Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randig scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

peterw

Aktiv medlem
Jag har scannat några 6x6-neg i Imacon Flextight.
Fick märkliga ränder på en del av dem.
På exemplet är de horisontala, men det beror på att jag har vridit bilden 90 grader.
Vad kan det bero på?
 

Bilagor

utström

Aktiv medlem
första frågan: har du undersökt negativet om de finns där?

andra frågan: om de inte finns där, testa och scanna ett "tomt" negativ, eller flytta samma negativ som du redan har scannat en bit och se om ränderna sitter i negget, eller i scannern.

det ser ut som om det är bilder från en holga, och om den är rättvänd såsom den är upplagd här, så kan ränderna bero på repor. holgan repar rätt duktigt om man inte tejpar kanterna efter att man har tagit bort 6x4.5-ilägget.

lycka till!
 

peterw

Aktiv medlem
inget på neget

Har granskat neget med superlupp.
Inga ränder där inte, så de har kommit vid scanningen.
Är det hårdvaruknas, eller kan det bero på mina inställningar?
 

utström

Aktiv medlem
Testa och scanna om negativet och se om ränderna uppkommer på samma ställe igen. Ränderna kan finnas där även fast du inte kan urskilja dem med luppen.. de se ser väldigt svaga ut på den bifogade bilden iaf.

Ang. inställningar så tror jag inte på det, men uppkommer ränderna med flera olika negativ, vid flera olika tillfällen, vid samma ställe i scanningen så är det rätt säkert ett hårdvarufel.
 
ANNONS