vara ostörd.

För att skrämma bort dem något idag tog jag fram min kamera för att fotografera runt oss, då en fotograferad person kom fram till mig och upplyste om att man minsann inte fick fotografera vem man vill för att det var kränkande, och indirekt hotade mig med fysiskt våld om jag inte slutade, närmare bestämt att "någon" kunde slagit ut mina tänder med min kamera. Mannen som uppgav sig för att vara fotograf för NT:s sportredaktion har tydligen inte studerat lagarna för huruvida fotografering får gå till i Sverige, inför minst tre vittnen hotade mig och betedde sig mycket obehagligt. I Sverige får man fotografera fritt från allmän plats utan tillstånd såvida objektet inte är ett skyddsobjekt med fotoförbud eller man befinner sig på privat mark och markägaren nekar dig tillstånd.

Måste jag behöva befinna mig på privata ägor för att inte bli ofredad? Och vad gäller fotografering kan jag bara beklaga att folk inte kan mer om svensk lagstiftning, speciellt om de tillhör NT:s anställda fotografer.

med besvikna hälsningar,
Daniel Netz
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
kirigoe skrev:
Och vad gäller fotografering kan jag bara beklaga att folk inte kan mer om svensk lagstiftning, speciellt om de tillhör NT:s anställda fotografer.
Det var knappast en fotograf från NT du träffade. Det är ju väldigt lätt att häva ur sig såna saker för att verka viktig och insatt. Om han sa "fotograf för sportredaktioen" så är det ju fel, eftersom sporten inte har några egna fotografer. Så funkar det inte på en morgontidning.

Sa han vad han hette? Hur såg han ut? Skulle du känna igen honom?
 

kirigoe

Aktiv medlem
jag tvivlade också på att han var journalist för en tidning, men han hänvisade till några bilder i sportsektionen på tidningen som han skulle ha tagit. jag skulle säkerligen känna igen honom, jag har en bild (dock på avstånd) och ett vittne brevid mig. fast han sa aldrig hans namn. det ska bli intressant att höra om tidningen har någon kommentar till debattinlägget.

en liten kul fotnot var att han "minsann förstod att jag kunde fota hans pormaskar från 50 meters avstånd" medans det var ett 100mm makro på kameran :D
 

carpelux

Aktiv medlem
En reflektion,
Ni befinner er på en allmän plats, varför får inte de personer som misshagar dig befinna sig på samma allmäna plats?
De är 10 m meter ifrån er, hur stort "fredat" avstånd anser du att du har rätt till?
 

Damocles

Aktiv medlem
Vet inte hur illa det måste vara för att man ska kunna säga sig kränkt.... men ofredande måste ju inte vara fysiskt har jag för mig....någon som kan lagarna lite bättre om det kanske.
 

kirigoe

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Vet inte hur illa det måste vara för att man ska kunna säga sig kränkt.... men ofredande måste ju inte vara fysiskt har jag för mig....någon som kan lagarna lite bättre om det kanske.
jag tror inte någon bröt några lagar vid händelserna igår, men syftet med inlägget var att det inte är trevligt längre att vistat i parkerna där det konstant gömmer sig medelålders män omkring, och speciellt inte trevligt när man blir konfronterad och hotat när man fotograferar dessa personer.
 

gors

Aktiv medlem
Alltså, jag tror inte jag fattar riktigt. Varför smyger män i buskarna tror du? Solar ni nakna, du och din flickvän?

Eller är det något alla solande par råkar ut för i parken i Norrköping? Smygande gubbar i buskarna?
 

jpersson

Aktiv medlem
kirigoe skrev:
syftet med inlägget var att det inte är trevligt längre att vistat i parkerna där det konstant gömmer sig medelålders män omkring
Jag har hört samma sak om oanständiga soldyrkare.

Det är aldrig roligt med smygtittare och jag vill på inget sätt försvara dem men det är väl knappast någon nyhet att våra parker ofta huserar en del ljusskygga individer. Är du verkligen förvånad över deras beteende? Är du verkligen förvånad över att folk reagerar när ni solar topless mitt i en mångkulturell storstad?
 

Fredrik Ivarsson

Aktiv medlem
Att de är på allmän plats samtidigt som ni gör det inte till ett ofredande enligt brottsbalken även om det kan kännas irriterande. Sen förstår jag inte vad mångkulturell stad hade med det hela att göra Jörgen?
 

KGS

Aktiv medlem
Du är förstås i din fulla rätt att fotografera vem du vill på allmän plats... men det är de också ;-)
 

carpelux

Aktiv medlem
kirigoe skrev:
jag tror inte någon bröt några lagar vid händelserna igår,
Den enda som bröt emot någon lag var nog du, eftersom du lägger ut bilder på oskyldiga människor på internet, och grundlöst anklagar dessa för att vara fönstertittare och oförskämda. Att du sedan skriver att du vill mala deras ädlare delar i en köttkvarn gör ju inte saken bättre.
Jag har svårt att tänka mig att PUL godkänner detta beteende.
 

jpersson

Aktiv medlem
Fredrik Ivarsson skrev:
Sen förstår jag inte vad mångkulturell stad hade med det hela att göra Jörgen?
Att det finns många värderingar i en storstad. Nakenhet är en känslig fråga och alla uppfattar det inte som naturligt. Jag säger inte att den ena åsikten är mer rätt än den andra men jag tycker nog att man är naiv om man tror att man kan sola topless i en storstad utan att folk reagerar. Om man nu väljer att göra det så får man väl till viss del ta en del av reaktionerna. Precis som att andra accepterar soldyrkarna i parkerna vare sig de vill det eller ej. I det här fallet rörde det sig nog om sjuka individer. Vad ser du för alternativ? Ska vi låsa in dem?
 

kirigoe

Aktiv medlem
för det första har jag aldrig kallat killen som konfronterade mig för föntertittare, för det andra var inte han så oskyldig som du verkar tro, han hotade faktiskt mig med våld.

jag menar heller inte att det är något lagbrott men det är väldigt obehagligt att inte få vara ifred, men jag antar att man måste varit där för att förstå hur äcklande det var.

ska jag behöva besöka privat mark i fortsättningen för att inte bli omringad och ofredad av dessa personer?
 
Senast ändrad:

carpelux

Aktiv medlem
Den rubrik som denna tråd har är "fönstertittare och oförskämda personer ". Syftar du inte på de personer vars bild du lagt ut? Om inte, varför denna rubrik?
 

Olle

Aktiv medlem
kirigoe skrev:
men syftet med inlägget var att det inte är trevligt längre att vistat i parkerna där det konstant gömmer sig medelålders män omkring
Eftersom jag snart fyller sextio är det kanske bäst att fråga innan jag beger mig till någon park där det eventuellt kan finnas solbadare. Är det värre med medelålders manliga parkbesökare eller spelar ålder och kön ingen roll?
Jag vill ju inte att någon av våra solbadande ungdomar skall känna sig kränkta bara för att jag genar genom parken. Då går jag hellre en omväg.

Olle, snart gubbe
 
ANNONS