Annons

Wenka I

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanks

Ny medlem
Tjena!

I min källare så hittade jag en hel del kameror som mina morföräldrar har lämnat efter sig.
Bland dessa så har jag hittat en riktigt trevlig sådan, och jag har gjort lite efterforskningar.

Kameran heter "Wenka I", och tillverkades mellan 1949-1951.

...och mycket mer än så vet jag inte. Därför vänder jag mig till er som förhoppningsvis vet lite mer om denna gamla kamera. Jag har slängt in en film för att testa kameran, men fram tills dess att den är framkallad så vet jag ingenting om kvalitet eller liknande.

Har slängt upp ett set på Flickr som ni gärna får kika in som innehåller bilder på kameran i sig tillsammans med väska: http://www.flickr.com/photos/mrbjoerkman/sets/72157625735871531/with/5370703032/

Uppskattar all hjälp som går att få, gärna en ev. värdering (planerar dock inte att sälja den) - tack på förhand! :)
 

virvar

Aktiv medlem
Jag vet inget om denna, men har för mig att jag hört om dessa. Skriv till finska kameralaukku.com och ställ din fråga där om det inte kommer svar här, finns mycket vetskap om gamla kameror.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Wenka 2

Wenkakamerorna tillverkades i ganska små serier. Fabriken hette Gebrüder Wenk och fanns i Nürnberg under åren 1948-75.
Detta är med största sannolikhet modell nr 2 av 4 kända utföranden.
Vid försäljning är LP-foto i Stockholm eller något tyskt auktionsföretag att rekommendera. De har en bred internationell kundkrets.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror. olofstrom.net
 
ANNONS