Annons

köpa privat

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
hur funkar det när man handlar privat egentligen?
om varan skulle visa vara sönder eller inte alls överenstämma med beskrivningen är det bara att stå sitt kast då eller har man några rättigheter?
bör man skriva nåt slags avtal eller nåt?

har själv aldrig råkat ut för det, däremot min mamma tycks ha fått en vara som var paj. är det små summor så kan man ju leva med det men är det större är det ju mindre skoj
 

mganga

Aktiv medlem
Har handlat (och sålt) böcker, hifi-, kamera- och datorprylar i några år privat på nätet och har än så länge bara åkt på en nit en gång, en hårddisk som inte fungerade, och jag hade inte ork att "reklamera" den gången, det handlade om 100kr. Finns säkert luriga rötägg där ute men jag har sluppit dem :)
 

Chrissie

Medlem
När privatpersoner handlar med varandra är det Köplagen som gäller, aldrig Konsumetköplagen (bara om näringsidkare säljer till privatperson). Enligt Köplagen har du vissa skydd angående varans skick, hävningsrätt osv. Du har inte ett lika bra skydd som du skulle ha haft om du köpte varan i en affär. (Lagen anser att när privatpersoner handlar med varandra så har de båda lika mycket makt, istället för när den lilla konsumneten handlar från det stora företaget.)

Mitt tips till dig är att besöka Konsumentrådgivaren i din kommun (finns på t.ex. biblioteken eller i stadshusen). Dessa har oftast lättförståeliga sammanfattningar om hur Köplagen fungerar. Har du en specifik fråga kan jag försöka besvara den så gått jag kan, men det riskerar att bli långa uppsatser då.

Observera dessutom att du inte heller kan vända dig till ARN när det gäller tvist mellan privatpersoner.

Lycka till, Catharina
 

ariadne

Aktiv medlem
tack catharina, det bästa är nog att ta kontakt med konsumentrådgivaren ja. jag har noll koll på sånt där. köper man bara saker för småpengar så blir det liksom inte av att man kollar upp sånt där. men det skadar ju inte att veta
 

KGS

Aktiv medlem
När jag köper nåt privat brukar jag se till att jag kan träffa säljaren o klämma på prylen innan jag slår till. Ibland har vi åkt halva vägen var o mötts mitt ute i ingenstans. Men då har vi redan förhandlat klart om pris osv. Vi är överens om att om prylen ifråga håller vad säljaren lovat så får han alla pengar genast o cash.

Skulle det visa sej att det är en helt annan pryl eller i ett mycket sämre skick osv så är de bara att åka hem igen, kostar en del bensin ibland men det får man ta.

Skulle varan sedan visa sej ha nåt "dolt" fel så har du problem. Säljaren kan alltid hävda att du åstadkommit det genom en felhantering eller att något hänt i transporten efter att du lagt dina händer på varan. Det finns lagar som reglerar sånt med, men bevisbördan kan vara tung.

Köper du nåt du inte kan så mycket om, ta med dej en kompis som kan!
 

Chrissie

Medlem
Jag håller helt med KG! Lagens hjälp skall i princip komma i andra hand, men det är viktigt att hålla koll på lagen innan man förhandlar. Då vet man ungefär vad som kan hända eller vad man skall diskutera.
I första hand gäller alltid det avtal som du och motparten sluter, då Köplagen är dispositiv (innebär att reglerna och skydden i lagen kan avtalas bort, medan det aldrig kan göras i Konsumentköplagen). Även muntliga avtal är självklart bindande i svensk rätt.

Var vaken och ta med dig en kunnig vän om du inte kan så mycket om produkten. Om det skall skickas till dig, ha någon vid din sida när du öppnar paketet (kan ju hända saker på posten t.ex.). Vittnen är alltid bra.

Lycka till!
 
ANNONS