Annons

Köpa ny bildskärm? - men vad?!

Produkter
(logga in för att koppla)

jempabempa

Medlem
Sliter mitt hår för tillfället :(
Helt plötsligt ser alla bilder ut som skit på min dator...

Så här ser min utrustning ut. Vaio VGN-FW11E, 2½ år som hittills funkat utmärkt
Lightroom 3.3 som hittills funkat bra

Sen köpte jag en extern skärm, en Samsung Synkmaster2770 som 'ALLA' sa va bäst när jag var runt bland olika butiker. Jag var noga med att berätta att jag jobbar med bildbehandling, men jo, denna va 'bäst'.

Det var galet svårt att få till riktigt bra bilder på denna externa skärm, men när jag valde HDMI kabeln blev resultatet avsevärt bättre (samsungsuporten sa att jag nog inte skulle se skillnad....)
När jag sen lyckades installera min gamla Pantone Huey så blev det nästan bra en liten stund.
Nu helt plötsligt så fungerar inte Huey'n, den är ikopplad men inget händer.
Det går inte att 'slå av' Huey'n i laptoppen och allt är väldigt ljust men all svärta i bilderna är på tok galet för mycket, det blir som svarta fläckar i bilderna.
Kopplar inte ens in Samsungskärmen, för dessutom så blev alla bilder i print jobbigt mörka :(

Har jag köpt fel skärm? Eller kan man få allt detta att funka?
Det känns surt att öppetköpet gått ut men man kan ju omöjligt jobba med en skärm som visar fel och att redigera bilder under tiden är ju otänkbart även om jag bara väljer laptoppen som innan.

Otroligt tacksam för hjälp!
Jenny
 

Walski

Aktiv medlem
Syncmaster 2770 har TN-panel, som är betydligt sämre än de så kallade IPS-panelerna på att hantera färger korrekt. Jag vet inte varför din Pantone inte fungerar, men det kommer nog vara svårt att ställa in din skärm på ett korrekt sätt.

Jag är rädd att du köpt fel skärm, om syftet var att fotoredigering.
 

jempabempa

Medlem
Tack, jag är rädd för att du har rätt :(
Får se om jag lyckas reklamera den, köpte den ju trots allt för att jag litade på 'experten' i butiken...

Tack för ditt svar!
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Om säljaren rekomenderade dig en bildskärm för bildbehandling, som har TN-panel, så vet han inte vad han pratar om. Du har köpt en kontorsskärm... Du ska absolut reklamera skärmen.

mvh
cf
 
ANNONS