Annons

Leica M4

Produkter
(logga in för att koppla)

stract

Medlem
har hittat en gammal Leica M4 i min farfars hus.
allting fungerar på den och skicket är ju som nytt.
så klart är den ju lite dammig med 40 år på nacken men i övrigt väldigt bra skick..
på huset sitter det även ett objektiv av märket ZUNOW no6002 som har valbara bländare mellan f1.1 - f16

någon som vet ifall denna kamera är något av värde eller ifall det bara är en dussinkamera som har lika högt värde som en näve skrot?

ovanpå kameran står det:
LEICA M4 - 1 254 176
DBP
ERNST LEITZ GMBH
WETZLAR GERMANY


så där ser den alltså ut fast med ett annat serienummer och ett annat objektiv.
skicket är ungefär det samma som den på bilden.
kom igen nu fotosidan, jag vet att kunskapen finns här.
 

afroqvack

Avslutat medlemskap
Objektivet vet jag inget om men en liten slagning i Leica Pocket skvallrar om att kameran är tillverkad 1970 i en batch om 4450st kameror, alltså en dussinkamera för att vara Leica ;)

Den är nog värd runt 4000-10000kr beroende på skick. Förmodligen är slutaren lite trög (eller fastklistrad) om den legat och blivit dammig men en enkel service för dryga tusenlappen och du har en kamera som aldrig kommer svika dig.

Hoppas det är till nytta!

/Gustav
 

virvar

Aktiv medlem
Oj oj, grattis på denna och vilket fint skick !! Sälj inte denna aldrig (du kommer att ångra dig), utan kör en svartvit film med denna och kör igenom tiderna för att få tiderna att stämma igen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Behåll kameran och var rädd om den. Det ger mycket mer än att sälja den för några fjuttiga tusenlappar. Men använd den.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Den ljusstarka Zunow-optiken som du har till den kostade 450 USD på 1950-talet. Den är mycket sällsynt och jag hittar en sån på e-bay fast med fattning för Contax mätsökarkameror. Säljaren vill ha 4.550 USD för den vid köp direkt! Så du har kanske en liten förmögenhet?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ser också att bara läderväskan till Zunow-optiken bjuds ut för mellan 360 - 495 USD på e-bay, beroende på skick.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Skulle tro att din utrustning kan vara värd minst 30-40.000 SEK om priserna på e-bay är relevanta.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Gratulerar! Ser ut att vara i fint skick också. Sunow 50mm f/1.1 kan du nog få en hel del tusenlappar för, av en samlare eller entusiastisk mätsökarfotograf. Verkar inte vara alls oäven att fota med, av bilder från flickr att döma.
 

matlep

Aktiv medlem
Sälj den inte!!! Ge den en service och behåll den som ett familjeminne. Mannen hade ju tydligen otroligt bra smak på kameror och fina objektiv. Grattis!
 

stract

Medlem
Efter lite googlande så verkar det som att optiken är dyrgripen i detta drama.
4000Dollar ska tydligen inte vara några problem för ett objektiv med 1:1.1 som är i från Zunows 50tal oavsett om den har nikonfattning eller leicafattning..
Nu är jag inte så jätte sugen på att sälja den, men det är ju alltid en skön känsla å veta vad man går å bär på när man är ute på stan och fotar.

angående kameran.
det gjordes en begränsad upplaga i Canada på M4an.
någon som vet om denna tyska variant är sällsynt?
eller byggdes alla leicor i tyskland?
 

virvar

Aktiv medlem
Leica har haft fabrikation i Tyskland och Canada de sista årtionden.
Som sagt, ge den en ordentlig service, säg fast på LPFOTO i Sthlm och behåll den i familjeägo. gå igenom tider och bländare en gång i månaden och kör lite svarvit film, men om du inte är sugen på att använda denna till dess bruk så i detta fall sälj vidare iaf huset, kameror är till att användas, inte för att sparas i glasvitriner.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Sälja eller behålla?

I det fall Du önskar sälja utrustningen så är det just nu mycket bra priser på Leicaprylar i Tyskland.
Om/När det är dags att fylla plånboken - kontakta mig och jag har ett par bra adresser i vårt södra grannland.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

stract

Medlem
I det fall Du önskar sälja utrustningen så är det just nu mycket bra priser på Leicaprylar i Tyskland.
Om/När det är dags att fylla plånboken - kontakta mig och jag har ett par bra adresser i vårt södra grannland.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
Jag tar gärna dessa adresser nu på en gång.
Är alltid intressant och veta vad den egentligen kan vara värd.
Marknaden i sverige verkar tämligen sval, m4or går för rätt blygsamma summor på typ tradera och blocket och även på LPfoto vilket gör att det hela känns lite tristare.

Men sen är ju objektivet en klass för sig vad jag har förstått. Dock inte fått det riktigt bekräftat eftersom det är såpass sällsynt att man inte hittar den på några auktionssiter..
//Rasmus
 

alf109

Aktiv medlem
Vore jag dig skulle jag behålla huset, en av de bästa M-Leicor som gjorts och eftersom det är en krom så kommer du inte få så fasligt mycket betalt om du säljer den. Gluggen däremot verkar vara ett riktigt samlarobjekt, så den skulle du nog kunna få ordentligt betalt för. Jag skulle tro att Japanerna är de som betalar mest för udda samlarprylar till Leica idag. Prestanda på gluggen är mediokra i dagens mått mätt, så det finns ingen anledning att behålla den av det skälet, men den verkar vara en raritet, därav priset. Du kan kolla med lpfoto ungefär vad du kan förvänta dig för pris på prylarna.
 

stract

Medlem
Så..
känner att jag måste skriva av mig lite.

jag köpte en iso 200 färgfilm (vet att jag egentligen skulle ha S/V med det fanns bara färgfilm tillgängligt)
och kastade i leican och skruvade i mitt Zunow 1.1 och gick ut på stan
tillsammans med en kompis som förövrigt har en wenka I för att fota.

Notera att detta är första gången som jag i överhuvudtagen sysslar med gatufoto och även första gången jag sysslar med Analogfoto.
Jag har tidigare bara fotat bilar och annat som hör ungdomen till.
Efter ett tag märker jag dock att... fanimej, fota analogt är riktigt mysigt.
Det kan liksom jämföras med en fisketur. Inte riktigt det mest bekväma man kan göra, men man kopplar verkligen av och fokuserar enbart på det man gör för stunden.. och nu sitter man här och är torsk på analogfoto, känner hur abstinensen kryper ut i fingerspetsarna.
jag kommer definitivt låta fler rullar dras igenom leican!!

och så här blev resultaten efter våran fotorunda:
risa och rosa gärna om kritiken är konstruktiv! :D
Alla bilder är tagna med leican och 1:1.1. Dock är vissa tagna av mig och vissa utav Henrik Björkman






 

matnyttige

Aktiv medlem
Ni som känner till. -Var det inte så att många Leicor plagierades fullständigt rakt av i Ryssland och det kan vara en rysk piratkopia?
 

Benganbus

Aktiv medlem
har hittat en gammal Leica M4 i min farfars hus.
allting fungerar på den och skicket är ju som nytt.
så klart är den ju lite dammig med 40 år på nacken men i övrigt väldigt bra skick..
på huset sitter det även ett objektiv av märket ZUNOW no6002 som har valbara bländare mellan f1.1 - f16

någon som vet ifall denna kamera är något av värde eller ifall det bara är en dussinkamera som har lika högt värde som en näve skrot?

ovanpå kameran står det:
LEICA M4 - 1 254 176
DBP
ERNST LEITZ GMBH
WETZLAR GERMANY


så där ser den alltså ut fast med ett annat serienummer och ett annat objektiv.
skicket är ungefär det samma som den på bilden.
kom igen nu fotosidan, jag vet att kunskapen finns här.

Zunow-optiken är udda, och mycket värd!!!
Även kamerahuset är värt en del i det skick du beskriver!

Så ta det lugnt och fundera om någon skulle börja bjuda på "skräpet"!!! ;)

/Bengan
 

Benganbus

Aktiv medlem
Den här Zunow-optiken är mycket udda, och mycket värd!!!
Även kamerahuset är värt en del i det skick du beskriver!
Och 90:an är en litetudda grej...
Synd att jag inte hittade dom här grejerna!

Så ta det lugnt och fundera om någon skulle börja bjuda på "skräpet"!!! ;)

Kolla på nätet på Zunow, kolla eller ring till LP-Foto, men som sagt, ta det luuuugnt! :)

/Bengan
Ps.
Om jag hade hittat grejerna, så hade jag i alla fall börjat fota med M4:an och en 35 mm.
Även om jag redan har en M4, fast din verkar vara i ett bättre skick! Lyckost!
 

Norpan

Aktiv medlem
Vilket fynd och vilka bilder du tagit. Jag älskar Leica och äger några stycken.

Att säga att ett objektiv med f=1.1 är mediokert vete fasen. Leica gör väl i dagsläget världens ljusstarkaste objektiv (f=0.95). Dock är jag ju ingen expert på sådant.

Riktigt bra fynd och jag sitter här och önskar att jag var du.

Ha det så kul med en av världens bästa kameror.

//Dawid
 
ANNONS