Annons

analog kamera

Ragny

Ny medlem
Undrar om någon kan tipsa om en bra analog systemkamera för nybörjaren. Jag vill köpa någon prisvärd begagnad kamera för kanske max 3000 kr.
Tanken är att jag ska lära mig att fotografera och sedan framkalla i mörkrum. Det blir bara svartvitt, åtminstone till en början.
Tacksam för alla tips!
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om en bra analog systemkamera för nybörjaren. Jag vill köpa någon prisvärd begagnad kamera för kanske max 3000 kr.
Tanken är att jag ska lära mig att fotografera och sedan framkalla i mörkrum. Det blir bara svartvitt, åtminstone till en början.
Tacksam för alla tips!
Nikon -f-80 .En av dom -BÄTTRE- Analoga kamerorna .Har ägt en i 14 -år .En ricktig arbetshäst .Hälsningar Krillan 54 .
 

Graal

Avslutat medlemskap
Photax säljer 2 modeller helt nya analoga systemkameror. Phenix DC828N med Pentax K-bajonett. Pris kamerahus 1580:-. Phenix DN66 med Nikon-bajonett för såväl F- som AF-optik. Pris kamerahus 2785:-. Av dessa tror jag DN66 är av bäst kvalitét, dessutom behövs batterier endast för exponeringsmätaren. Ingen tids-automatik dock utan "bara" manuell mätning och inställning. Men då lär man sig bättre och förstår det här med tid och bländare på ett annat sätt. Finns mycket begagnad och bra Nikon- och Pentax K-optik till de här kamerorna också, t.ex på Tradera. Pentax K lite billigare tror jag men alls inte sämre.
 

Mesch

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om en bra analog systemkamera för nybörjaren. Jag vill köpa någon prisvärd begagnad kamera för kanske max 3000 kr.
Tanken är att jag ska lära mig att fotografera och sedan framkalla i mörkrum. Det blir bara svartvitt, åtminstone till en början.
Tacksam för alla tips!
För de pengarna får du ju rena proffsprylarna.

Som den Nikon-nörd jag är rekommenderar jag en hyfsat modern Nikon.
Köp en Nikon F100 för 1000-1500:- En riktigt fin semi-pro kamera som kostade mer än de tiodubbla ny.

Annars är en Nikon F80 lite lättare, mindre och billigare men ändå riktigt bra.

Normalobjektiv är en given sak i den analoga väskan. Ett Nikon AF-D 50mm 1.8 kostar 1300 i butik och runt 8-900 begagnat. Sedan kan du köpa på dig objektiv allt eftersom du inser vilken riktning ditt foto-intresse tar dig.

Allt du köper till en analog Nikon passar sedan till en Digital Nikon vilket kan vara väldigt trevligt i framtiden :)
(självklart finns begränsningar i denna "sanning")


[Edit] oj va snabba folk var på att svara
 
Senast ändrad:

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Perosnligen älskar jag de lite äldre analoga från åtminstonde 70 och tidiga 80-talet, såsom Nikon Fa, Fe, Fm gedigna grejjer med känsla och en tendens att framkalla inspiration :)
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Glömde skriva att du har 2 års garanti på Phenix-kamerorna från Photax. Ska du köpa billigt begagnat så får du köpa privat, och då finns inga garantier. Köper du av handlare får du i bästa fall ½ års garanti på begagnat, men då blir det också dyrare. Ja sånt här får man väga in när man ska handla. Men 2 års garanti är inte att förakta, och sen får du en kamera från en tillverkare i Kina som gör kameror/optik till bl.a Nikon. DN66 är dessutom i princip en kopia av klassiska Nikon FM2N vilket borgar för bra funktionalitét. Hade jag personligen inte haft en hel uppsättning Zeiss-optik för Contax, skulle jag otvivelaktigt köpt en DN66 och skaffat några fina Nikon-gluggar till den, istället för den helt nya Contax S2 som jag fick tag i före jul.
 
Senast ändrad:

virvar

Aktiv medlem
Skulle välja en Rolleiflex om jag fick chansen, men vill ha analog AF kamera så skulle jag ta en Nikon F100 som är en super bra film AF kamera och som är bekant sen tidigare.
 

RolleJ

Aktiv medlem
Byrålådan

Leta reda på någon fotointresserad äldre släkting. Där kan finnas liggande i byrålådan något som säkert är använbart att lära sig fota analogt med.

Roland J
 

bengt-re

Aktiv medlem
En EOS 3 är en superkamera som har af som spöar en hel del nya hus och som dessutom ger af vid f/8 (mittenpunkten) - mycket trevlig kamera som går att få tokbilligt idag.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
En EOS 3 är en superkamera som har af som spöar en hel del nya hus och som dessutom ger af vid f/8 (mittenpunkten) - mycket trevlig kamera som går att få tokbilligt idag.
Det finns väldigt många bra begagnade att välja på, och om du är osäker kan du gå till någon kameraaffär för begagnade kameror och prova lite. Det finns några stycken här i Stockholm, och säkert i andra städer också. Men själv har jag köpt alla mina från blocket och tradera, mest Nikon med manuell fokus.

Det har blivit en liten debatt här om digitalt eller analogt är billigare. Det beror helt på hur du fotograferar och egentligen tycker jag att det är irrelevant. Digitalt och analogt är två olika sätt att arbeta och du väljer helt enkelt det som du trivs bäst med.

Lycka till!
 

kjellek

Avslutat medlemskap
Undrar om någon kan tipsa om en bra analog systemkamera för nybörjaren. Jag vill köpa någon prisvärd begagnad kamera för kanske max 3000 kr.
Tanken är att jag ska lära mig att fotografera och sedan framkalla i mörkrum. Det blir bara svartvitt, åtminstone till en början.
Tacksam för alla tips!
Fick tag i en fin Canon EOS-1v (hus) för 900kr på blocket! Något klumpig, men bättre analog kamera finns inte. Köpte den av en yrkesfotograf som knappt använt den för att att han nästan samtidigt gick över till digitalt. Även Nikons proffsmodeller (F4 och F5) har jag också köpt till mkt bra priser, men favoriten är absolut EOS-1v. Bryr man sig inte om AF så föreslår jag Nikon F3 och FM. Tittar man ännu längre tillbaka så är Nikon F2 och Canon F1 fantastiska modeller som man kan hitta inom din prisram.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Med en budget på 3000kr för en analog kamera så är det endast ett fåtal modeller som inte passar in. Det mesta är billigare.

Det låter som du vill gå "back to basics" med S/V film och mörkrum. Jag skulle rekommendera att välja en kamera från 70/80-talet med endast manuella inställningsmöjligheter, mest för att de är så trevliga att jobba med.

Nikon, Pentax och Minolta är kameror vars objektivfattning ännu är i användning så det finns möjlighet att använda samma objektiv om du kommer på att du vill ha en digital. Om detta inte är intressant är det bara att välja och vraka mellan alla märken.

Att köpa en ny analog kamera skulle jag inte säga är vettigt, finns så många fina begagnade som troligtvis fungerar minst lika bra som de nyproducerade.

Jag vill förstås rekommendera en favorit, Pentax KX. Väldigt lättanvänd har alla funktioner man vill ha*, dessutom är den byggd som en pansarvagn.


*Speciellt sökaren är väldigt fin, den visar alla slutartider hela tiden så man ser direkt vilken slutartid som är rätt för den bländare man har inställt (vilken bländare och slutartid man har inställt visas självklart också i sökaren). Ingen sån där + - skala som inte visar något utanför +-3 steg från rätt exponering vilket kan vara väldigt irriterande.
 

Ragny

Ny medlem
Just det och det är 2 olika saker.
1 att lära sig att fotografera.
2 att framkalla i mörkrum.

Och läser man det riktigt noga så skall hon först lära sig fotografera och SEDAN framkalla i mörkrum. Alltså inte samtidigt.

Men det står inte vad man skall framkalla i mörkrummet.
Bara film? dia/färg/svartvitt
Eller också göra kopior? Chibacrome(finns det kvar)/svartvitt/färg

Först när jag vet det så kan jag ge råd om vad JAG tycker hon skall leta efter.
Hej, jag är inte särskilt intresserad av digitalt fotografi. Jag har varit ute efter mörkrumsutrustning ganska länge men vet inte riktigt vad jag ska ha. Tänkte att det är smart att köpa kameran först...Men har fotograferat med en Holga ett tag och ville gärna framkalla de bilderna själv, svartvit120-film. Fast det har ju alltså inte blivit av riktigt än. Är osäker på om det verkligen är mellanformatet jag vill använda, vilka fördelar har det?

Hursomhelst är det svartvitt som ska framkallas och sedan göra ganska stora kopior. Jag skulle egentligen gärna vilja göra riktigt stora kopior och sedan handkolorera men nu svävar jag iväg lite. Får skaffa en kamera först.

Så nej, jag har ingen förstoringsapparat ännu. Jag vet inte mycket om framkallning, håller på att lär mig från böcker, har framkallat och förstorat en gång på en folkhögskola men det är en del år sedan. Kanske kan få tips om lämplig mörkrumsutrustning också? Har sett på Blocket endel, men vet inte vad jag ska ha som sagt.
Har fått många bra kameratips, tack!

Jag inser att fotografi är en ganska dyr hobby, och analogt många gånger blir dyrare är digitalt. Men vad ska man lägga sina pengar på om inte på saker som intresserar en?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Om man ska pyssla med bilder på papper och jämför kostnaderna så är mörkumsbilden absolut inte dyrare att ta fram. Gelatinsilverpapper i fiber är billigare än fiberpapper för digital ustkrift i motsvarande kvalitét och hållbarhet. När det gäller de billigaste labbilderna så är det också somså att mörkrumspapper i färg och kemiframkallning används även för digitala filer, detta eftersom det blir billigare att kopiera dom via laserbelysning med traditionell framkallningsteknik. Ska du ha en digital kopia utskriven på hållbart fiberpapper i storlek kring 30x40 så kostar det däremot så mycket att de flesta inte har råd att låta labben göra annat än enstaka bilder.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du skall köpa ett analogt hus köp ett så fint som möjligt. Du kan få en Eos 1,n,v eller Nikon F3,4,5 för bara kanske 1500-2000:- idag. De är svårsålda. Bor du nära Göteborg kan du få en F601 av mig eller köpa en F90x med batterigrepp, T70+35-70 Canon+Sigma 60-200 (tror jag att det är) kommer även ihåg att jag har blixt till den eller en F801s.

Menade inte att göra reklam, men det känns synd att betala överpris på beg affär då jag inte kan tänka mig ta ut mer än max lite över tusen för det dyraste och annonserna jag sett i affärer för dessaär löjligt höga. Bättre de kommer till användning.

Har en förkärlek för Plus-X och Tri-X de var så förlåtande filmer att framkalla. Inte som T-max där lite för hög temperatur eller några sekunder för lång tid i framkallaren orsakade negativ med hög densitet och dålig tonalitet.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Durst förstoringsapparater är bra alternativ då det finns mycket begagnat. Inte heller svårt att få tag på reservdelar till dessa apparater som optikplattor, negativmasker etc på t.ex e-bay. Förstoringsapparater är dessutom så billiga begagnade idag att man utan vidare kan köpa två eller tre, för att få ihop de delar man behöver (om det nu skulle saknas t.ex en kondensor för mellanformat eller negativmasker, glasilägg eller annat). Se dock till att få tag i lite modernare Durst-grejor så blir det lättare. M605, BW670 är t.ex bra apparater för småbild och mellanformat. Om det finns både fäghuvud och kondensor-huvud så är det en fördel, då kan man prova vilket man trivs bäst med.
 

Graal

Avslutat medlemskap
...Om det finns både fäghuvud och kondensor-huvud så är det en fördel, då kan man prova vilket man trivs bäst med.
Menade givetvis då inte att du ska prova färgkopiering (eftersom du skrev at du var intresserad av svartvitt) utan att du ska prova att använda de inbyggda färgfilterna när du kopierar på variabelt svartvitt fotopapper (finns även med graderad fast kontrast som inte ska filtreras). Färghuvudet ger lite mjukare bilder än om du kopierar samma negativ med motsvarande lösa filter i kondensorapparat. Dessutom framträder inte dammkorn och repor lika mycket med färghuvud/diffusljus, ej heller kornet. Kornskärpan blir tydligare med kondensorapparat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill lägga till att inom småbild (35mm) är Canon FD (innan EOS) billigt att köpa till sig fina gluggar då dessa inte fungerar med dagens kameror. Likaså är det med Minolta MD,MC då dessa är från före Dynax/Maxxum tiden.

Varför inte mellanformat? Då digitala bakstycken är så svindyra och har dålig kompatibilitet med äldre mellanformat kan man köpa gammal Hasselblad, Bronica och Mamiya billigt. Enklast att hitta optik till Hasselblad och Mamiya i Sverige idag. Såg ett helt Mamiya RZ system på blocket nyss. Lite mer än 3000:- men bildkvalitet som matchar/överträffar EOS 5D för en bråkdel av priset. Eftersom du bara köper film och framkallar själv blir ju inte mellanformat mycket dyrare än 35mm i drift.
 
ANNONS