Annons

Skillnad på Hasselblad C och CF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad på Hasselblad C och CF objektiv?
Jag har en Hasselblad 500 C/M, är det bara CF som funkar på den?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nej, alla objektiv med centralslutare (utom H-objektiv med autofokus) fungerar på din 500CM. Hur stora skillnaderna är mellan C, CT, CF, CFi och CFe varierar, ibland är det en helt ny konstruktion och ibland är det bara antireflexbehandlingen som skiljer dem åt.

Den stora nackdelen med C och CT* är åldern, de slutade tillverkas i slutet på 1970-talet och reservdelslagren börjar sina. Om jag minns rätt är vissa delar helt slut i lager hos Hasselblad och många reparatörer slaktar ännu trasigare exemplar för att få loss dem. CF tillverkades långt in på 90-talet innan CFi och CFe introducerades tillsammans med mer avancerade kameror (främst 200-serien). C och CT* har en slät metallyta i svart eller silver och 50mm bajonettfäste för filter. CF-serierna är svarta, har gummerade fokuseringsringar och 60mm-bajonett istället.

Dessutom finns ett par serier med F-objektiv, dessa saknar centralslutare och även om de rent fysiskt passar på din 500CM så går de inte att använda praktiskt. Vissa av dem är riktiga pärlor, t.ex. 110/2, men då får man skaffa en 200- eller 2000-kamera.
 

ursose

Aktiv medlem
Jag undrar hur man kan se om objektiven är CF - finns det någon beteckning etc på objektiven som berättar det?
Det står CF, CFi eller CFE på objektivet beroende på vilken "version" det är.
Sen har de på slutarringen läge F längst till vänster.
Osäker på hur det var med C-objektiven, dvs om det står något på dem.
 

aaberg

Avslutat medlemskap
Tack för snabbt svar. Då verkar det som mitt är C eftersom jag inte kan hitta någon beteckning med CF etc (antar att det ska stå på framsidan vid linsen). Inget annat sätt att se om det är C - utom att det inte står något på objektiven?
 

Bilagor

ursose

Aktiv medlem
På sidan av objektivet brukar det stå, inte vid linsen.
Finns det ett läge F till vänster om B på sluttarringen? Om inte så är det inget CF iallafall utan troligtvis C.
 

ursose

Aktiv medlem
Det är ett C objektiv du har. CF hade haft ett läge F till vänster om B där du idag istället har fler slutartider som jag inte vet om det är sekunder eller något annat special.
 

Olof B

Aktiv medlem
Det står även Syncro-Compur på C-versionen.

Har du koll på V/X/M-lägena?
V - är timer för självutlösare
X - är för electronblixtar (dvs normala mordärna blixtar)
M - är för blixtlampor. (sånna där gamla 40/50-tals prylar).

Lägena till vänster till om B-läget är en räkne hjälp.
För att lättare komma ihåg och se vad som händer vid vid förlängning av tiden, vad bländaren blir.

Så helt klart har du ett C objektiv med T* multi-ytbehandling.
Alla Zeiss objektiv till Hasselblad har ytbehandling på alla linsytor.
Skillnaden mellan med och utan T* är inte jätte stor, och använder du motljusskydd så blir skillnaden än mindre.

Det fanns också en variant mellan CF och CFi/CFE och den hette CB.
Detta var en något "billigare" eller kanske rättare sagt ekonomisk variant. Den var lite billigare då den saknar bla F-läget.
CB har den nya fokuserings helixen vilket gör den underbar att jobba med.
Men! CB är lika bra som alla andra objektiv till Hasselblad (C/CF/CFi/CFE/F/FE)

CB-optik fanns bara i ett par varianter.
CB 80, har en lins mindre än alla andra CF/CFi/CFE
CB 160, helt unik. Finns bara som CB.
CB 120, mycket ovanlig Såldes endast i asien (?) Annars samma som CF.
Och CB 60. Min favorit! Precis samma formel på alla element som alla andra 60/3,5-objektiv.
 
ANNONS