Annons

Photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)

maryland

Medlem
Jag funderar och undrar över vilket bildbehandlingsprogram som passar en kräsen amatör?

Köpte nyligen en Nikon Coolpix 3100 och i programmet Nikon Viewer finns en färdig knapp där det står Photoshop.

Först blev jag eld och lågor, trodde ju programmet låg med. Men ack nej.

Nikon rekommenderar Photoshop 5.02 eller senare.
Nu har jag lekt med ett PS Elements 2,0 ett tag och tycker jag greppar det rätt bra (skoj som f*n).

Har jag något för att skaffa moderprogrammet, eller ligger allt det roliga just i PS Elements?

Tacksam för många snabba svar, har fått erbjudande att köpa Photoshop 7,0 billigt.
 
Senast ändrad:

Estethia

Aktiv medlem
köp photoshop!!

finns inget bättre bildbehandlingsprogram!
det finns enklare, ja.. men inget så komplext och roligt som just photoshop! (vågar jag modigt påstå)
att du har chansen till att få 7'an är oxå toppen, det blev en finfin uppdatering den här gången.
men... räkna med att det känns som att hitta i en snårig skog i början.. köp gärna en handbok om du vill lära dig snabbt. (har inga egna bokförslag, men vet att det tipsats nånstans i forumet förut)
 

greggan

Aktiv medlem
Testa det här innan du lägger ut

Bildbehandlings programmet GIMP är gratis
och gratis är ju gott :0)
Kompatibelt med photoshop plug-ins
fins på svenska och för såväl linux som windows.
http://www.zx.nu/gimp/
 

marten_p

Aktiv medlem
seriöst, Elements duger ju gott. Ett lagligt PS kostar ungefär hur mycket? Köp en eller kanske två nya kameror för de pengarna istället ;)
 

lotelo

Aktiv medlem
Du kan ju alltid av ladda ner tryoutversionen av 7:an för att kika på den;) Har aldrig kollat på Elements men 7:an är topp. Finns bara ett program som skulle kunna slå ut Photoshop men då krävs det att du sitter med mac. Det programmet är PhotoRetouch Pro.
 

marten_p

Aktiv medlem
Elements har det mesta som behövs för att fina upp en bild. Sen att PS7 har många många många fler funktioner (hur många av dessa använder man aldrig?) går inte att komma ifrån. Men, köpa det för privat bruk är ju inte ett alternativ...
 

Loj

Aktiv medlem
Prova och var försiktig...

Håller fullkomligt med om att du bör prova PS7 innan du köper. Jämför gärna med GIMP, som nämns ovan. Jag kör PS7 - har ingen erfarenhet av PS elements eller GIMP. PS är great. Men ett erbjudande att få köpa den aktuella versionen av det marknadsledande bildbehandlingsprogrammet "billigt" får mig att dra öronen åt mig. Se till att du i så fall får giltiga licenshandlingar med dig...

mvh Janne
 

Estethia

Aktiv medlem
en "kräsen amatör" som dessutom ev. har en prisnedsatt fullversion av ps 7 på gång, blir nog gladare av den än av elements som inte ens innehåller en sjundedel (drar till med en siffra) av det som finns i fullversionen.
de flesta funktionerna i elements är dessutom ihopbakade så man har inte alls lika bra kontroll på allt, men visst... det är bekvämt om man inte är intresserad av att gå djupare i programmet.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag råder dig att inte köpa PS, det är alldeles för dyrt, 10-11500 kronor beroende på svensk eller engeslsk version...

Sen vet vi ju alla att det finns andra sätt, men dom är ju dock olagliga.

PS är överlägset men Paintshop pro ligger inte långt efter & är dessutom lite lättare att förstå sig på, kostar runt 1500 kronor att registrera & är överlägset elements.

För dom som är lite mer konstnärliga & vill måla lite så är det så vitt jag kan förstå bara Paintshop pro som gäller, ni får rätta mig om ni tycker att jag har fel.

Mvh/Larsa, som kör PS sedan ett tag. Har dock kört Psp i många år.
 

maryland

Medlem
Tack för responsen.

Jo jag vet att man kan ladda hem 30-dagars try.
Men att installera ett program av denna kaliber för att sedan ta bort det, ger inget vackert resultat på hårddisken.
Om nu inte PS är extra duktig på avinstallation.

Men om ingen har jobbat/jämfört dessa program, så får jag väl ge mig på en hämtning i alla fall.

Ja, köpa "billigt" skulle jag väl ha satt innom sitationstecken.
 

lotelo

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Visst ska väl GIMPen funka under MacOS X också?
Jo, jag tror jag hade det installerat i OSX nån vecka (innan jag hade photoshop.) Lyckades dock aldrig få det att funka perfekt då det ofta stängde ned sig direkt.

Har bara Gimp i PC:n numer och det duger till mycket det med, dock föredrar jag PS.
 

KGS

Aktiv medlem
Imponerad, sånt där trodde jag man bara gjorde i painter och/eller illustrator... jädrar vad duktiga en del är!
 

Damocles

Aktiv medlem
Finns det nåt annat än brädorna som folk som "ritar/målar" på datorn använder.

Wacom brädorna är fina, polaren använder typ den minsta, dom är ung lika billiga som photoshop har jag för mig, nästan iaf. Men bra är dom.
 

Estethia

Aktiv medlem
Damocles skrev:
...dom är ung lika billiga som photoshop har jag för mig, nästan iaf. Men bra är dom.
va? min kostade nånstans runt 1200 spänn.. isf har photoshop gått ner väldans i pris.. *ler*
fast jag har inte den största och bästa wacombrädan.. men den duger finfint ändå.
det är en graphire 2 btw, i typ A6-format, men jag tycker att den lilla storleken bara är positiv. liten, lätt och framförallt smidig!
jag har en stor oxå, A4, men den får ju inte plats nånstans... förutom i knät möjligtvis.. *ler*
 
ANNONS