Annons

Ang. Restaurang fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag ska fotografera två restauranger imorgon och vill gärna veta lite hur jag ska ta betalt, det är mitt första jobb så skulle vara tacksam för svar. Teknisk information får gärna också förkomma, jag har två gluggar och ska ev. köpa blixt idag.
 

Inkanyezi

Avslutat medlemskap
En viktig sak är att se till att avtala publiceringsrätt med eventuella kunder som kan identifieras på bilderna. Visserligen inte fotografens ansvar om det är beställning, utan den som ska använda bilderna i reklam, men det är värt att tänka på.
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Vad är en normal faktura för ett sådant jobb?

Hur?
Lättast är väl kontant ;)

/Stefan
Haha ja där fick jag nog skylla mig själv lite, men alvarligt, vad ligger priserna för ett sådant jobb på, vi säger att företaget vill ha 5-10 bilder, vad kan man ta för det? Jag tänkte att jag kör med 100% nöjd garanti innan dom får hosta upp pengar :D kan ju vara bra att veta då vad marknadsvärdet för ett sådant uppdrag är och innebär. Självklart får dom betala resekostnader.
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag ska fotografera under förberedelser

En viktig sak är att se till att avtala publiceringsrätt med eventuella kunder som kan identifieras på bilderna. Visserligen inte fotografens ansvar om det är beställning, utan den som ska använda bilderna i reklam, men det är värt att tänka på.
Jag ska fotografera medans dom förbereder ett begravningsfika, för att dom vill uppdatera sin hemsida.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har du ett företag eller är det privat?

Hur mycket tid kommer du att lägga ner på projektet (Fotosession + efterarbete i datorn)?

Hur många bilder vill kunden ha?

Hur mycket värderar du din tid till?

Lägg ihop dessa värden så har du priset

Jag vet av erfarenhet att efterarbetet för att få en nöjd kund är ganska omfattande, räkna inte med att du bara kan konvertera RAW-filerna till jpg och skicka över dom.

Lycka till
 

erro.se

Aktiv medlem
Du ska alltså göra två fotojobb imorgon, men ni har inte kommit överrens om betalning innan?

Och du funderar på att köpa blixt bara några timmar innan jobben?
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Ursäkta, förlåt men vart är svaren :D

Du ska alltså göra två fotojobb imorgon, men ni har inte kommit överrens om betalning innan?

Och du funderar på att köpa blixt bara några timmar innan jobben?
Ursäkta mig men jag var inte ute efter kritik utan svar som kan hjälpa mig, jag vet mycket väl att det ser illa ut. Jag har dessutom fasta priser men vet inte om dom håller, hade tänkt mig att se hur ni såg på saken innan.
Jag skrev att 5-10 bilder och ja självklart ska jag redigera bilderna antingen i ps cs4 eller i lightroom, när det gäller blixt så ja jag ska köpa en imorgon. Jag tycker att företaget i sig ska ha en möjlighet att välja bilder alternativt inte ha några bilder om dom blir missnöjda. Eftersom att jag är ny på området så ser jag det som priviligie om företaget väljer mina bilder snarare än att dom ska bli påkastade ett pris för något som inte håller. Då går man halva vägen var.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Ursäkta mig men jag var inte ute efter kritik utan svar som kan hjälpa mig, jag vet mycket väl att det ser illa ut. Jag har dessutom fasta priser men vet inte om dom håller, hade tänkt mig att se hur ni såg på saken innan.
Jag skrev att 5-10 bilder och ja självklart ska jag redigera bilderna antingen i ps cs4 eller i lightroom, när det gäller blixt så ja jag ska köpa en imorgon. Jag tycker att företaget i sig ska ha en möjlighet att välja bilder alternativt inte ha några bilder om dom blir missnöjda. Eftersom att jag är ny på området så ser jag det som priviligie om företaget väljer mina bilder snarare än att dom ska bli påkastade ett pris för något som inte håller. Då går man halva vägen var.
Skit i vad vissa skriver,

Men låt inte företaget utnyttja att de tillfrågade dig, behöver de marknadsföringsmaterial så ska de betala för det.

säg att du vill ha 10.000 för jobbet(du är ju amatör), skrattar de så kan ni väl förhandla!
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Är det ett rimligt pris?

Skit i vad vissa skriver,

Men låt inte företaget utnyttja att de tillfrågade dig, behöver de marknadsföringsmaterial så ska de betala för det.

säg att du vill ha 10.000 för jobbet(du är ju amatör), skrattar de så kan ni väl förhandla!
Haha, riktigt så mycket pengar vill jag inte ha, jag har så det räcker och planen är att jobba för bra priser, jag har inga utgifter och företagen är rika för att dom valt rätt, det ger jag dom möjligheten till att fortsätta med samtidigt som jag har ett rent samvete. Hade tänkt mig 3000:- om dom väljer mina bilder. Men det är klart det beror ju helt på kvalitet. Huvudsaken är att alla kunder är nöjda kunder. Men är 3000:- ett bra pris?
 

Candersson

Aktiv medlem
Hm.. "inga utgifter"?
OK, men hur du än räknar så har du en gång betalt utrustningen vilket innebär att du har en avskrivning. Så en sorts kostnad finns ju att räkna med...
Se Mikaels svar ovan hur man bör räkna.

Utan att jag vet vad du har för utrustning och vad dina andra kostnader är (lokaler etc. etc.) så låt oss räkna med 700:-/tim.

Uppdraget 3 timmar på plats = 2.100:-

Därefter tillkommer bildbearbetning (och urval), låt oss räkna med 20min per bild, 12 bilder = 4 tim = 2.800:-

Det ger då 4.900:- + moms

(+ reskostnader förståss...)

Edit: Detta är alltså en väldigt grov beräkning som du förstår!
 
Senast ändrad:

FiCa1

Aktiv medlem
Jag ska fotografera två restauranger imorgon och vill gärna veta lite hur jag ska ta betalt, det är mitt första jobb så skulle vara tacksam för svar. Teknisk information får gärna också förkomma, jag har två gluggar och ska ev. köpa blixt idag.

Ska du försörja dig på såna här jobb? I så fall:
  1. Vad betalar du i hyra?
  2. Hur mycket har du investerat i utrustning?
  3. Hur mycket av utrustningens värde avskrivs varje år?
  4. Vad kostar transporter etc. för att fullfölja uppdragen?
  5. hur mycket behöver du ta ut i lön?
  6. Hur mycket måste du skatta?
  7. Med mera, med mera

Sen är det bara att räkna på vilken timpeng du behöver för att gå runt. 3.000 för ett sådant här uppdrag räcker inte långt. Jag har engagerats som föreläsare och då har jag tagit 2.000 kr/tim minus 30% skatt. Och då har uppdragsgivaren bekostat lkp och reseersättning. Och min förtjänst har inte varit särskilt stor p.g.a. restider, förberedelser m.m. / mvh FiCa1
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Hm.. "inga utgifter"?
OK, men hur du än räknar så har du en gång betalt utrustningen vilket innebär att du har en avskrivning. Så en sorts kostnad finns ju att räkna med...
Se Mikaels svar ovan hur man bör räkna.

Utan att jag vet vad du har för utrustning och vad dina andra kostnader är (lokaler etc. etc.) så låt oss räkna med 700:-/tim.

Uppdraget 3 timmar på plats = 2.100:-

Därefter tillkommer bildbearbetning (och urval), låt oss räkna med 20min per bild, 12 bilder = 4 tim = 2.800:-

Det ger då 4.900:- + moms

(+ reskostnader förståss...)
Yes så får vi räkna med att jag inte är speciellt van som fotograf och vill väldigt gärna arbeta utifrån kundens behov, dom kan ju inte använda bilderna om dom inte köper det som jag har att erbjuda, jag arbetar hemifrån har ingen lokal hyra och kameran är köpt för pengar som ändå fanns där. Men det är klart efter behov och att jag lär mig arbeta med en säkerhet så kanske priset stiger.
 

Candersson

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, men.
Om pengarna fanns där eller inte har egentligen ingen betydelse. Utrustningen har ett värde som minskar enligt en avskrivning på x antal år. En lokalhyra har du alltid, oavsett om du sitter hemma.

Ska du göra en seriös bedömning så måste du ta med alla de parametrar som Finn räknar upp ovan.
(Det framgick inte heller om du har företag eller inte)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Yes så får vi räkna med att jag inte är speciellt van som fotograf och vill väldigt gärna arbeta utifrån kundens behov, dom kan ju inte använda bilderna om dom inte köper det som jag har att erbjuda, jag arbetar hemifrån har ingen lokal hyra och kameran är köpt för pengar som ändå fanns där. Men det är klart efter behov och att jag lär mig arbeta med en säkerhet så kanske priset stiger.
Har inte riktigt förstått vilken relation du har med kunden och vad ni kommit överens om.

Som det låter har ni inget avtal och de ska EFTER att du fotat och jobbat med bilderna besluta om de vill köpa dom eller inte, hmmmm

Du sitter i en ganska dålig sits rent förhandlingsmässigt, du gör allt jobb och SEN ska du få besked om de vill köpa bilderna.

Men som sagt, trots att du inte lyssnar på några råd, Lycka till med jobbet


Om du bara har en blixt (monterad på kameran) så tror jag att du får svårt att få bra bilder i en större restaurang, testa att låna några studioblixtar från kompisar som har det
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, men.
Om pengarna fanns där eller inte har egentligen ingen betydelse. Utrustningen har ett värde som minskar enligt en avskrivning på x antal år. En lokalhyra har du alltid, oavsett om du sitter hemma.

Ska du göra en seriös bedömning så måste du ta med alla de parametrar som Finn räknar upp ovan.
(Det framgick inte heller om du har företag eller inte)
Jag har ett företag, jag fick sent 2010 skriva kontrakt med en bildbyrå, vilket resulterade i att jag behövde ny utrustning, den historien slutade med att jag startade eget via arbetsförmedlingens hjälp. Eftersom att jag har diagnosen adhd så fick jag dessutom ett bidrag på ex antal tusenlappar för att köpa in material. Jag skapade en ideè som både arbetsförmedling och konsulter tyckte var utmärkt, igår så började jag att arbeta och fick två jobb direkt som jag ska göra imorgon samt ett modell jobb som jag ska göra imorgon. Alltså tre jobb från första dagen. Nu kommer vi till dom ex antal problem jag givit uppgifter om här samt problematiken att förstå sig på en dyrare kamera modell. Dock så börjar några bitar falla på plats, jag arbetar dygnet runt för att förstå och utvecklas. Jag har väntat i en månad med allt just bara för att lära mig grunderna med kameran och nu så resulterar det i att jag helt enkelt får gå ut enkelt.

Jag har inte någon hemsida, bara portfolion via fotosidan och den reklam jag gjort är enbart via vänner, men det är ingen korkad affärs ideè det som brister är mer osäkerheten omkring min proffesion som jag vet kommer att växa med tiden.
Jag tänker bilder, drömmer bilder, lever med tanken och drömmen om att utvecklas. Kort sagt jag älskar detta! Samtidigt så kräver jag inte mycket till att börja med, jag och min familj är vana att leva på existens nivå efter att jag jobbat som kock i fem år samt att min sambo studerat i fem, hon är nu färdig utbildad som social psykolog/ beteende vetare så vi låter våran ekonomi växa med tiden och erfarenheterna.

så! lite livshistoria :D
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Vad bra!

Har inte riktigt förstått vilken relation du har med kunden och vad ni kommit överens om.

Som det låter har ni inget avtal och de ska EFTER att du fotat och jobbat med bilderna besluta om de vill köpa dom eller inte, hmmmm

Du sitter i en ganska dålig sits rent förhandlingsmässigt, du gör allt jobb och SEN ska du få besked om de vill köpa bilderna.

Men som sagt, trots att du inte lyssnar på några råd, Lycka till med jobbet


Om du bara har en blixt (monterad på kameran) så tror jag att du får svårt att få bra bilder i en större restaurang, testa att låna några studioblixtar från kompisar som har det
Vem är det som påstår att jag inte tar in det ni säger/påstår? Har du sett vilket ljus platsen har. Jag har lärt mig en sak på fotosidan och det är att det sällan är de tekniska detaljerna som gör en bra bild, men som det proffs du är så kanske du redan räknat ut det? Inget illa ment men det här inlägget kändes nästan lite som ett påhopp snarare än ett seriöst svar på en osäker forum fråga. Jag bad om hjälp och inget annat.
 

Candersson

Aktiv medlem
OK Erik. Det var ett uttömmande svar :)
Eftersom du har eget företag så bör du ta hjälp av en revisor med lite enkla tips så här i början. De kan också förklara närmare hur du räknar ut dina kostnader och framförallt hur du bör prissätta din tid baserat på ditt företags kostnader.

Om du sen väljer att sätta priset på dina första uppdrag lägre (och kanske baserat på grova estimat) är helt upp till dig själv.

Det låter ju jättebra med att du redan fått uppdrag.
Lycka till med ditt nya jobb! thumbup.gif
 

LindbergJ

Aktiv medlem
OK Erik. Det var ett uttömmande svar :)
Eftersom du har eget företag så bör du ta hjälp av en revisor med lite enkla tips så här i början. De kan också förklara närmare hur du räknar ut dina kostnader och framförallt hur du bör prissätta din tid baserat på ditt företags kostnader.

Om du sen väljer att sätta priset på dina första uppdrag lägre (och kanske baserat på grova estimat) är helt upp till dig själv.

Det låter ju jättebra med att du redan fått uppdrag.
Lycka till med ditt nya jobb! Visa bilaga 113083
Ja och tack för all information som jag fått på dom sista inläggen, jag ser inte allt på det viset, jag har väldigt svårt för att rada upp saker. För mig är det enklare med svar och raka besked än det är med var bit på sin plats, det kan bero på min diagnos. Men som några skrivit så uppskattar jag att ni gett mig lite information om hur jag ska se på saken. Jag tror med lite erfarenhet så kommer det här bli ganska bra. Om man inte vågar kasta sig ut så blir man aldrig något och för att citera min favorit författare " Om man vill något riktigt mycket så kämpar hela universum för att det ska ske, men om du inte tar tag i dina drömmar så slutar det med att du blir gammal och bitter".
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har du sett vilket ljus platsen har. .
Ganska uppenbart att jag inte gjort det,

Jag har lärt mig en sak på fotosidan och det är att det sällan är de tekniska detaljerna som gör en bra bild, .
Det är en komponent i en bra bild att ha baskraven, bra ljus, bra skärpa bra komposition, kalla dessa tekniska detaljer du


men som det proffs du är så kanske du redan räknat ut det? .
Låter mer som en förolämpning av en som på ett konstruktivt sätt ger dig input på vad du ska tänka på, att föreslå studioblixtar gentemot en kameramonterad blixt är hjälp, har jag sagt att jag är proffs?

Inget illa ment men det här inlägget kändes nästan lite som ett påhopp snarare än ett seriöst svar på en osäker forum fråga.
Var hittar du påhoppet, jag tolkade det du sagt tidigare om att du inte har ett avtal med kunden vilket sätter dig i en dålig förhandlingsposition, du gör allt jobb utan att ha en aning om de vill ha bilderna i slutänden


Teknisk information får gärna också förkomma, jag har två gluggar och ska ev. köpa blixt idag Jag bad om hjälp och inget annat.
men om inte restaurangen är helt inglasad med det ljusinsläpp som detta innebär och dina gluggar som du har idag (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM) mest troligt inte kommer att räcka till utan blixt så kommer du att behöva blixtar, en kameramonterad blixt ger en mycket platt och hård bild, en studioblixt/eller speedlight placerad en bit från kameran i rätt vinkel ger en helt annan dimension till bilden
 
ANNONS