Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Med tanke på vilken enighet det råder här på Fotosidan i uppfattningen om Copyswedes senaste påfund om kopieringsskatt på externa hårddiskar - kan vi inte gemensamt fixa en namninsamling till stöd för denna skatts upphävande?

Har för mig att det för några år sedan genomfördes en liknande petition här på FS för några år sedan i ett annat ämne. Någon som vet hur man gör?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Det är ingen skatt men en avgift! En helt omotiverad och skum avgift som endast går ut på att plocka pengar av folk. Förmodligen kan det vara så att Copyswede inte får in så mycket i kassettavgift eftersom försäljningen av CD- och DVD-skivor med all sannolikhet har minskat märkbart. För att inte tala om video- och ljudkassetter. De vill väl genom den nya avgiften kompensera sig för det inkomstbortfall som de "drabbats" av. Det handlar ju om att de vill ha betalt för laglig privatkopiering. Och det innebär ju att de vill ha betalt för de bilder som fotointresserade tar och lagrar på externa hårddiskar. Och de kan ju aldrig påstå att pengarna skall ersätta artister o. dyl. för förlorade intäkter. Gör de det så ljuger de.
 

Tibor

Aktiv medlem
Kan någon berätta mer om vad Copyswede nu hittat på?

Jag har noterat att de kväver en avgift för kabeldistribution av SVT program där de som tar emot reedan har betalat upphovsrätten via sin TV-licens!
Copyswede verkar var a bra på att få betalt för sådant som redan är betalt en gång!
Borde absolut beivras!

EDIT: hittade artikeln:
http://www.fotosidan.se/cldoc/58647.htm

Det är ju helt absurt. . Upp til kamp! Skriv till era politiker. Häll ut ett ton k¨ålrötter framför riksdagshuset!
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Det handlar ju om att de vill ha betalt för laglig privatkopiering. Och det innebär ju att de vill ha betalt för de bilder som fotointresserade tar och lagrar på externa hårddiskar. Och de kan ju aldrig påstå att pengarna skall ersätta artister o. dyl. för förlorade intäkter. Gör de det så ljuger de.
Håller inte riktigt med dig där. För några år sedan fick jag oförhappandes en slant från Copyswede (som jag aldrig hört talas om innan) därför att mina bilder mig ovetandes hade visats i teve, till och med över hela Europa.
Men det hindrar mig förstås inte att vara mycket kritisk till kopieringsavgiften eftersom den är så ogenomtänkt.
Kan också förstå om Copyswede av någon anledning behöver större intäkter, men det här påslaget slår ju så snett så det är världens rundpall.
 

virvar

Aktiv medlem
Samma sak genomfördes i all hast och snabbt här i Finland före årsskiftet och avgiften gäller direkt efter 1.1.2011, men här är det bara musiker och film/tv-bolag som får pengarna och ingen kan vara utan att betala, vare sig du använder dessa saker enbart för dig själv privat eller för att driva affärsverksamhet som professionellt fotografi och dessa personer har protesterat mot detta kraftigt men det var bara musik och film industrin som man lyssnade på. Känns ju lite konstigt att en grupp bara får ta ut och kräva såna uppgifter. Lagarna börjar bli helt sjuka idag.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad jag inte kan förstå är att avgiften skall täcka "privatkopiering" - dvs en kopiering som är tillåten, t ex när jag köper en CD-skvia med musik och gör en kopia för eget bruk. Alltså, det är tillåtet, jag har betalt för originalet men ändå skall jag betala för att jag gör kopian! Jag förstår helt enkelt inte motiven för detta.

Att det dessutom blir helt löjligt eftersom det material jag har på mina USB-diskar till 99% är säkerhetskopior av mitt egna material och alltså inte alls avser kopior på någon annans upphovsrättsskyddade material.

Vari ligger logiken i att om jag kopierar materialet till en intern hårddisk så utgår ingen avgift, men om disken är extern ansluten skall man betala?

Sedan kan man ju ifrågasätta priset, 160 kronor per enhet. Hur kom man fram till detta? Varför inte per gigabyte? Varför skall en NAS-enhet där man själv skruvar i disken undantas, men enhet som är klar skall avigftsbeläggas. Var går gränsen? Var är logiken?
 

KGS

Aktiv medlem
CopySwede lät nyligen meddela att man nu infört en avgift för att vi har tillgång till SVT´s program via vår kabel-tv leverantör. Den gäller omedelbart. Och retroaktivt. Sedan den 1 januari FÖRRA året (då avgiften inte fanns) var den 80 öre per hushåll och månad + moms. Den 1 oktober höjdes den obefintliga avgiften till drygt en krona (25% höjning i en smäll) och snart ska den höjas igen.

Det blir inte jättemycket pengar per hushåll förstås, men varje hushåll har redan betalat sin kabel-tv till kabelbolaget och (får man anta) tv-licens.

Tydligen är förfarandet helt lagligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad jag inte kan förstå är att avgiften skall täcka "privatkopiering" - dvs en kopiering som är tillåten, t ex när jag köper en CD-skvia med musik och gör en kopia för eget bruk. Alltså, det är tillåtet, jag har betalt för originalet men ändå skall jag betala för att jag gör kopian! Jag förstår helt enkelt inte motiven för detta.
Ursprungligen så var tanken att ersättningen främst skulle täcka när du lånade en LP-skiva av Polaren Pär och spelade in den på kassettband eller spelade av musik från radion istället för att köpa singlar osv. Sedan dess har det väl gått utför en del i resonemanget...
 

Inkanyezi

Avslutat medlemskap
Ja logiken finns väl knappast alls.

Jag har nyligen skaffat två hårddiskkabinett som kostade 99 kr styck. När jag sätter i hårddiskar i dem så blir de externa hårddiskar, men hårddiskarna som jag köper har ju inga sådana gränssnitt, utan de sitter i kabinetten, som vid försäljningen inte innehåller någon hårddisk alls. Redan före den här avgiften får jag billigare extern hårddisk med de här kabinetten, och efter avgiften blir skillnaden ännu större, så jag kringår alltså det här med en skruvmejsel. Till och med skruvmejseln ligger med i förpackningen.

Den bristande logiken är så klart att jag som skapande utövare av ett antal olika verksamheter ska betala för någonting som är "avsett som stöd för intäcktsbortfall" för andra grupper skapande utövare, som är organiserade i de organisationer som samarbetar med Copyswede. Jag tycker att det liknar ren gangsterverksamhet. Liknande tendenser finns även hos STIM.
 

flygnord

Aktiv medlem
Precis som AFJ skriver så finns ingen logik..
Lite som att gevalia skulle ta ut en "koppierings-avgift" (sämsta ordvitsen på länge?) på alla sålda kaffekoppar eftersom det finns en risk att man bjuder någon utanför den närmaste kretsen på en kopp gevaliakaffe.

jag skulle personligen gärna vilja höra resonemanget kring hur copyswede fick mandat att själva välja vilka lagringsmedier de vill ta ut avgifter för, utan att riksdag eller juridisk instans kopplas in för ett godkännande..
 

alf109

Aktiv medlem
Man kan givetvis tycka vad man vill om detta, personligen tycker jag att det är fel att debitera alla över en kam och inte bara brukarna. Men innan man hetsar upp sig för mycket kan man åtminstone gå in på deras hemsida och ta reda på lite fakta om vilka de är, på vilkas uppdrag de jobbar, till vad pengarna går och så vidare så behöver det inte bli så mycket spekulation.
http://www.copyswede.se/
 

Kijana

Aktiv medlem
Men ändamålet helgar ju inte medlen, Alf. Oavsett vilka fina tankar som ligger bakom införandet av avgiften så är den inte genomtänkt. Bara att Copyswede pressade igenom förslaget utan att lyssna till andra säger väl en del.

Hur var det nu, var inte vägen till helvetet kantad av goda föresatser?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Men ändamålet helgar ju inte medlen, Alf. Oavsett vilka fina tankar som ligger bakom införandet av avgiften så är den inte genomtänkt. Bara att Copyswede pressade igenom förslaget utan att lyssna till andra säger väl en del.

Hur var det nu, var inte vägen till helvetet kantad av goda föresatser?
Men nu så finns de ju helt uppenbart ett flertal medlemmar här på FS som inte alls fattat grunden till avgiften, utan har en helt felaktigt uppfattning om vad som ligger bakom.

Blir ingen bra debatt om man debatterar utifrån grava missförstånd.

Avgiften handlar trots allt om att kompensera upphovsmän för den lagliga kopiering som vi tillåts här i Sverige.

Visst kan man diskutera hur Copyswede drar in pengarna till det här, sättet känns inte helt genomtänkt.
Men det är väl rimligt att upphovsmännen får betalt för sitt arbete, även när det gäller legal kopiering, eller?

För tydligheten skull, så är frågan inte ställd till dig Kijana, utan är mer retorisk.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Men det är väl rimligt att upphovsmännen får betalt för sitt arbete, även när det gäller legal kopiering, eller?

För tydligheten skull, så är frågan inte ställd till dig Kijana, utan är mer retorisk.
Javisst, de bör få betalt men varför skall de få betalt varje gång jag köper en ny hårddisk för att lagra mina bilder på?

Varför skall de ha betalt när jag köper en mp3-spelare som jag skall lägga över mina cd-skivor på, jag har ju redan betalat för cd-skivan?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Javisst, de bör få betalt men varför skall de få betalt varje gång jag köper en ny hårddisk för att lagra mina bilder på?

Varför skall de ha betalt när jag köper en mp3-spelare som jag skall lägga över mina cd-skivor på, jag har ju redan betalat för cd-skivan?
Men då återstår hur vi ska lösa betalningen istället?
Hur ser ditt förslag ut?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Men då återstår hur vi ska lösa betalningen istället?
Hur ser ditt förslag ut?
Jag kanske bör förtydliga mig. En upphovsman bör få betalt för sitt arbete men det får han/hon ju när jag köper deras verk. Varför skall han/hon få det när jag lägger över den på min mp3-spelare? Det spelar väl ingen roll vad jag gör med mitt exemplar efter köpet; vill jag rippa skivan och sedan bryta den i småbitar är det min ensak. Säljer jag den vidare får jag ju högst halva kostnaden tillbaka, då har det ändå kostat mig närmare 100kr att lägga den på mp3-spelaren.

I mina ögon är det här mest ett desperat försök från Copyswede att rädda sina egna intäkter i en tid när privatkopieringen minskar och det har de ju också erkänt; de måste vidga definitionen för att folk köper färre och färre tom-skivor.

Att dessutom fler och fler verk (musik/film/mjukvaror) förses med kopieringsskydd och DRM som försvårar eller "omöjliggör" kopiering borde ju vara ett skäl att minska avgiften, inte höja den. Alternativt så innebär detta att det är tillåtet att knäcka den här typen av skydd för att kunna kopiera en dvd-film till en NAS?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Märklig argumentation där.

Jag kanske bör förtydliga mig. En upphovsman bör få betalt för sitt arbete men det får han/hon ju när jag köper deras verk.
Det Copyswede ersätter upphovsmän är ju den kopiering till andra, som är laglig, och som sker till andra personer, som inte betalat för den aktuella skivan.

Varför skall han/hon få det när jag lägger över den på min mp3-spelare? Det spelar väl ingen roll vad jag gör med mitt exemplar efter köpet; vill jag rippa skivan och sedan bryta den i småbitar är det min ensak. Säljer jag den vidare får jag ju högst halva kostnaden tillbaka, då har det ändå kostat mig närmare 100kr att lägga den på mp3-spelaren.
Nu blandar du ihop begreppen friskt.
Att "kopiera" din CD-skiva till en MP3 är inte det Copyswede ersätter upphvosmännen för.
Se ovan.

I mina ögon är det här mest ett desperat försök från Copyswede att rädda sina egna intäkter i en tid när privatkopieringen minskar och det har de ju också erkänt; de måste vidga definitionen för att folk köper färre och färre tom-skivor.
Privatkopieringen minskar väl inte alls.
Däremot så sker den i allt mindre omfattning till just CD-skivor, och i allt större omfattning till hårddiskar.
Därav minskar Copyswedes intäkter, och möjligheter att betala upphovsmännen den ersättning som jag anser vara rättmätig i grunden.

Som jag ser det är en förändring av kassettavgiften från att bara gälla CD-skivor rätt.
Däremot finns det i min mening skäl att diskutera hur förändringen görs bäst.

Att dessutom fler och fler verk (musik/film/mjukvaror) förses med kopieringsskydd och DRM som försvårar eller "omöjliggör" kopiering borde ju vara ett skäl att minska avgiften, inte höja den. Alternativt så innebär detta att det är tillåtet att knäcka den här typen av skydd för att kunna kopiera en dvd-film till en NAS?
DRM beror ju i grunden på all olaglig kopering/fildelning som sker, och kan knappas kopplas till vare sig Copyswede eller den kopiering som faktiskt är tillåten.
Hade "vanligt folk" respekterat lagstiftning och andras arbete så hade DRM knappas existerat.

Sedan kan man diskutera om DRM är rätt väg att gå, men det är en helt annan diskussion.

Nu ska jag iväg och jobba, så ev. svar kan dröja.
 

Anders Östberg

Guest
Kollektiv bestraffning? Tycker inte vi borde hålla på med sådant i Sverige.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det Copyswede ersätter upphovsmän är ju den kopiering till andra, som är laglig, och som sker till andra personer, som inte betalat för den aktuella skivan.
Ja, det är åtminstone vad de påstår och vad som är den ursprungliga tanken. Jag är synnerligen skeptisk till att det verkligen är det tankesättet som verkligen finns "bakom murarna". Sedan, som nämnts, görs allt för att hindra kopiering vare sig den är laglig eller inte i många fall. Kan sakerna inte kopieras är det inte heller rimligt med någon privatkopieringsavgift.

Vidare tycker jag att det kan ifrågasättas vad som träffar mest rätt; Att man tar ut privatkopieringen på försäljningspriset för produkterna eller på hårddiskar och annat som används till helt andra ändamål i stor omfattning. När t ex CD-skivan säljs vet försäljaren att det är tillåtet att kopiera och då borde det redan finnas med i priset. Förr kunde man någorlunda hävda att man träffade någorlunda rätt när det handlade om kompaktkassetter. Det är svårt att hävda med externa hårddiskar och USB-minnen.

Privatkopieringen minskar väl inte alls.
Har du något som stödjer detta påstående? Vad är det som kopieras som kopieras i ökande omfattning som ingår i sk privatkopiering?

Jag ser det som högst rimligt att den minskar när utvecklingen går mot DRM-skräp och strömningstjänster som Spotify. Olaglig nedladdning från nätet ska ju inte ersättas, vilket torde vara det som förekommer mest eftersom det är enklaren än att springa till kompisen som ändå inte köpt några CD-skivor. Inte heller ska det lämnas ersättning för kopior på olagliga kopior.
 
ANNONS